Spam

Pagina: 1
Acties:

• MasterMaat
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik ben hard op zoek naar de Nederlandse Wetgeving met betrekking tot spam. Een klant van mij wil graag weten wat hierin de richtlijnen zijn.
Ik heb o.a. de volgende vragen:

1. Mag je naar je klantenbestand eenmalig een ongevraagde mailing sturen met een opt-out link?
2. Dezelfde vraag, maar dan met een opt-in link?

Ik heb gelezen dat er een wetsvoorstel in februari 2003 is ingediend, maar die is nog niet aangenomen, geloof ik.

Wat mag dus wel en wat mag echt niet?

Verwijderd

www.spamvrij.nl :)

Maar ik heb liever dat je het niet doet, spam zuigt aars namelijk :(

[edit]
Lekker laat 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 09:56 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
amtwoord op vraag 2.... je verstuurd al ongevraagde mail dan voor een bedrijf... dus spam. Ook eenmalige verzendingen kunnen gewoon spam zijn hoor.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• MasterMaat
Ik heb zelf ook een hekel aan spam en ik wil ook zorgen dat ik alles doe wat niet tot irritatie zal leiden.

Tnx voor de snelle reactie

• MasterMaat
Dus eenmalig aan een klantenbestand is verboden (met opt-in)

Verwijderd

Om ook even je vraag te beantwoorden:
1: nee
2: nee (tenzij je bij de opt-in aangeeft dat je het mail adres gebruikt voor die mailing, want dan is het geen ongevraagde mailing)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 17:13

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 10:03:
Om ook even je vraag te beantwoorden:
1: nee
2: nee (tenzij je bij de opt-in aangeeft dat je het mail adres gebruikt voor die mailing, want dan is het geen ongevraagde mailing)
sorry, maar dat is dus juridisch gezien niet waar.
sowieso is de europese richtlijn in nederland nog niet aangenomen, en daarbij is ook binnen deze regeling het sturen van opt-out-mailings naar bestaande klantenrelaties wel toegestaan.

verder is spam enkel een economisch delict en dient de klager aan te tonen hierdoor schade te hebben geleden.

Een ander punt is echter de morele juistheid van het vesrturen van een opt-out mailing:
- het bedrijf moet hierbij sterk afwegen hoe sterk eventuele negatieve effecten kunnen wegen tegenover de mogelijke winst.

Het is eerder sterk afhankelijk van hoe hun addressenbestand opgebouwd is, zijn dit direkte klanten met een hoog niveau aan mogelijke interesse.
Tevens is de opbouw van de mailing ook van invloed op mogelijk ergernis-opwekking, een nette overzichtelijke opbouw met betrouwbare informatie zal minder weerzin opwekken.

Ik denk dat juist ook door gebruik van de term 'spam' veel mensen al snel hoog opgeven van hun subjectieve negatieve vooroordeel;
Maar email marketing kan wel degelijk nut hebben wanneer dit bewust wordt toegepast:

Er bestaat wel degelijk een groot verschil tussen een betrouwbare mailinglist van een bedrijf waarvan je klant bent/ooit was en waarvan de opt-out optie betrouwbaar werkt en functioneert, en de bakken aan 'mortgage' of 'enlarge' mailtjes die het beeld over 'spam' eerder vormen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

RM-rf schreef op 23 september 2003 @ 10:12:
[...]

sorry, maar dat is dus juridisch gezien niet waar.
Het was ook geen juridisch antwoord, maar wat de netiquetten zijn en hoe je een mailing moet versturen zonder dat het gezien kan worden als spam. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 10:19 ]

• MasterMaat
Om het geheel maar even toe te lichten:
Het gaat om een nieuwsbrief van de Wereldomroep. (http://www.bvn.nl)
Deze hebben een klantenbestand, waar ze de eerste keer een mailing naar toe willen sturen met de vraag of ze de nieuwsbrief vaker willen ontvangen.
Daarna ontstaat een zuivere lijst met mensen die het wel willen ontvangen.

Als ik deze discussie doorlees, bestaat er dus toch geen duidelijke wettelijke richtlijn, maar ik hou me netjes aan de opt-out.

Verwijderd

Als het jullie eigen klanten bestand is kun je het beste de mailing sturen met de vraag of ze zich willen inschrijven voor de mailinglist met een linkje (opt-in!), en niet of ze zich er voor willen uitschrijven. Het is immers onlogisch dat de ontvanger moeite moet doen om ergens uit te komen waar ie misschien wel helemaal niet in wil zitten.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Als je toekomstgericht denkt, ga je nu al voor een opt-outin systeem. Europa koerst daar wel naartoe op dit moment. Juridisch gezien mag je mensen sturen wat je wil, zolang het maar geen onrechtmatige daad oplevert. Dat zou bijvoorbeeld het geval zijn als je iedere dag een lading ongevraagd papier op iemands deurmat laat belanden. Je moet het wel erg bont maken wil je een onrechtmatige daad plegen met het sturen van een mailing, dus dat is geen reëel gevaar bij een normale mailing.

Let wel nog even op privacy toestanden. Check of het versturen van een mailing op basis van een klantenbestand zomaar kan volgens de privacy wetgeving. Ik weet niet of het aanhouden van een database ook restricties inhoudt ten aanzien van het gebruik daarvan (waarvan verkopen aan een 3e wel de meest in het oog springende variant is).

• MasterMaat
Volgens de netiquetten zou je dus een opt-in moeten doen in de eerste mailing. In de volgende mailings (met dus een zuivere lijst), is een opt-out voldoende!
Bedankt voor de reacties.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het ligt er wel aan hoe dat is opgebouwd. Ik zou er persoonlijk niet blij van worden als een organisatie waar ik een keer heb heen gemaild mij in zo'n bestand stoppen. Als ik geinteresseerd ben in een organisatie kom ik wel op de website, daar kan ik me dan zelf opgeven als ik dat wil.

Zeker een opt-out systeem vind ik wel heel bot dan. Theoretisch mag het, maar reken wel op een mogelijkheid tot negatieve berichtgeving over de organisatie...
Dan nog liever een opt-in. Maar ik ben van mening dat je het gewoon het beste op de site kan zetten, en eventueel als signature onder normale uitgaande mailtjes.

(juridisch kan het wel, maar hoe je bekend komt te staan zou ik wel mee laten wegen...)

[ Voor 24% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-09-2003 10:41 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• MasterMaat
Wekkel schreef op 23 September 2003 @ 10:37:
Als je toekomstgericht denkt.....
Opt-out komt er sowieso in!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:06

afterburn

No more...

Een mailing van een bedrijf naar klanten van dat bedrijf dmv eigen klantenbestand wordt niet gezien als spam. Er zit een duidelijk en substantieel verschil tussen commerciele email en spam.

VB: Als klant van www.dvdboxoffice.com krijg ik regelmatig email met hun laatste aanbiedingen en nieuwe releases van DVD films. -> dit is dus geen spam.

Als ik nu ineens van Amazon.com email ontvang over DVD's, terwijl ik nog nooit in mijn leven bij Amazon iets gekocht heb of mijn gegevens daar achter heb gelaten, dan is dat dus wel spam.

Beiden hebben een opt-out. Maar met de eerste heb ik een relatie, met de andere niet.

[ Voor 54% gewijzigd door afterburn op 23-09-2003 10:50 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Pagina: 1