Toon posts:

[debian] kernel 2.5.9 nic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nu eindelijk gelukt om een kernel te bakken.

Zo heb ik ook mijn com etherlink III in de kernel gestopt.
Bij het laden, zie ik ook het volgende voor bij komen:

configuring network interfaces: done.

Maar als ik dan wil ping,wget-ten of lynx wil gebruiken, dan is de host niet bereikbaar....hoe kan dat?

Met andere computers in het netwerk, kan ik wel gewoon internetten en dergelijke.
En pingen naar die computer hoeeft ook al geen nut...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:15
kernel versie 2.5.9 is al behoorlijk verouderd, je kunt beter een van de nieuwere kernels proberen zoals 2.6.0-test5 (dat is nu de nieuwste)

en kun je ook even de output van ifconfig in dit topic zetten?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je meerdere netwerkkaartjes, dan kan het zijn dat eth0 en eth1 zijn omgedraaid. Dan ben ik met de overstap naar kernel 2.5.x/2.6.0-x al vaker tegengekomen. misschien heb je op de verkeerde interface dhcpclient draaien...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wirf schreef op 23 September 2003 @ 08:07:
kernel versie 2.5.9 is al behoorlijk verouderd, je kunt beter een van de nieuwere kernels proberen zoals 2.6.0-test5 (dat is nu de nieuwste)
Sterker nog : Dat ding is zo instabiel als maar zijn kan, je weet nooit wat er kan gebeuren als je zo'n hele oude instabiele kernel draait, in het ergste geval sloopt 'ie je partities e.d.

Een instabiele kernel moet je , als gewone gebruiker, pas gaan draaien als de kernel-ontwikkelaars zeggen dat de kernel stabiel aan het worden is. Met 2.5 was dat rond de 2.5.60 geloof ik.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar 1 nic draaien.
Maar ik had hiervoor 2.2.20 draaien, en daar deed de nic het wel op....

Maar bij het opstarten zegt hij ook dat hij het doet, en op mijn switch geeft hij de lampjes ook aan...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 10:37 ]

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Dat zegt allemaal niets als je een instabiele kernel draait. Doe niet zo eigenwijs, en compile een nieuwere.

Leven is meervoud van lef

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

sphere

Debian abuser

moto-moi schreef op 23 September 2003 @ 09:24:
[...]

Sterker nog : Dat ding is zo instabiel als maar zijn kan, je weet nooit wat er kan gebeuren als je zo'n hele oude instabiele kernel draait, in het ergste geval sloopt 'ie je partities e.d.

Een instabiele kernel moet je , als gewone gebruiker, pas gaan draaien als de kernel-ontwikkelaars zeggen dat de kernel stabiel aan het worden is. Met 2.5 was dat rond de 2.5.60 geloof ik.
Slecht advies. Gewone users moeten van de oneven kernels afblijven. En iemand hierboven die doodleuk aanraadt om 2.6.x te gaan draaien is niet goed snik. Soms compilen die kernels niet eens.

2.4.22 uit het schap rukken, die configgen && compilen en dan zien wat er niet lukt. 2.4.19 en 2.4.20 sowieso links laten liggen, hier zit brakke ide in.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij begint toch zelf met de 2.5 serie... dus hoezo zou je hem dan niet aanraden om eens een keer een 2.6 te proberen. En wie zegt dat dit een gewone user is (lijkt mij trouwens wel)? Al meneer graag wil experimenteren, laat hem dan toch ook. Don't spoil the fun, zou ik zeggen. Maar vergeet ff die 2.5.9 kernel en pak een recente 2.6.0-test versie. Die werken absoluut stabiel, en naar mijn ervaring stukken stabieler en sneller dan de 2.4 serie.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

sphere

Debian abuser

Die kernel is uit 22-04-2002. Als hij geen gewone user was, zou hij vast een nieuwere hebben gepakt. Natuurlijk is hij vrij om te kiezen, maar waar het om gaat is dat het onverstandig is om als gewone user een testkernel te draaien. Ergo, het lijkt me voor de hand liggen dat Grezly eerst de laatste stable kernel probeert.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
ik zal maar eens 2.4.22 d/l en die proberen.
even een vraagje tussendoor:
de 2.6.0-test is toch nog in test fase, dus nog neit 100% betrouwbaar?
Of is dat wel.
En inderdaad ik ben een gewone user die graag wil leren.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 12:08:
ik zal maar eens 2.4.22 d/l en die proberen.
even een vraagje tussendoor:
de 2.6.0-test is toch nog in test fase, dus nog neit 100% betrouwbaar?
Of is dat wel.
En inderdaad ik ben een gewone user die graag wil leren.
Hij is nog niet stabiel verklaard, wat niet wil zeggen dat ie op jouw hardware niet stabiel draait, alleen dat t nog niet zeker is.

