Toon posts:

[WinXP] Printen via Active Directory lukt niet (RPC service)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik heb het volgende probleem op een Dell Latitude C610 laptop met daarop Windows XP Professional SP1. Deze PC hangt in een Windows 2000 domein met Active Directory.

Er staan een aantal netwerkprinters (via AD) gedefinieerd maar ik kan niet printen naar deze printers. Als ik bij de printers kijk dan is de status van al deze netwerkprinters "Opening" i.p.v. het normale "Ready". Bij het opvragen van de printing preferences of properties krijg ik (na de time-out) de melding "The Print Spooler service is not started" terwijl dat wel degelijk het geval is. Herstarten van de print spooler service heeft ook geen resultaat.

Bij het toevoegen van een nieuwe printer (via AD) krijg ik de ene keer dezelfde melding (die van de print spooler service) en de andere keer de melding: "RPC service not available". De RPC service is ook wel degelijk gestart.

Bij het printen van een testpagina (vanuit Word, Notepad of whatever...) naar een bestaande netwerkprinter (die voorheen al ooit toegevoegd is) verschijnt (na de time-out) ook de melding "RPC service not available".

In de eventviewer zijn GEEN vreemde meldingen.
Terug naar een restore point heeft ook niet geholpen.

Iemand een idee ? :? :? :?

Detail: Vanaf deze laptop kan ik de printserver wel pingen. Vanaf een andere PC kan ik deze laptop ook pingen maar het opvragen van een nbtstat lukt NIET (zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ?).

Detail: Het opzoeken van printers via AD lukt wel... alle printers komen netjes tevoorschijn... maar toevoegen lukt dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die me hiermee kan helpen ?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

zijn zowel de laptop als de server voorzien van de allerlaatste updates? (denkt sterk aan blaster en dergelijke trawanten)

en ga eens in je eventviewer graven met name systemlog moet interesante errors vertonen....

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 24-09-2003 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 24 September 2003 @ 22:20:
zijn zowel de laptop als de server voorzien van de allerlaatste updates? (denkt sterk aan blaster en dergelijke trawanten)

en ga eens in je eventviewer graven met name systemlog moet interesante errors vertonen....
Ja, alle systemen zijn 100% up-to-date. Servers en ook deze laptop succesvol gepatched met de allerlaatste patches. In de eventviewer zijn vreemde meldingen te zien. Alleen de normale dingen, echt niets wat hier mee te maken kan hebben. :?