[VB.net] VBScript in applicatie

Pagina: 1
Acties:

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:25
Is het ook mogelijk om dmv. een VBScript op een HTML pagina een bepaalde actie in de VB.NET applicatie uit te voeren? Ik wil dus een HTML pagina in een Webbrowser (object in VB.NET) laden, en daarna met VBScript's op die pagina acties in VB.NET uitvoeren. Ik dacht zelf dat het zoals gewone VB-code is, dus:

<script language="VBScript">
Sub Test()
Form2.Show
End Sub
</script>

is, dat je dan gebruikt door:

<a href="#" onClick="Test()">iets</a>.

Dit levert alleen wat foutmeldingen op. Ook in de MSDN kan ik niks zinnigs vinden over VBScript in VB.NET...

Weet iemand hoe dit toch kan?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat heeft clientside vbscript te maken met serverside ASP.Net / VB.Net?

En het levert 'wat' foutmeldingen op.... Aangezien er nogal veel foutmeldingen mogelijk zijn is hier niets zinnigs op te zeggen.

[ Voor 45% gewijzigd door gorgi_19 op 22-09-2003 20:19 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 10:07

Stewie!

Keen must die!

nee

bij die onclick roep jij nu een javascript functie aan terwijl je een asp3 functie bedoelt
vb .net != vbscript, maar het lijkt wel erg veel op elkaar, dus omschrijven is niet veel werk

jij wilt btw een postback doen in vb.net

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 22-09-2003 20:20 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Je kunt toch ook moeilijk met een VBScriptje je VB.Net applicatie aanroepen? Iig niet op deze manier.

• gorgi_19

gorgi_19

DaMorpheus schreef op 22 September 2003 @ 20:19:
nee

bij die onclick roep jij nu een javascript functie aan terwijl je een asp3 functie bedoelt
vb .net != vbscript, maar het lijkt wel erg veel op elkaar, dus omschrijven is niet veel werk

jij wilt btw een postback doen in vb.net
asp3 functie? ASP.Net != asp3

En VBScript lijkt voor geen meter op VB.Net; een paar syntactische overeenkomsten, maar daar houdt echt alles mee op.

• Jannis
Hoe bedoel je 'wat heeft clientside vbscript met serverside ASp.Net / VB.Net te maken?":s De manier waarop ik HTML pagina's invoeg kan geen links openen in het zelfde object (ScriptLet), dus leek het me een goede oplossing om het dmv. VBScript te doen.

• Jannis
Aha, dus ik kan op geen enkele mogelijkheid dmv een HTML pagina een object in een VB.NET applicatie gebruiken?

• gorgi_19

gorgi_19

Jannis schreef op 22 september 2003 @ 20:22:
Hoe bedoel je 'wat heeft clientside vbscript met serverside ASp.Net / VB.Net te maken?":s De manier waarop ik HTML pagina's invoeg kan geen links openen in het zelfde object (ScriptLet), dus leek het me een goede oplossing om het dmv. VBScript te doen.
VBScript kan niet in combinatie met ASP.Net gebruikt worden. VBScript kan ook niet bij de code komen van VB.Net en omgekeerd. Tenzij er postbacks oid gebruikt worden.
Jannis schreef op 22 September 2003 @ 20:23:
Aha, dus ik kan op geen enkele mogelijkheid dmv een HTML pagina een object in een VB.NET applicatie gebruiken?
Alleen door een postback een serverside actie uit te laten voeren.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 22-09-2003 20:24 ]

• Jannis
Hoe kan ik die 'postbacks' dan gebruiken?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

gorgi_19 schreef op 22 september 2003 @ 20:21:
[...]

asp3 functie? ASP.Net != asp3

En VBScript lijkt voor geen meter op VB.Net; een paar syntactische overeenkomsten, maar daar houdt echt alles mee op.
leer lezen aub

vbscript = in asp3 en niet in asp .net => zijn voorbeeld is asp3
ik vind vb.net best veel op vbscript lijken, dat is de meest onlogische troep bagger taal die ik ken. En ja, dat zijn ze beide (als is de .net stukken beter), dus lijken ze op elkaar ;)

En waar herken je een taal aan gorgi? Ik let meer op de syntax dan op de standaard objectjes en dat soort dingen

[ Voor 3% gewijzigd door Stewie! op 22-09-2003 20:25 ]

• Jannis
ok. weet je dan misschein wel of het mogelijk is bij een ScriptBrigde (object) ergens in te stellen dat links WEL in het zelfde object geopend kunnen worden? Want nu wordt het standard in een nieuw Internet Explorer-venster geopend, zelfs als de target in de link op _self ingesteld staat.

