Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Mijn t6963c werkt niet lekker meer

Pagina: 1
Acties:

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 16:59
Ik ben al een anderhalf jaar in het bezit van een grafisch LCD (uit dit topic). En hij heeft altijd goed gewerkt. Ik heb er zelf nog een complete Winamp plugin voor geschreven (herinnerd iemand zich WoL?). Maar nu ben ik gaan studeren en ben dus verhuist. Toen heeft hij wel een jaar in de kast gelegen, maar vandaag ben ik hem toch maar weer gaan aansluiten.
Alles lijkt nog goed te gaan tot dan toe (zelfs m'n oude AT-voeding deed het nog goed). M'n reset levert een net streepje op, maar als ik dan ga testen krijg ik een vreemd probleem: niet alle commando's komen aan. Dit kan verschillende gevolgen hebben:
- Initialisatie werkt al niet, ik krijg gewoon helemaal niets te zien
- Missen stukken tekst, of gewoon corrupte tekst
- Grafisch compleet verneukt
- Elke combinatie van het bovenstaande

Ik heb dus al even zitten zoeken in al die oude topics over deze LCD en dit heb ik al geprobeerd:
- LPT instellingen veranderen. Letterlijk alles geprobeerd, maar alleen ECP levert nog een beetje leesbaar iets op
- Extra pauzes in m'n code ingevoegd => alleen nog meer verneukt
- Andere programma's geprobeerd => allemaal hetzelfde probleem
- Proberen die status in m'n code te lezen => blijft oneindig hangen, oftewel de status wordt nooit goed :?

Dus ik ben er nu even uit ;( Weet iemand van jullie nog een andere oplossing???

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

ik zou zeggen: test 'm eerst op de configuratie waarop -tie vroeger goed heeft gedraaid.
nog steeds problemen: check dan je soldeerpunten 's .(ik bedoel dan met name de soldering van de LPT-kabel)

eagle

• Marcj
Het probleem is dus dat ik nu een nieuwe PC heb, en ik niet zomaar weer op m'n oude kan gaan testen. (staat bij m'n ouders, ongeveer 150km van hier :P)

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Klinkt heel erg als een aarde probleem, de oplossing is een X aantal pinnen op de LPT poort naar aarde aan tesluiten ;)

ff zoeken welke pinnen het zijn...

Verwijderd

MaNDaRK schreef op 23 September 2003 @ 12:22:
Klinkt heel erg als een aarde probleem, de oplossing is een X aantal pinnen op de LPT poort naar aarde aan tesluiten ;)

ff zoeken welke pinnen het zijn...
Of dat het probleem is weet ik niet, maar hier zitten de aardingspinnen van de par port:

Afbeeldingslocatie: http://www.super-tech.com/root/emc/xyyz/graphics/prll01.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub25m.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 14:26 ]

• Marcj
Hmm, dat zou ik zometeen inderdaad wel even kunnen proberen. Maar het gekke is dat de LCD dus wel goed doet op een andere PC. Dit heb ik net even getest.

Verwijderd

Marcj schreef op 23 September 2003 @ 14:58:
Hmm, dat zou ik zometeen inderdaad wel even kunnen proberen. Maar het gekke is dat de LCD dus wel goed doet op een andere PC. Dit heb ik net even getest.
Je gebruikt dan dezelfde kabel? Het lijkt me eigenlijk erg sterk, maar zou er niet iets mis kunnen zijn met de par poort van je computer? Als je printer bijvoorbeeld wel gewoon werkt zal dat het probleem niet zijn. Anders zou ik het ook niet zo weten.

• Marcj
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 15:02:
[...]

Je gebruikt dan dezelfde kabel? Het lijkt me eigenlijk erg sterk, maar zou er niet iets mis kunnen zijn met de par poort van je computer? Als je printer bijvoorbeeld wel gewoon werkt zal dat het probleem niet zijn. Anders zou ik het ook niet zo weten.
Zelfde kabel (zelfs zelfde voeding!)
Mijn printer is gewoon USB, dus die werkt wel :P
Ook heb ik de instelling van beide PC's exact gelijk (Bi-Directineel)
Mijn PC heb ik ook al op verschillende poorten geprobeerd (378/278/3F8)
Dus ik ben er wel zo'n beetje uit, zou de aarde van mijn LPT-poort niet helemaal goed zijn???

edit:
Ik zit net te denken: ik ben nu aan het testen met behulp van een externe AT voeding (los van mijn PC-kast dus). Maar zou de aarding van deze twee dan verschillen??? En kan ik dan het beste de aarde van m'n LPT verbinden met de ground van de voeding, of met de aarde van de voeding??

[ Voor 21% gewijzigd door Marcj op 23-09-2003 15:26 ]

• MaNDaRK
Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 14:25:
[...]

Of dat het probleem is weet ik niet, maar hier zitten de aardingspinnen van de par port:

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi plaatje, meteen ff opgeslagen ;) thnx!
Marcj schreef op 23 September 2003 @ 15:07:
[...]

