Hyperthreading verhoogt CPU temperatuur enorm

Pagina: 1
Acties:

• h199
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-08 17:45
help

ik heb een Pentium 4 2.8Ghz die normaal rond de 45~55 graden naarmate er activiteit is
maar als ik de hyper-trading functie aan ze dan draait de temp na een uur al rond de 85°
en wanneer ik dan echt met iets zwaar bezig ben sluit m’n pc af ( wanneer ie boven de 91° is)
komt dit door een productie fout of is dit normaal( “ denk ik toch niet”)

wat is hier aan te doen ( ik gebruik de standaard koeler van intel die rond de 2000rpm doet)

ik kan de help gebruiken

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 07:27
Is die cooler wel gecertificeerd voor die processor?
Ik neem aan dat je de zaak nog niet overklokt hebt?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dat lijkt me sterk die temps dan zou ie allang moeten throttlen, hij kan nml niet zo warm worden ;)
Dit lijkt mij een typisch geval van verkeerde software uitlezingen ;)

Mijne wordt niet heter dan 54 graden en dit is dan dus de P4 3.06 Ghz.

edit:

Tips voel eens aan je heathsink van je koeler en concludeer dan of ie te heet is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Lennieboy83 op 22-09-2003 20:42 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hyper Threading

Welke kast? Casefans? Weet je zeker of goed gemonteerd? Voedingwaardes?

Tevens sluit een PIV niet af maar gaat zichzelf throttlen (zeg maar onderklokken) om zo binnen de veilige temps te blijven, dus er is meer aan de hand.

Zelfgebouwd? Winkel?

Dit ligt niet aan de CPU.

HT aan zie sig. Bij 2.6 haal ik 30 graden. (nu is ie 45/50)

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 22-09-2003 20:46 ]

{signature}

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Mijn P4 2.8Ghz wordt met Hyperthreading ingeschakeld hooguit 33 graden (volgens de asusprobe / bios), ik gebruik de door intel geleverde fan, mijn kast heeft wel 2 casefans.

Verwijderd

Gir schreef op 22 September 2003 @ 20:44:
Mijn P4 2.8Ghz wordt met Hyperthreading ingeschakeld hooguit 33 graden (volgens de asusprobe / bios), ik gebruik de door intel geleverde fan, mijn kast heeft wel 2 casefans.
Deze kan ik ondersteuen.
Heb ook een P4 2,8ghz HT 800fsb, draait standaard @ 28-33graden.
heb een asus p4p800 mobo en een zalman 7000CU cooling...
als je even vermeld wat voor mobo jij hebt kunnen we je wellicht beter helpen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier heb ik nog nooit van gehoord .. 8)7

Of je moet een multithreaded temperatuurmeetprogseltje hebben dat de temperatuur tweemaal uitrekent :+

Serieus: waarmee meet je de temperatuur? Heb je meerdere progseltjes geprobeerd? Wat is het verschil met de BIOS? Voelt de heatsink ook echt zo heet aan? Druk tegen de vinnen aan .. ~45 graden is de pijngrens bij een gemiddeld mens. Check verder ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" :)

Titelfix "hyper treading verhoogd temp enorm" >> "Hyperthreading verhoogt CPU temperatuur enorm"
Een beetje Nederlands is hier ook wel op z'n plaats .. Het is hier geen puberforum, cu2, MSN, oid ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 22-09-2003 21:50 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

p4c800e, p4-2.8c, slk900u met papst 92mm 1900rpm

temps met hyperthreading aan: 31.5-50 degC
met hyperthreading disabled: 41-50degC

De idle temp ligt met HT aan 10 graden lager dan met HT uit... de max temp blijft gelijk.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

deze p4 2.8C@3.5GHz wordt nu met een zalman cnps7000Cu stressed (}:O) 39 graden en chipset 29. de temp in deze kamer is wel flink gedaald sinds maar zelfs daarvoor was het maar iets van 45/35 cpu/chipset stressed. HT uiteraard aan. heb trouwens geen verschil in temp gemerkt HT uit/aan :?

bijna 100% dat dit een software fout is. wellicht foutief aangegeven sensors? als MBM5 gebruikt check dan goed welke sensors je moet uitlezen bij jouw mobo :), dat scheelt enorm..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• h199
hallo

bedank voor alle hulp maar m'n probleem doet zich nog steeds voor
hier heb ik nog wat info over m'n systeem zodat het makelijker word om mij te helpen wat ik zeer graag zou hebben

case : ThermalTake Xaser III V1000C
6 case fans (2 voor , 2 achter en 2 lings)
cooler : standaard intel cooler
prosessor : p4 2.8Ghz ( niet overclockt )
" is nog nooit overclockt"
temp normaal ( zonder HT) :42 tot 52 graden ( lijkt mij ook zeer veel)
temp met HT : bij opstarten 37° , naar een uur 85°
ik heb m'n pc laten in elkaar steken door een kennis die in een winkel werkt

de reden waarom m'n pc afsluit denk ik omdat ik bij m'n moederbord een afsluit temp heb die standaard op 92 ° licht

nogmaals bedankt voor al de reactie

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Wat voor moederbord heb je?

Als de PC net afslaat en je zet hem meteen weer aan, welke temp geeft hij dan aan in het bios?

Wat vind die kennis er trouwens van? :P

tvw

Verwijderd

die kennis van je die in een winkel werkt kan er beter naar kijken dan wij over het net kunnen kijken, ik zelf heb ook 2,8 ghz maar ook al doe ik de allerzwaarste benchmark hij haalt echt niet hoger dan 60 graden. ik heb alles aan staan, hypertreading enz enz.

de reden dat ie afsluit is een ingebouwde beveiliging, hij mag niet verbranden namelijk(gheghe wat klinkt dat dom maar goed), dat je puter afsluit is hier de probleem niet........

je vergeet 1 ding te vertellen, welk moederbord (=mobo) heb je? je kast heeft wel erg veel fans terwijl je beweert hem niet te overklokken? ben je echt zeker van dat die vriend van je hem niet laat overklokken? ik weet niet zeker of het waar is maar klik met je RECHTERmuisknop op "deze computer" dat je in de START linksonder kan vinden, je klikt eigenschappen aan en je ziet nu een venster waarin de processor rechtsonder staat. staat er : PENTIUM(R) 4 CPU 2,80 GHZ KLOKSNELHEID 2,80 GHZ ? als er 2 verschillende staan bijv als er staat 2,44 ghz en eronder 2,80 ghz dan is ie dus WEL OVERGEKLOKT......

staan er echt 2 keer 2,80 op die venster dan moet je ff de zijpaneel loschroeven en met je hand de metalen koelribben voelen van de cpu, is ie nauwelijks warm en staat er toch in bios dat ie 85 graden is dan bestaat de kans dat er geen koelpasta tussen de koelribben en cpu zit. nu de zij paneel los is kijk ff terwijl windows draait of er een ventilator spontaan stilvalt of zo, kijk luister en voel........

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

welk moederbord heb je precies?

Ik heb een abit gehad die in eerste instantie ook vrij hoge temperaturen weergaf, maar na een bios update was het okee. wellich helpt dit bij jou ook.

De standaard intel coolers die ik gezien heb verschillen nogal in kwaliteit, soms zijn wel mooi vlak maar soms ook vreselijk hol of bol waardoor er minder goed contact is tussen de cpu en het koelblok. een beter koelblok zou dit op kunnen lossen.

Dan is er nog de vraag wat voor koelpasta of thermalpad je gebruikt hebt, een thermalpad is slechts geschikt voor eenmalig gebruik, en daar je aangeeft het blok enkele malen los gehad te hebben, zou dit een probleem kunnen zijn, indien je pasta gebruikt hebt heb je toch wel de pad verweiderd?

edit:
iedereen heeft dezelfde vraag :D en ik tik het langzaamst :+ ... met zoveel replies moet er toch iets uit kunnen komen...