Ik weet dat dit niet echt met de originele vraag te maken heeft, maar wil het toch graag weten:)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gorgi, je begrijpt het probleem van de topicstarter niet. Het gaat hier niet om een serverside applicatie, en een clientside browser. Er is een VB.Net applicatie, waarin een browser object draait, die een html pagina laat zien. En nu wil de TS dat er bepaalde vb.net objecten uit z'n applicatie exposed worden aan de browser, zodat er vanuit vbscript mee gecommuniceert mee kan worden.

Jannis: is mijn uitleg zo correct?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Jannis schreef op 22 September 2003 @ 20:27:
ok. weet je dan misschein wel of het mogelijk is bij een ScriptBrigde (object) ergens in te stellen dat links WEL in het zelfde object geopend kunnen worden? Want nu wordt het standard in een nieuw Internet Explorer-venster geopend, zelfs als de target in de link op _self ingesteld staat.

Ik weet dat dit niet echt met de originele vraag te maken heeft, maar wil het toch graag weten:)
als target="_top" of self is, dan doet ie het eigen venster. MBT je vraag, zoek eens bij www.asp.net op postback of beginnerstutorial van asp.net en migratie van asp3

aan mod hierboven, ik denk dat ie gewoon functies uit vb.net in asp.net wilt aanroepen

[ Voor 8% gewijzigd door Stewie! op 22-09-2003 20:30 ]

• gorgi_19

gorgi_19

DaMorpheus schreef op 22 September 2003 @ 20:24:
[...]

leer lezen aub

vbscript = in asp3 en niet in asp .net => zijn voorbeeld is asp3
ik vind vb.net best veel op vbscript lijken, dat is de meest onlogische troep bagger taal die ik ken. En ja, dat zijn ze beide (als is de .net stukken beter), dus lijken ze op elkaar ;)

En waar herken je een taal aan gorgi? Ik let meer op de syntax dan op de standaard objectjes en dat soort dingen
Zijn voorbeeld is niet eens asp3; het is clientside VBScript. Over lezen gesproken ;)

Als je puur naar syntax kijkt, ook dan vind ik dat er nog grote verschillen zijn.
een van de meest in het oog springen voorbeelden vind ik nog:
VBScript:
1
2
Dim __string
__string = "abcd"

Visual Basic .NET:
1
2
Dim __string as String
__string = "abcd"

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

gorgi_19 schreef op 22 September 2003 @ 20:29:
[...]

Zijn voorbeeld is niet eens asp3; het is clientside VBScript. Over lezen gesproken ;)
past t eens in een asp3 pagina, dan zie je dat t echt asp3 is :)
Dit is goede code voor asp3!!

• gorgi_19

gorgi_19

DaMorpheus schreef op 22 September 2003 @ 20:31:
[...]

past t eens in een asp3 pagina, dan zie je dat t echt asp3 is :)
Dit is goede code voor asp3!!
* gorgi_19 blijft het dubieus vinden.. :P Hoewel er volgens mij nog runat=server bij moet dan..
gorgi, je begrijpt het probleem van de topicstarter niet. Het gaat hier niet om een serverside applicatie, en een clientside browser. Er is een VB.Net applicatie, waarin een browser object draait, die een html pagina laat zien. En nu wil de TS dat er bepaalde vb.net objecten uit z'n applicatie exposed worden aan de browser, zodat er vanuit vbscript mee gecommuniceert mee kan worden.
idd begrijp ik het probleem niet.. :P

Maar op basis van deze info, blijf ik bij de vraag of je je objecten moet exposen naar de buitenwereld. Het zou best kunnen. Ik vraag me af of dit niet makkelijker kan. Stel we gaan uit van het ASP.Net principe. (Kanttekening, hierbij heb je dus NIET IIS nodig, maar neem bijvoorbeeld Cassini als voorbeeld. Dit is weliswaar een heel uitgebreid voorbeeld; eenvoudigere dingen zijn ook te maken en op Internet te vinden). Als je in deze pagina kijkt, zie je inputs met de namen __eventtarget en __eventname (oid). Deze kan je met VBScript beinvloeden en voor een postback zorgen.