Ik draai zelf op mn server en desktop 2.6.0-test4, en heb weinig stabiliteitsproblemen (alleen iets met IDE onder heavy load op mn desktop, maar dat heb ik met 2.4.22 ook...)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:23
2.4.22 is de laatste officiële stabiele versie. 2.5.x is de testversie voor de nieuwe serie gereleaste kernelversies. Dit wordt de serie 2.6 (Deze zit nu in de laatste testfases) Oneven series zijn altijd testversies. De release versies worden de even versies. de 2.6.0-test is volgens mij verder dan de 2.5 serie en dus betrouwbaarder. Lijkt mij, correct me if I'm wrong...

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ik wist niet dat de oneven kernel's testers waren....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 16:09 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

sphere2 schreef op 23 September 2003 @ 11:23:
Slecht advies. Gewone users moeten van de oneven kernels afblijven. En iemand hierboven die doodleuk aanraadt om 2.6.x te gaan draaien is niet goed snik. Soms compilen die kernels niet eens.
Tsja, en als niemand het probeert de compileren, komt Linus ook nooit achter de bugs he ;)

Daarom wordt ook , als een onstabiele tak bijna als stabiel wordt betiteld, door de kernelontwikkelaars gevraagd aan de 'gewone user' om de instabiele kernels te proberen.

En aangezien Grezly al bezig was met een onstabiele kernel, denk ik dat 'ie beter zijn geluk kan beproeven met een 2.6.0-pre i.p.v. de 2.5.9 die hij nu probeerde ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Het is me goed 'gelukt' om de kernel (2.6.0-test5) te compilen (nou ja zal eigenlijk wel niet want anders zat ik hier niet mee)
Maar ik heb over het volgende onderwerp alleen dit gevonden, maar daar kon ik naar mijn gevole nix mee.

Kernel 2.6-test2 + grub + RH 9 == kernel panic

Als ik de kernel wil starten vanuit lilo krijg ik dit:
code:
1
2
3
VFS: Cannot open root device "301"  or unknown-block(3,1)
Please append a correct "root="  boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3,1)

Ik heb er voor de rest geen informatie hier over kunnen vinden..

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Duidelijk toch? Je root-filesystem kan niet worden gevonden. Als je die wilt benaderen als /dev/hdax (waarbij x een getal tussen 1 en 9 ligt), moet je devfs in je kernel hebben zitten, en ook laten activeren bij het opstarten. Dat was volgens mij in 2.5.9 ook al, maar dat weet ik niet zeker.
'devfs' maakt een symlink van het 'echte' device. Die kan je dus ook via de nieuwe naam benaderen, wat iets als '/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1' zal zijn (voor /dev/hda1).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik vindt dat sphere2 hier helemaal gelijk heeft. Moto-moi, natuurlijk wil Linus wel dat de nieuwe kernel getest wordt, maar mensen die nog niet zo vaak met Linux hebben gewerkt kunnen beter een stabiele kernel gebruiken (bovendien snappen die dan toch niet wat en waarom er evt. iets mis gaat, dus daar heeft Linus dan helemaal niets aan he....).

Mensen die het uitmaakt of hun data niet een keer "per ongeluk" gemold wordt trouwens ook.

En ik ben het met de observatie van sphere2 eens dat *als ik een gok mag wagen* het hier niet om iemand gaat die al jaren met Linux werkt - en topicstarter, daar is natuuriljk niks mis mee hoor, begrijp het niet verkeerd ;)

Hoe dan ook, zoals al is opgemerkt moet je als je 'gewoon' linux gebruiker bent, hooguit proberen 2.4.nieuwste zelf te compilen. Als je avontuurlijk bent ingesteld en al wat langer met Linux bezig bent, 2.6.0-test-nieuwste - maar als dit de eerste keer is dat je uberhaupt een kernel probeert te compilen: blijf daar ver vandaan!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor alle informatie en dan zal ik nu maar gewoon de 2.4.22 kernel gebruiken, want die is me namelijk wel gelukt..
Pagina: 1