Mijn wc-setup. Your votes please...

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McRam
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hallo allemaal,

Op http://merkestein.op.het.net/watercooling.htm staat een uitgebreid verslag over mijn vrijwel afgeronde waterkoeling project (kon niet wachten om hem te laten zien 8) ) met een heleboel foto's. Laat me even weten wat jullie er van vinden. Hopelijk hebben anderen ook wat aan de uitleg die ik erbij geef. Mocht je nog aanvullingen willen dan hoor ik die ook graag.

Ff een korte samenvatting:

Mijn PC bevat de volgende (voor de wc setup belangrijke) onderdelen:
- Abit NF7-S rev 2.0 motherboard (mobo)
- AMD Barton 2800+
- Leadtek Geforce 4 Ti 4600

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt (heb expres voor standaardonderdelen gekozen omdat ik persoonlijk van een cleane look houd en het dus niet zag zitten om bijv. een sloopradiator te gebruiken). Ik heb de blokken en radiator in Amerika gekocht. Heeft me heeeeeel erg veel geld bespaard :*) De rest komt uit NL (XXLcase, Freezing Hardware, TweakStore):
- DangerDen Maze 4 CPU block (stainless steel hold down)
- DangerDen Maze 3 GPU block (stainless steel hold down)
- DangerDen Maze 3 Chipset block (stainless steel hold down)
- BlackIce Extreme radiator
- Eheim 1048 pump
- LiquidIcer reservoir
- Innovatek PumpControl
- Klax 1/8 hose (3 meters)

Ik ben erg tevreden over het resultaat. De temps zijn idle 38 en stressed 45. Dat lijkt hoog, maar de 120mm fan om mijn radiator draait zo langzaam door het gebruik van een Zalman Fanmate dat die soms niet eens wil starten bij het aanzetten van de pc :P . Dus daar zit nog een heleboel potentieel in voor het overclocken. Verder vind ik het er best wel strak uitzien. Alleen jammer van de slang die niet al te best is (Klax) en verschrikkelijk snel knikt. Vandaar de grote bochten. Maar dat ziet er in het donker wel weer aardig uit.

Verder wil ik nog koelblokjes aanbrengen op mijn mosfets en video card, vmod en vdimm mod doen op het mobo. En wellicht de voeding nog modden zodat de 3,3 V nog wat sterker wordt. En dan ga ik pas overclocken. Maar heb voorlopig geen tijd meer, dus dat moet nog even wachten. De setup valt nu dus wat minder onder Die-hard Overclocking en wat meer onder Cooling.

Grtz,

Marc

edit:
1. Wat pix toegevoegd

edit:
2. Verhaal wat uitgebreid

edit:
3. En nog een keer

Afbeeldingslocatie: http://merkestein.op.het.net/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://merkestein.op.het.net/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://merkestein.op.het.net/3.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door McRam op 23-09-2003 10:57 ]

Pain don't hurt. Babes love scars. Broken bones heal.

Verwijderd

Het is wel even leuk om ook wat foto's (uiteraard in normaal formaat) in je topic te zetten, op deze manier geef je alleen maar een linkje. Wat extra informatie is natuurlijk ook nooit weg. De link naar je website kun je natuurlijk altijd laten staan voor mensen die meer willen weten ;)

Overigens wel best leuk gedaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 20:05 ]

Verwijderd

Veel plaatjes is leuk :) (Heb niet gekeken of de text ergens op sloeg(ff snel gekeken))

• McRam
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 20:03:
Het is wel even leuk om ook wat foto's (uiteraard in normaal formaat) in je topic te zetten, op deze manier geef je alleen maar een linkje. Wat extra informatie is natuurlijk ook nooit weg. De link naar je website kun je natuurlijk altijd laten staan voor mensen die meer willen weten ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ga er meteen mee aan de slag.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Vindt het inderdaad ook wel leuk om wat plaatjes en een begelijdend plaatje hier @GoT te zien..

Wordt het ook gelijk wat toegangkelijker voor mensen die wat slechter zijn in Engels e.d (ikke vindt dat engels ook wel best hoor.. Maar er zitten hier ook flink jongere mensen...)

Verder ziet het er goed uit...

Ook je temps zijn lekker.. Maar is dat als hij OC'ed is of draait hij nog standaard?

[ Voor 13% gewijzigd door Apen-nootjes op 22-09-2003 20:11 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• McRam
  • Niet online
apen-nootjes schreef op 22 September 2003 @ 20:09:
Vindt het inderdaad ook wel leuk om wat plaatjes en een begelijdend plaatje hier @GoT te zien..

