Toon posts:

Led probleempje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn ledje veranderd maar hij doet het niet. ;(

Ik had een wit ledje gehaald bij de elctrozaak en die vent zei dat er een weerstandje voor moest.
Leuk en wel. gesoldeerd en klaar. proberen niks. KUT
draadjes andersom gesoldeerd, niks. KUT

Het weerstandje ziet er zo uit: Goud, Bruin, Blauw en groen.

Heb de groene daar aan de goude kant gedaan daarna de plus van het ledje.
De min aan de witte draad.
Wat zit er fout???

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39
aan hoe je het ledje schakelt kan niks fout zitten. Een tip: als je totaal geen verstand van electronica hebt ga dan niet zitten kloten. Probeer het ledje eens im te draaien (het lange pootje is de plus)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 december 2000 20:20 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Probeer het ledje eens im te draaien
dat is??

Ik snap wel hoe ik moet solderen hoor. Ik hoefde maar 3 dingejtes te solderen. Vind het een beetje vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Moet misschien het weerstandje andersom??

Volgens mij maakt dit niks uit.

Verwijderd

De weerstand maakt niet uit

Maar die Led heeft een sper en geleidings richting.
En toen je die led kocht zat er verschil in de lengtes van die pootjes (oh ja, ja)

Gewoon weer die led loszolderen en 180 graden draaien en weer vast bakken

Verwijderd

Topicstarter
Dus de weerstand moet aan de groene draad (Plus).

Gata het ff proberen.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

als je het ledje aan je mobo hangt hoeft er geen weerstand voor, want dat zit al op je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens die man uit de elktro winkel, kwam er een puist licht uit, zodat ik mijn licht uit kon zetten.

Heb ondertussen allemogelijkheden geprobeerd.

Had de weerstand eruit gelaten. en toen kreeg ik een minuscuul klein pokke lichtje. Ik moest al het licht uitzetten voordat ik een lcihtje kreeg. En toen zag je nog bijna niks. andersom ook.
Dus volgens mij is het ledje gewoon stuk.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Klopt. Die weerstand is bullshit; de stroombegrenzing zit al op het moederbord.
Hou er wel rekening mee dat witte LED's een beetje ESD-gevoelig zijn, en dus niet zomaar bij de poten gepakt mogen worden.:)

Verwijderd

Topicstarter
Is het ledje nou kapot??

Hoorde van een vriend, dat misschien het ledje op te veel volt loopt, waardoor minder licht geeft.
Dus dat ik een ledje van minder volt moet gaan halen.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:45
Op zaterdag 02 december 2000 21:16 schreef Kaj. het volgende:
Hou er wel rekening mee dat witte LED's een beetje ESD-gevoelig zijn, en dus niet zomaar bij de poten gepakt mogen worden.:)
Sinds wanneer dat???
Die dingen kennen heel wat hebben.
Het zijn de ic's die hier niet goed over kunnen.

• aatos
  • Laatst online: 00:44
je bent dubbel genaaid door de verkoper: 1 keer omdat dat weerstandje onzin is, en een keer omdat het ding kapot is.

terug ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 december 2000 23:29 schreef aatos het volgende:
je bent dubbel genaaid door de verkoper: 1 keer omdat dat weerstandje onzin is, en een keer omdat het ding kapot is.

terug ermee!
TUURLIJK!!!
Ik laat hem ze op eten!! :Y)

• aatos
Op zaterdag 02 december 2000 23:30 schreef jordyb het volgende:

[..]
TUURLIJK!!!
Ik laat hem ze op eten!! :Y)
LOL.. ik zie het al voor me.. wat voor zaak was het trouwens? verder wel ok?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zaterdag 02 december 2000 23:18 schreef jan-marten het volgende:

[..]
Sinds wanneer dat???
Die dingen kennen heel wat hebben.
Het zijn de ic's die hier niet goed over kunnen.
Dat is al een hele tijd zo... Witte LED's zijn niet echt wit, maar een composiet-kleur; drie kleuren bijelkaar in één behuizing, waarbij de helderheid geregeld wordt door een klein schakelingetje.
Dat schakelingetje is licht ESD-gevoelig (zal niet meteen kapotgaan, maar het risico is groter) en kan dus kapot.:)

Verwijderd

Op wat voor spanning lopen de ledjes voor de HHD en het Powerled eigenlijk. Ben ook van plan om wat met ledjes te gaan kloten :):)

• aatos
tussen de 2 en de 4 volt kunnen de meeste leds wel hebben

Verwijderd

Op zondag 03 december 2000 04:32 schreef aatos het volgende:
tussen de 2 en de 4 volt kunnen de meeste leds wel hebben
Hmmm, 2 Volt is bij mijn Leds echt maximaal, meestal lopen ze op 1 of 1,2 volt.
LED betekent Light Emitting Diode
En als je opgelet hebt bij natuurkunde laat een diode maar in 1 richting de stroom door,

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 december 2000 00:45 schreef aatos het volgende:

[..]
LOL.. ik zie het al voor me.. wat voor zaak was het trouwens? verder wel ok?
Riton in Heemstede.

Hier in de buurt hadden ze geen winkels met andere ledjes.

Anders had ik rood, groen of geel.
Die had ik al.

Verwijderd

Witte ledjes bestaan niet maar als je niet bekend bent met electronica en toch aan het solderen bent geweest kan ik mij voorstellen dat het ledje door te lang een slodeerbout er tegenaan houden defect is geraakt.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je het ledje lossoldeert, en daarmee teruggaat naar die winkel, kunnen ze hem vast wel voor je testen of hij het nog goed doet. Waar ej op had moeten letten toen je het originele ledje lossoldeerde was aan welke kant de voet van het ledje iets afgevlakt was. Het nieuwe ledje had je dan op de zelfde manier moeten monteren.
Heb net allemaal blauwe ledjes in mijn kast gezet, en om te testen had ik eerst die ledjes paralel gezet aan de originele ledjes. Helaas bleek dat niet te kunnen werken (stroom kiest altijd de makkelijkste wegn en de originele ledjes hadden dan of een iets lagere weerstand, of een wat lager amperage of iets anders in die geest), en dus dacht ik ook dat ze kapot waren. Ik op de motorfiets terug naar Amsterdam (had ze gekocht toen ik uit school kwam), en daar bleken ze toch gewoon te werken.
Geeft een heel cewl effect, alles blauw in je kast... nou alleen mijn kast nog overspuiten. Metallic grijs ofzo....

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen verstand van elektronice. Maar wel hoe ik moet solderen hoor. Dus dat heb ik heus wel goed gedaan.

Ik heb daarna ook mijn orignele groene led weer terug gedaan, en die doet het normaal.
Pagina: 1