Beide gegevens kan je dan door middel van een serverside script opvragen en bewerken. Eventueel je nog een hidden field gebruiken en deze serverside met Request.Form opvangen.

De 'tussenkoppeling' via een postback zit er al standaard in. Ik vraag me af waarom je juist onder deze koppeling uit wil.

[ Voor 84% gewijzigd door gorgi_19 op 22-09-2003 20:43 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 22 September 2003 @ 20:29:
[...]

Als je puur naar syntax kijkt, ook dan vind ik dat er nog grote verschillen zijn.
een van de meest in het oog springen voorbeelden vind ik nog:
VBScript:
1
2
Dim __string
__string = "abcd"

Visual Basic .NET:
1
2
Dim __string as String
__string = "abcd"
Dat komt alleen omdat in asp3 alle variabelen variants zijn, het heeft niet zozeer met de taal te maken.

Ik denk dat je het probleem van de TS niet goed begrijpt. Hij gebruikt clientside VBScript om iets in de browser te doen. Hoe dit op de server gegenereerd word staat er los van.

[ Voor 26% gewijzigd door P_de_B op 22-09-2003 20:45 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 22 September 2003 @ 20:43:
[...]

Dat komt alleen omdat in asp3 alle variabelen variants zijn, het heeft niet zozeer met de taal te maken.
Afaik is in VBScript alles variant
Ik denk dat je het probleem van de TS niet goed begrijpt.
Dat ontken ik zeker niet. Ik zie het probleem ook gewoon, waarschijnlijk als enige, niet. :) Maar daarom ben ik ook wel heel benieuwd wat het probleem is. :)
Hij gebruikt clientside VBScript om iets in de browser te doen. Hoe dit op de server gegenereerd word staat er los van.
Klopt. Maar als je met vbscript toegang wil hebben tot VB.Net-objecten, dan wordt het imho een ander verhaal. Tenzij je misschien met CreateObject aan de gang gaat. :)

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 22-09-2003 20:51 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Klopt. Maar als je met vbscript toegang wil hebben tot VB.Net-objecten, dan wordt het imho een ander verhaal. Tenzij je misschien met CreateObject aan de gang gaat. :)
Kijk, en dat had ik weer niet van de TS begrepen.

edit:

Ik zie inderdaad dat je gelijk heb, hij wil interactie hebben met een VB.Net object. Ik dacht een clientside (activeX?) object. Ik zal in het vervolg beter lezen....

[ Voor 29% gewijzigd door P_de_B op 22-09-2003 20:52 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

gorgi_19 schreef op 22 September 2003 @ 20:32:
[...]

* gorgi_19 blijft het dubieus vinden.. :P Hoewel er volgens mij nog runat=server bij moet dan..
dat is toch echt asp.net (runat=server) :)

• gorgi_19

gorgi_19

DaMorpheus schreef op 22 september 2003 @ 20:57:
[...]

dat is toch echt asp.net (runat=server) :)
Nope; ook ASP 3
Zie oa. http://support.microsoft....4/9/63.ASP&NoWebContent=1 :)

• Jannis
Ik snap nu eigenlijk nog steeds niet waarom jullie het steeds over ASP.NET hebben. Om te beginnen kunnen ASP.NET scrpts volgens mij nooit op een HTML pagina werken zonder dat deze vanaf een webserver uitgeveord worden, hier althans niet. En met die html pagina bedoelde ik geen pagina op internet, maar een gewone html pagina op de zelfde computer als waar de applicatie uitgevoerd wordt. Of ik heb iets gemist.... :s

• Jannis
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik snap er echt HELEMAAL niks van, maar ik nu worden links ineens wel gewoon in het zelfde object geopend:s...
Pagina: 1