Toon posts:

[PC800] ecc of non-ecc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:52 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) Dat hangt af van het moederbord/chipset en de gebruiksdoel, maar aangezien je geeneens vermeldt wat voor een moederbord/chipset je hebt en waarvoor je de PC wil gebruiken, kunnen we hier geen antwoord op geven. Maar dat kun je zelf ook makkelijk doen; zoek eens uit wat voor een chipset op jouw moederbord zit en kijk eens in de chipset overzicht van mijn site (linkje staat ook in de FAQ van dit subforum) of het chipset ECC ondersteunt. Verder is ECC duurder dan 'gewoon' geheugen en is het in principe voor de surfende/tikkende/chattende consument totaal onbelangrijk. File/database/mission critical servers hebben er daarentegen veel meer baat bij. Verder: als je wil overclocken, dan kun je beter non-ECC nemen of ECC uitschakelen :)

2) Ik neem aan dat jij 256MB bedoelt ipv 256Mb B) En ja, je kunt in theorie wel alle merken/types bij elkaar mixen, maar je begrijpt natuurlijk wel dat het boeltje @default gewoon gaat draaien op de snelheid van het langzaamste module :) Dit staat ook gewoon in de FAQ van dit subforum uitgelegd. Tweemaal zelfs ..
PMG FAQ - Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?
PMG FAQ - RAM FAQ - Snelheidsaanduidingen

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 10:55:
Hmmm, welke chipset? goede vraag, 't was 1 van de allereerste P4 systemen van Dell (Dimension 8100).
PMG FAQ

en daarin:

Welke moederbord zit er momenteel in mijn systeem?
(dan krijg je ook gelijk mee welk chipset erop zit)

Maar in dit geval is het wel duidelijk, een i850. Voortaan dat soort dingen zelf opzoeken voordat je post :o - zie ook: PMG Beleid
En ik wil het verder niet overclocken of zo. Volgens mij heeft het geheugen wat er in zit wel ECC, ik kan er dus non-ecc bij plaatsen?
Als je nu ECC hebt, kun je alleen non-ECC bijplaatsen als het mogelijk is om die ECC controle uit te zetten. Maar kijk even naar: Welk geheugen zit er momenteel in mijn systeem?, dan kun je achterhalen of het nu ECC heeft of niet.
Maar het belangrijkste is me nog niet duidelijk: Er moeten 2 dezelfde modules geplaatst worden, hoe erg moeten die hetzelfde zijn? compleet zelfde type of alleen zelfde totale afmeting?
Zelfde afmeting en chip densiteit. Grof gezegd: zelfde aantal chips (zie Technische PMG FAQ - RAM FAQ voor meer specifieke uitleg). Maar play it safe, neem gewoon twee exact dezelfde als je kunt (zeker als je niet denkt gemakkelijk dichtheden te kunnen bepalen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:53 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 12:11:
Kijk, daar zit dus het probleem! Ik heb 1 module gekocht en het is lastig om er een exact zelfde bij te vinden! Dus wat zijn de opties/risico's! Exact het zelfde aantal chips is dus een 'must'? Is dat aantal uit het type nummer af te leiden? want die ijzeren plaat die er op zit zit wel erg vast 8)7.
Je kunt zien hoeveel chips erop zitten door aan de zijkant achter de plaat te kijken ;)
Google schijnt aan te geven dat het 8 chips zijn (256Mb per stuk), maar ik vertrouw m'n eigen ogen altijd meer dan iets anders.

Exact zelfde aantal chips is een eerste voorwaarde, maar geen totale garantie dat het gaat werken. Idealerwijs zou je op zoek kunnen gaan naar exact een tweede module, lukt dat niet, twee nieuwe wel identieke modules kopen en de enkele 256MB module proberen door te verkopen (er zijn mensen met i820 mobo's die RIMMs per stuk kunnen plaatsen ipv per twee, die zouden er wat aan hebben)

Oslik blyat! Oslik!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

bij RDRAM Modules kan je meestal de chips niet tellen.zit een heatspreader op.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

star-saber schreef op 23 September 2003 @ 16:03:
bij RDRAM Modules kan je meestal de chips niet tellen.zit een heatspreader op.
Toch wel ;)

Al je de RIMM 'rechtop' vasthoudt, dus met de heatspreader naar je toe en de pins naar beneden, moet je eens 'van boven' kijken, dan zie je tussen de RIMM PCB en het aluminium van de spreader enkele gaten waar je doorheen kan kijken. En waar je niet doorheen kunt kijken, dus geen gat zit, zit een chip :z

ff schematisch:

code:
1
2
3
PCB      -------------------------------
chips      =  =  =  =       =  =  =  =
Spreader ===============================

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 23-09-2003 16:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter