Toon posts:

backup onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 keer een gecrashte HDD te hebben gehad en alles kwijt te zijn, ben ik het nu wel eens zat en ben ik van plan eindelijk eens een keer te backup.
mijn bedoeling was om onder linux een soort backup shedule te maken die directories van mijn 2 WinXP workstation backuped.
misschien is het mogelijk zo in te stellen dat de linux server elke nacht de nieuwste files er bij zet ?

kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best allemaal aan kan pakken en of er eventueel extra software/hardware voor nodig is?
ben nog onervaren in het backuppen onder linux, dus het liefst een stappenplan van iemand :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
*kugh*tar*kugh* ;)

TAR is een van de meest gebruikte backup pakketjes, en word ook standaard met elke Linux smaak meegeleverd dus :)

Dus kijk daar eens naar

• DjFoxy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Heb je eigenlijk wel gezocht op internet ?

op dit forum vind ik standaard al zat antwoorden mbt backup inclusief voorbeelden.
Een van de laatste mbt backup is Backup Script: FTP; incremental; full; daily

Jaja de paprika

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, niet echt goed gekeken blijkt wel :)
sorry

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Amanda is ook een erg leuk programma.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 23:10
Tar is geen backup programma en dus ook niet aan te raden. Gebruik bijvoorbeeld dump, dat is er voor gemaakt.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14
Ben er zelf ook mee bezig en heb een goede site gevonden:
www.linux-backup.net
:)

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-RenE- schreef op 23 September 2003 @ 22:49:
Tar is geen backup programma en dus ook niet aan te raden. Gebruik bijvoorbeeld dump, dat is er voor gemaakt.
*kuch* bullshit *kuch*

Tar eventueel in combinatie met gzip is er juist wel voor gemaakt. Tar staat zelfs voor Tape ARchive!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Ik heb geen stappenplan voor je, maar ik zou eens kijken naar de mogelijkheden van Rsync. Dit programma kan directories syncen, eventueel over het netwerk (zodat je alleen de nieuwe/veranderde bestanden overpompt). Kijk op http://rsync.samba.org voor meer informatie.

Verwijderd

-RenE- schreef op 23 September 2003 @ 22:49:
:o

Hoe kom je erbij?

Kijk eens naar wat blender erover zegt. Dat naam Tape ARchiver zegt denk ik toch wel genoeg of niet? :+
Sterker nog heel veel programma's gebruiken op de achtergrond iets als cpio of tar ;)

Amanda is waarschijnlijk wel erg lomp en lastig te configureren voor hetgeen jij wil.

Opties als mondo en/of bacula, zullen denk ik beter passen bij hetgeen je wil (backup via netwerk op bepaalde tijden)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 00:35 ]

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Je zou het ook andersom kunnen aanpakken, dus je workstations bestanden laten schrijven naar een share op je server via Samba. Op die manier loop je niet het risico dat er gepoogd wordt een backup te maken van een uitgeschakeld workstation.

Verwijderd

Software die via netwerken backups maakt, is meestal wel voorbereid op het feit dat client computers wel eens offline kunnen zijn op een geplande backuptijd :)

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 00:46:
Software die via netwerken backups maakt, is meestal wel voorbereid op het feit dat client computers wel eens offline kunnen zijn op een geplande backuptijd :)
Uiteraard, maar daarbij zijn er nog wel andere voordelen (en vast ook een aantal nadelen). Zo is het vermoedelijk makkerlijker op de te backuppen files op te geven op het workstation i.p.v. op de server. Hoe dan ook, het lijkt me zeker het overwegen waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Neman op 24-09-2003 00:53 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 11:32:
kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best allemaal aan kan pakken en of er eventueel extra software/hardware voor nodig is?
ben nog onervaren in het backuppen onder linux, dus het liefst een stappenplan van iemand :)
Nou, op zich verwachten we wel dat je zelf ook wat uitzoekwerk kunt doen. Welke programma's daar zoal voor bestaan, en hoe je zo'n oplossing maakt, daar is best het een en ander over te vinden op internet. De meeste keywords zijn al genoemd in dit topic: tar, cron, rsync, met name.

Op zich moet daarmee prima verder te zoeken zijn. Wegens een gebrek aan concrete informatie en omdat dit iets is wat ook zelf wel verder uit te vinden is, gaat dit topic dicht.

Met concrete vragen en problemen met de oplossing die je gaat bedenken (als het *bijna* werkt maar dus toch net niet), kun je natuurlijk weer in NOS terecht (post wel voldoende info dan, zodat we er echt iets aan kunnen doen!)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.