Zelfde kabel (zelfs zelfde voeding!)
Mijn printer is gewoon USB, dus die werkt wel :P
Ook heb ik de instelling van beide PC's exact gelijk (Bi-Directineel)
Mijn PC heb ik ook al op verschillende poorten geprobeerd (378/278/3F8)
Dus ik ben er wel zo'n beetje uit, zou de aarde van mijn LPT-poort niet helemaal goed zijn???

edit:
Ik zit net te denken: ik ben nu aan het testen met behulp van een externe AT voeding (los van mijn PC-kast dus). Maar zou de aarding van deze twee dan verschillen??? En kan ik dan het beste de aarde van m'n LPT verbinden met de ground van de voeding, of met de aarde van de voeding??
Wat ik heb gedaan, is alle verbindingen die aan ground moeten aan elkaar gesoldeerd door middel van een draadje, en deze aan een Zwarte draad gesoldeerd van mijn voeding, dus de aarde van de voeding van het LCD ;)

Suc6 :D

[ Voor 3% gewijzigd door MaNDaRK op 23-09-2003 15:38 ]

Verwijderd

MaNDaRK schreef op 23 September 2003 @ 15:36:
Wat ik heb gedaan, is alle verbindingen die aan ground moeten aan elkaar gesoldeerd door middel van een draadje, en deze aan een Zwarte draad gesoldeerd van mijn voeding, dus de aarde van de voeding van het LCD ;)
Zo is het bij mij inderdaad ook, alle ground pinnen aan elkaar. Zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/parsoldeer.jpg

• Marcj
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 15:43:
[...]

Zo is het bij mij inderdaad ook, alle ground pinnen aan elkaar. Zie ook:

[afbeelding]
Die zitten bij mij al aan elkaar, maar moet ik die groundpinnen dan ook nog eens verbinden met die van de voeding???

Als ik zo kijk heb je dus met die rode draad die groundpinnen met een andere ground verbonden???

[ Voor 12% gewijzigd door Marcj op 23-09-2003 15:54 ]

• MaNDaRK
Volgens mij heeft Riffic de ommanteling ook aan aarde verbonden. En die 'dikkere' zwarte draad naar de Ground (zwarte draad op een molex stekker).

Ik zou zeggen: probeer het eens ;)

Verwijderd

MaNDaRK schreef op 23 September 2003 @ 15:58:
Volgens mij heeft Riffic de ommanteling ook aan aarde verbonden. En die 'dikkere' zwarte draad naar de Ground (zwarte draad op een molex stekker).
Klopt bijna, de dikkere zwarte draad zit aan de behuizing (aarde dus). De ground pinnen zijn via die rode draad verbonden met een andere pin die op zo'n beurt weer aan de zwarte draad van de molex stek(k)er zit.

• Marcj
Ik heb het geprobeerd, en het lijkt idd te werken! tnx! :) :)

edit: Valse hoop. Hij leek het echt te doen, en het helpt ook wel een stukje, maar niet echt goed. Nog steeds krijg ik vreemde resultaten... Ik ga denk ik proberen om m'n LCD direct op de voeding van m'n PC aan te sluiten.

[ Voor 65% gewijzigd door Marcj op 23-09-2003 16:40 ]

Verwijderd

Zelfde probleem heb ik hier ook met een compleet andere LCD (een crystalfontz grafisch dingetje)... op mijn eigen pc werkt hij prima, maar op mijn p1 166 bak komt soms alle data dubbel aan op 1 schermhelft :?

Verwijderd

Marcj schreef op 23 September 2003 @ 16:20:
Ik heb het geprobeerd, en het lijkt idd te werken! tnx! :) :)

edit: Valse hoop. Hij leek het echt te doen, en het helpt ook wel een stukje, maar niet echt goed. Nog steeds krijg ik vreemde resultaten... Ik ga denk ik proberen om m'n LCD direct op de voeding van m'n PC aan te sluiten.
Hmm en alle pinnen zijn goed aangesloten aan beide kanten? Als tip word overigens ook nog wel eens gegeven om de ongebruikte pinnen ook aan de aarde/0v te hangen, misschien heb je daar wat aan.

En toch lijkt het op losse contactjes...

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 11:17

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Ik raad je sterk aan om je LCD direct aan de voeding van je PC te hangen. Je zult zien dat ie werkt!
Ik weet niet waardoor het komt maar ik heb dit probleem vaker gezien bij LCD schermpjes die men op externe voeding had aangesloten. Succes :)

Luchtkoeling zuigt...

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
idd, dit heb ik ook al eens meegemaakt... eerst aan een externe voeding, deed ie het niet... toen aan de voeding van de pc, en hij draaide! :) tis een aardingsprobleem gok ik zo, wat het nu is, geen idee...

Mn 3D printer blogje..

• MaNDaRK
*shopje*

Hoe is het nouw afgelopen? Werkt je LCD nu naar behoren :?
Pagina: 1