Toon posts:

[DOS] bootdrive probleempie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben mijn oude 486 nog eens onder de loep aan het nemen. dat rotding weigert zonder opstartdiskette te werken, en dat is knap irritant. als ik het programma msd.exe (microsoft diagnostics) erop loslaat zegt ' ie inderdaad: " Boot Drive: A:"
Nou ben ik la een tijdje aan het puzzelen geweest, maar het lukt me maar niet om dat uit zijn hoofd te zetten. weten jullie misschien in welke file of met welk commando ik in kan stellen dat hij gewoon de c:\autoexec.bat en c:\command.com kan gebruiken?

(voor het geval je wou vragen: " wat moet die eikel nou weer met zijn 486?" nou, ik gebruik hem voor de aansturing van mijn schakelpaneel en voor het schrijven van mailtjes :))

Verwijderd

io.sys

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

zoiets als format c:\sys ?
(ben je wel alle data kwijt van je HD; het lijkt erop dat er geen besturingssysteem op actieve partitie op je HD wordt gevonden).

eagle

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

in bios veranderen van a: c: naar c: a: ?
floppy boot disabelen in bios, heb je fdisk op 486 gedraait? om te kijken wat hij op je partitie weergeeft?
Boot van je floppy en typ in: sys c: gevolgd door enter , zou t op moeten lossen mits het een active msdos partitie is

[ Voor 29% gewijzigd door keur0000 op 22-09-2003 21:58 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het eens proberen.... :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... ik heb a:\sys c: geprobeerd en toen zei hij netjes " system transferred" maar daarna wou hij niet zelfstandig opstarten. en c:\sys c: gaf de melding: " cannot specify default drive". het is wel een actieve msdos partitie...
wat zou ik in io.sys moeten veranderen dan? het lukt me ook niet om de bios in te komen... het is zo'n oude rammelbak die niet netjes vraagt: " hit del to enter setup" oid.

• keur0000

keur0000

Vaak kan je door iets "even" bijv: HD of Floppy los te maken een foutmelding genereren waardoor het bios toegankelijk wordt ;)
Algemene gebruikte toetsenom in t bios te komen zijn; F8, F10, del, insert en esc.
Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door keur0000 op 22-09-2003 22:22 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000

keur0000

wat zou ik in io.sys moeten veranderen dan? Niks, is hidden besturing systeem ;)
c:\sys c: gaf de melding: " cannot specify default drive". Klopt, bootable partitie kan niet zichzelf overschrijven

Verwijderd

als je van diskette opstart:
a:\config.sys:

shell=c:\command.com /P

a:\autoexec.bat:
call c:\autoexec.bat

vervolgens alle bestanden op C: zetten.
Extra dingen in a:\config.sys en c:\autoexec.bat zetten.

device=c:\himem.sys
shell=c:\command.com /P

@echo off
call c:\autoexec.bat

@echo off
cls
echo This is c:\autoexec.bat
echo here comes the rest :)

als je nu Freecom download
( http://freedos.sourceforg...ckages/082pl2/xmsswap.zip )
en opslaat als c:\command.com ben je meteen klaar wat betreft c:\config.sys:

shell=c:\command.com /P=c:\autoexec.bat

www.freedos.org wellicht iets voor je?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
F8, F10, del, insert, esc lukten niet...
ik zal het bovenstaande eens proberen... die command.com downloaden en config.sys aanpassen.
(ik denk dat ik er zo mee ophoud, ik word helemaal gaar van de pc)

Verwijderd

zal best werken. Enige nadeel is dat je van diskette de Kernel (io.sys) moet opstarten.
De rest gaat allemaal vanaf C:

Verwijderd

Ik denk dat je master boor record half rot/dood is.

code:
1
2
3
4
5
6
fdisk /mbr
fdisk
^ alle schijven verwijderen en opneiwu toevoegen
^ rebooten

format c: /u/v:root

Kijk ook eens naar het tooltje GDISK wat bij norton ghost zit, dit kan veel sneller formatteren en partitioneren dan fdisk + format.

Als dit niet werkt probeer dan de hdd te lo-level-formatten, soms is hij zo beschadigd dat hij niets meer doet(spreek uit ervaring).
[google=loformat.exe] en neem dan de 3e hit, daar kan je hem downloaden(die werkt, laatst nog gebruikt).

WAARSCHUWING: Sommige hardeschijven kunnen er NIET tegen dat ze lo-leveled worden, kijk op de hardeschijf op het er niet ergens op staat.

NOTE: Als er iets mis gaat ben ik niet aansprakelijk.

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

als je dan format c: /u /v:root doet, dan kun je er beter gelijk maar van maken:

format c: /e /v:root /s

dan zet ie ook gelijk msdos over op de c, dan heb je dat iig ook gehad

en als ie dan nog niet wil opstarten, dan moet : of opstarten zonder flop in de drive, of : in je bios boot op c zetten.

als je niet in bios kan komen, kan het ind handig zijn om bijv je floppy los te koppelen (zoals keur0000 al zei) dan zal ie iig een foutmelding geven

edit:
misschien handig als je erbij vermeld welk merk/type 486 je hebt, evt met mobo gegevens

als t bijv een compaq is dan moet je een bios flop downloaden van compaq om in je bios tekomen

[ Voor 18% gewijzigd door DoingK op 22-09-2003 23:46 ]

Verwijderd

is de c: schijf wel active?

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb een helemboel gebprobeerd, maar het lukt niet echt. ik denk dat ik het maar gewoon opgeef, zo vaak gebruik ik dat ding nou ook weer niet. dan maar met floppy. in ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken :)!

Verwijderd

doe nou eens fdisk en kijk of er een A-tje staat bij een schijf...
Pagina: 1