Wordt het ook gelijk wat toegangkelijker voor mensen die wat slechter zijn in Engels e.d (ikke vindt dat engels ook wel best hoor.. Maar er zitten hier ook flink jongere mensen...)

Verder ziet het er goed uit...

Ook je temps zijn lekker.. Maar is dat als hij OC'ed is of draait hij nog standaard?
Hij draait nu nog standaard (2083 Mhz). Maar daar komt hopelijk binnenkort verandering in. Wil eerst nog de mosfets van heatsinks voorzien. Vmod en Vdimm mod uitvoeren en mijn geheugenchips op de video kaart van Tweakmonster heatsinks voorzien. Maar ik heb voorlopig even geen tijd meer. Vandaar dat ik maar niet gewacht heb met het posten van de "voorlopige" resultaten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ziet er netjes uit ! nu nog een goede oc erbij :)

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Ziet er goed uit :). Dacht eerst aan een home-made WC/casemod, maar is gewoon standaard.

Ik vin dat de slangen een beetje chaos door je kast lopen, een beetje orderen zou mooier zijn (vin ik)

[ Voor 38% gewijzigd door Kakaroto op 22-09-2003 20:33 ]

Verwijderd

idd het is wel standaard maar het ziet er wel leuk uit in het donker :)

Verwijderd

ik vraag me af of het afschuren van chips wel nuttig is, je haalt er hooguit een millimeter vanaf, dat zal ook niet zoveel warmte tegenhouden. Bovendien zijn de chip packages tegenwoordig al erg dun uitgevoerd. Ik denk dat een nieuw koelblokje (koper, zo te zien heb je dat ook genomen) veel meer helpt.

edit: oh SB met waterkoelblok past natuurlijk niet |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 21:03 ]

• McRam
  • Niet online
Kakaroto schreef op 22 september 2003 @ 20:31:
Ziet er goed uit :). Dacht eerst aan een home-made WC/casemod, maar is gewoon standaard.

Ik vin dat de slangen een beetje chaos door je kast lopen, een beetje orderen zou mooier zijn (vin ik)
Die slangen zijn inderdaad een zooitje, maar dat komt omdat de slang niet zo goed is en makkelijk knikt. Moest daarom hele ruime bochten maken. Helaas.

• McRam
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 21:00:
ik vraag me af of het afschuren van chips wel nuttig is, je haalt er hooguit een millimeter vanaf, dat zal ook niet zoveel warmte tegenhouden. Bovendien zijn de chip packages tegenwoordig al erg dun uitgevoerd. Ik denk dat een nieuw koelblokje (koper, zo te zien heb je dat ook genomen) veel meer helpt.

Het schuren is voornamelijk bedoeld om de chip vlak te krijgen. Meeste chips zijn standaard wat hol of bol en dat maakt weer wat minder goed contact (zelfs met koelprut).

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ziet er netjes uit. Mooi werk geleverd _/-\o_ . Mooie oplossing ook voor het ontluchtings koppelstuk.

Vooral de documentatie met pics is erg nice.
Ik vraag me wel af waar je je schijven gaat laten. Zitten die ook bovenin? Ik zag wel een power draadje lopen die kant uit, maar kon 't verder niet goed zien.

Verder is het wel allemaal standaard spul, maar je hebt 't erg netjes in elkaar geknutseld. Ik vraag me alleen wel af waarom je de sb niet hebt geschuurt voor optimaal contact.

De 38 graden idle @ standaar settings valt me eigenlijk wat tegen. Je zou ipv een maze blokje beter een Whitewater kunnen gebruiken, zeker als je de boel eens lekker wilt gaan finetunen.

Mijn vote :

verhaaltje en pics : 8.5
wc onderdelen : 7
complete setup : 7.5
Verwijderd schreef op 22 september 2003 @ 21:00:

Chips schuren is niet om ze dunner te maken, zodat ze meer warmte afgeven, maar juist om ervoor te zorgen dat ze recht zijn. Smeer er maar eens eentje vol met koelprut en maak maar eens een afdruk. Je zult zien dat alleen de randen van de chip contact maken. Wanneer je er dus een blokje op zet, zal de warmte overdracht tussen de chip en het blokje verre van optimaal zijn.

