Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
de lm317 en zijn grote broer (dc)casemodder schreef op 22 September 2003 @ 21:31:
het is niet de bedoeling dat ik het ga dimmen met de potmeter ik bedoel dat ik met de potmeter de elektronica aan kan sturen en de lamp moet een flinke lichtoprenkst hebben.
voor ac heb je een bouwpakket nodig, of ga es langs bij de elektronica winkel kosten ca 15 euro
if broken it is, fix it you should
Als je daar nog even een gelijkrichter voor zet, ben je klaar toch?
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Verwijderd
Neem een regelaar, de output (AC/DC) zal hij sowieso lusten.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 22:10 ]
Verwijderd
Zie de link van WFvN
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 22:09 ]
Verwijderd
Weet je wel zeker dat die geschikt is? Van het totale geval is de ingangsspanning 230V wisselspanning; iets wat de gemiddelde auto niet heeft.Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 01:38:
verklaar de 12V halogeendimmer van je ouders dood en plant die snel over naar je autolamp.
Nu kan het best zijn dat zo'n 'thuis-dimmer' bestaat uit een trafo met daarachter een dimmer die op 12V werkt, maar mogelijk zijn die 2 zaken zodanig geintegreerd dat je het kan vergeten.
Maar dat circuitsonline-printje kost geen drol
Verwijderd
Natuurlijk werkt dat halogeendimmertje(alstie maar voor 12V bedoeld is); de dimmertjes van philips hebben uiterlijk van voorschakeltrafo voor TL buizen, zit alleen geen zware trafo in en hebben extra aansluitingen voor potmeter.WFvN schreef op 23 September 2003 @ 08:23:
[...]
Weet je wel zeker dat die geschikt is? Van het totale geval is de ingangsspanning 230V wisselspanning; iets wat de gemiddelde auto niet heeft.
Nu kan het best zijn dat zo'n 'thuis-dimmer' bestaat uit een trafo met daarachter een dimmer die op 12V werkt, maar mogelijk zijn die 2 zaken zodanig geintegreerd dat je het kan vergeten.
Maar dat circuitsonline-printje kost geen drol
En dat printje mag dan geen drol kosten, maar omdat MOSfet op gelijkspanning moet lopen heb je er nog wel 50 Watt trafo, gelijkrichter en elco bij nodig (wat zou dat kosten? of wou je er auto accu aan zetten) en dan heb je meteen volgend probleem.
Neem je nl 12V wisselspanningtrafo, is de gelijkgerichte spanning te hoog voor NE555, die moet dan weer uit extra stabilisator gevoed worden en je moet heel voorzichtig dimmen want in max. stand is die spanning ook te hoog voor je autolamp.
Kun je weer ondervangen door 15V trafo te pakken en er zware 12V stabilo achter te hangen, het wordt alsmaar duurder.
Ik zou geen PWM (Pulse Width Modulation) maar PAM-sturing gebruiken (mits je een AC spanning gebruikt, en geen DC, want dan werkt geen van de 2 methoden).Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 22:08:
Ik zou de lamp sturen met PWM. Met een NE555 en een FET is dit redelijk simpel in elkaar te zetten.
edit:
Zie de link van WFvN
PAM staat voor Pulse Amplitude Modulatie en past de hoogte van je sinus aan in plaats van de sinus eerder af te kappen zodat de gemiddelde spanning lager wordt. Als je namelijk met PWM heel ver gaat dimmen, heb je kans op flikkerend licht, en dat ik ook niet prettig voor de ogen...
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features