Harddisk rateld om de 2 minuten....

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
ondanks dat ik niks zit te doen hoor ik om de ongeveer 2 minuten mijn harddisk ratelen....het is het geluid van het oversturen van data, alleen dan niet geratel aan 1 stuk, maar 1 enkele ratel....een soort tik...het is me nog nooit eerder opgevallen....

weet iemand waar dit aan kan liggen misschien?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik weet wel dat ibm/ hitachi schijven eens in de zoveel tijd van helemaal links naar helemaal rechts seeken.

Dit stond ergens op een site over het feit dat dit was om de ibm disk langer mee te laten gaan omdat de toplaag van de platters dan minder snel afsleet. (as seen on internet dus >:) )

Verwijderd

Ik denk dat dit calibratie van de HDD is. Meen dat het iets met SMART te maken had.

Tadaa!

offtopic:
Ratelt is overigens met een t

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 23:24 ]

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
nou treft het toeval dat ik er inderdaad 3 IBM schijven in heb zitten...waarvan 2 nieuwe 8MB cache 120GB......dus dat zou heel goed kunnen.....SMART dus ook....ben blij dat het in ieder geval niks vreemds is....alleen jammer dat ze dat geluid niet wat zachter hebben kunnen maken....is een beetje irritant....

maar in ieder geval weer bedankt mannen!!

ik heb dat programmaatje ff geinstalled.....ik kan alleen mijn schijf op de RAID controller niet vinden.....is er een manier om deze ook te checken?

[ Voor 18% gewijzigd door Bartez op 22-09-2003 23:35 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
DAt probleem heb ik ook met m`n ibm 80gb disken aan een promise 66 kaart daar ziet motherboard monitor ze niet.

Verder heb ik het geluid ook op m`n 8mb 123gb disk en m`n vriendin op de 80gb 8mb disk.

Dus het is iets nieuwe van ibm en ik geloof niet dat het smart te maken had.

Zag ergens een link dat het zou zijn om de platen te sparen.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Zolang je geen Smart errors krijgt , zou ik zelf ook niet gaan vervangen, wel kan je je schijf zo iets voor de garantie vervalt opsturen voor een nieuwe :p

Mijn Specs

Pagina: 1