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 23-09-2003 21:16 ]

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:51
Zoals al eerder is gevraagd, waarmee meet je het? Neem deze pc bijvoorbeeld: door PC alert3 gaf hij de goede temps aan maar met de nieuwste versie Pc alert4 geeft hij overal een graad of 4 tot 5 te warm aan, en dan vergelijk ik het met de temps uit Sisoft Sandra.

• h199
-m'n moederbord is een msi neo2 voor intel 865PE
-ik ben er zeker van dat hij niet overclockt is (zoveel ken ik er ook wel van)
-de temp in m'n bios bij heropstarten is 87° ( ik moet even wachten tot de temp gedaald is want anders krijg ik hem niet aan "standaart functie bij msi")

• h199
ik heb een foto gemaakt van core center bij opstarten zonder HT
http://users.pandora.be/nanos-page/voltages.jpg
"deze temp lijkt mij ook al zeer veel"

• Voutloos
  • Niet online
Of je cooler zit wel heel erg fout, of je mobosensor is niet helemaal lekker.
Voel nou een keer aan de heatsink. Is het te warm om aan te raken dan klopt die temp. Maar hij zou zonder OC hoogstens een beetje lauwwarm zijn en je moet hem normaal gesproken wel aan kunnen raken.

edit:

Wat is je NB temp hoog zeg.

Heeft de PC wel genoeg ventilatieruimte en draaien alle koelers goed en staan ze niet allemaal tegen elkaar in te blazen?

[ Voor 24% gewijzigd door Voutloos op 24-09-2003 14:12 ]

{signature}

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 21:47

icecoolsniper

never run from a sniper!

58 graden is ook nogal warm voor de NB, ik denk toch dat er iets mis is met je sensoren

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Een Intel boxed fan draait toch meestal iets van 4000 toeren? Raar dat die van jou maar 2000 toeren doet. Heb je in je bios aanstaan dat ie de fanspeed mag aanpassen? Zet dat dan eens uit en laat hem op volle toeren draaien. En je zegt steeds Standaard Intel fan, maar wel de Intel fan die bij jouw CPU geleverd werd? En niet eentje van een oudere CPU?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Phantomastique schreef op 24 September 2003 @ 14:13:
Een Intel boxed fan draait toch meestal iets van 4000 toeren? Raar dat die van jou maar 2000 toeren doet. Heb je in je bios aanstaan dat ie de fanspeed mag aanpassen? Zet dat dan eens uit en laat hem op volle toeren draaien. En je zegt steeds Standaard Intel fan, maar wel de Intel fan die bij jouw CPU geleverd werd? En niet eentje van een oudere CPU?
Dat is niet waar, de koeler van Intel draait rond de 2500~3000 rpm ;)

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 24 september 2003 @ 18:10:
[...]

Dat is niet waar, de koeler van Intel draait rond de 2500~3000 rpm ;)
Ook niet waar ;) ligt eraan welke intel koeler je hebt. Ik had er een gekregen bij mn 3,0 800fsb die 2500 tot 5000 deed, lag gewoon aan hoe warm de proc was.

Verwijderd

Ik heb onlangs ook een P4 2.4 besteld, ook voor HT. Heeft iedereen zulke problemen gehad, of is dit gewoon een uitzondering?

/offtopic:
merk je ook het verschil tussen HT aan of uit?

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

De mensen met lage temps hebben allemaal een asus-mobo en dat is geen toeval hoor.Staat asus om bekend.Merken als Abit geven een hogere waarde aan, wat naar mijn idee de realiteit meer benadert dan bij Asus.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Verwijderd

Iemand ervaring met de temp. van een P4 met HT op een MSI mobo dan ?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Halo_Master schreef op 25 september 2003 @ 09:55:
De mensen met lage temps hebben allemaal een asus-mobo en dat is geen toeval hoor.Staat asus om bekend.Merken als Abit geven een hogere waarde aan, wat naar mijn idee de realiteit meer benadert dan bij Asus.
dit geldt voor Asus Probe ja, niet voor MBM oid op een asus mobo..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb een Asus P4P800 deluxe mobo met HT aan, 2.6C @ 245*13, en mijn CPU blijft (vanuit de BIOS uitgelezen na belasting) lager dan 35C met stock cooling.

Ik heb wel de thermal pad van de cooler direct eraf gehaald en helemaal schoongemaakt en mn core met AS3 helemaal strak ingesmeerd.

Dus lijkt mij niet kunnen die temps die jij meldt. Voelt je koelblok wel warm aan?

PS: Asus Probe geeft bij mij onmogelijke temps aan, meestal 19C :D terwijl mijn kamer rond de 24C zit

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 09:11:
Ik heb onlangs ook een P4 2.4 besteld, ook voor HT. Heeft iedereen zulke problemen gehad, of is dit gewoon een uitzondering?

/offtopic:
merk je ook het verschil tussen HT aan of uit?
Zie topictitel.
Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 10:42:
Iemand ervaring met de temp. van een P4 met HT op een MSI mobo dan ?
Ja. Werkt prima. Dit is gewoon een uitzondering.

Ontopic:
TS, kan je aub eens vertellen of de heatsink echt warm is?

{signature}

• h199
ja , de heat sink is zeer warm

maar ik was net in m'n bios aan het kijken en vond er dit "mps revision" ik weet niet echt wat het betekend en met de handleiding geraak ik ook niet veel wijzer MPS staat voor : Multi-processor Specifications
- er waren 2 mogelijkhedeb 1.1 en 1.4 / 1.4 stond aan en nu heb ik 1.1 aangeklikt en merk dat de temp een 7 tal graden lager is (45°) dan anders met HT

kan iemand mij zeggen wat mps eigenlijk doet ?

• Voutloos
  • Niet online
Het doet niet terzake. Er is gewoon iets heel erg mis met je PC. Je hebt casefans, een goede CPU cooler, niets geOC't en dan moet je heatsink gewoon handwarm zijn hoor.

Die kennis van jou heeft imo iets fout gedaan met het bouwen. Haal de heatsink maar eens los. Schoonmaken, nieuwe koelpasta erop, heatsink terug en dan weer verder zien.

Verder hoeft hier geen discussie over het hoe en wat van koelpasta, dat staat al in tig faqjes/topics

{signature}

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Haal je koeler nou eens van je cpu af. Check of er nog zp'n zilverachtig thermal padje op zit EN VERWIJDER deze. Dat scheelt enorm. Ik vermoed dat dit het probleem bij jou is...

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

ehm... als zijn HEATsink goed heet word zoals ie zelf aangeeft zal ie zeer waarschijnlijk voldoende contact maken, dus zijn heatsink eraf halen is niet het eerste wat ik hem aanbeveel. Misschien is zijn cpu-fan wel te "licht" en kan die niet voldoende frisse lucht aanzuigen om dat koelblok te koelen. Al geprobeert met een ander fannetje ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Hoe heter de heatsink hoe beter de geleiding tussen de processor en de heatsink.
Wat wel moet is een goede airflow om op zijn beurt de heatsink te koelen, liefst zonder al te veel lawaai. Waterkoeling kan natuurlijk ook.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
laat hem naar z'n vriend in de winkel gaan, want dit is een typisch geval van ik-durf-de-pc-niet-open-te-maken... Dat zou iedere tweakert denk ik als EERSTE doen en TS: kijk je bios idd ff na, of er een nieuwe(re) is en of je fanspeeds niet te laag ingesteld zijn!

• h199
het probleem is opgelost m'n cooler had een productie fout
bedankt voor alle hulp

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Hoe kan het dan dat je temp alleen bij HTT verhoogde? :?

tvw

Verwijderd

goede vraag, zo zoek je ook andere storingen op.
Wat is het verschil......etc.
Of de voorstelling van zaken was niet goed of het probleem is nog niet opgelost.
Pagina: 1