Yep past wel, al moet je ff zoeken naar een goed blokje. De sb is niet zo groot, maar er valt vast wel een mooi blokje te vinden dat je erop vast kunt lijmen met bijvoorbeeld artic adhesive of Zalman thermal adhesive. En anders valt zoiets altijd nog zelf te maken.

* YoupY doet weer eens te lang over z'n post :/

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
YoupY schreef op 22 September 2003 @ 21:22:
Ziet er netjes uit. Mooi werk geleverd _/-\o_ . Mooie oplossing ook voor het ontluchtings koppelstuk.

Ik vraag me wel af waar je je schijven gaat laten. Zitten die ook bovenin? Ik zag wel een power draadje lopen die kant uit, maar kon 't verder niet goed zien.

Verder is het wel allemaal standaard spul, maar je hebt 't erg netjes in elkaar geknutseld. Ik vraag me alleen wel af waarom je de sb niet hebt geschuurt voor optimaal contact.

De 38 graden idle @ standaar settings valt me eigenlijk wat tegen. Je zou ipv een maze blokje beter een Whitewater kunnen gebruiken, zeker als je de boel eens lekker wilt gaan finetunen.

Mijn vote :

[...]

Chips schuren is niet om ze dunner te maken, zodat ze meer warmte afgeven, maar juist om ervoor te zorgen dat ze recht zijn. Smeer er maar eens eentje vol met koelprut en maak maar eens een afdruk. Je zult zien dat alleen de randen van de chip contact maken. Wanneer je er dus een blokje op zet, zal de warmte overdracht tussen de chip en het blokje verre van optimaal zijn.

Yep past wel, al moet je ff zoeken naar een goed blokje. De sb is niet zo groot, maar er valt vast wel een mooi blokje te vinden dat je erop vast kunt lijmen met bijvoorbeeld artic adhesive of Zalman thermal adhesive. En anders valt zoiets altijd nog zelf te maken.

Ah dat mag best :) je hebt genoeg ervaring en daar kunnen mensen van leren :) want je ziet gewoon te vaak dat mensen posten zonder te zoekken of goede onderbouwde rede.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Bij voorbaad sorry, dit zal wel een heel erg basic vraag zijn... heb ff het manual opgedoken van die pomp-control en daarin stond dat je de molex met het mobo moet verbinden. Waar sluit je de pomp dan op aan?
(de kabel van je pomp word onderbroken, en dus valt alles op zijn plekje 8)7 )

Ziet er netjes uit voor de rest, echt beter! Waar heb je dit spul eigenlijk gekocht?

[ Voor 71% gewijzigd door Viva Vince op 22-09-2003 22:19 ]

• Anus Cocainus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10-2024

Anus Cocainus

Wrong hole fool!!!

Blijft leuk zo'n UV Effect, ziet er leuk uit.
Ben alleen benieuwd naar je temps als je een dikke OC eruit haalt...
Ik heb toevallig vorige week precies dezelfde waterblokjes ingebouwd, ook zelfde res. Maar ik heb hem aan de voorkant gemaakt =)
Alleen een probleempje gehad met dat Geforce blokje, mijn tygon slang was zo stug, dat toen ik de slang iets te ver had gebogen er spontaan water op mijn audigy2 begon te druppen, en als mooie finish een plasje in de bodem van me kast 8)7 Voordat ik het water ging opruimen heb ik natuurlijk even de moeite genomen om dit met jullie te delen dmv een foto :*)
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~f.deryder/drup.jpg

Een beetje wazig, maar mijn handen trilden een beetje v/d schrik :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou graag wat meer uitleg in je post zien. (Je kunt je startpost nog editten :))
Wat heb je precies gebruikt, hoe heb je het gedaan, wat is je systeem, hoe bevalt het etc, in plaats van een linkje naar je site :)
We hebben het hier toch over een forum :)

Dit soort topics mogen best in DOC, maar zorg wel voor wat nuttige informatie. Op die manier hebben anderen er ook meer aan.

• McRam
  • Niet online
YoupY schreef op 22 September 2003 @ 21:22:

Mijn vote :

[...]

En dan te bedenken dat ik dat stuk voor de ontluchting niet eens meer heb gebruikt 8)7 Maar het was leuk om te doen.

Mijn harde schijf zit inderdaad boven in een 5 1/5"bay met een bracket. Omdat het ook nog eens een sata is zie hem dus nauwelijks zitten. Zo doende kon ik ook de 2e drivebay uit mijn kast halen. Ziet er weer wat beter uit.

Ik wilde eigenlijk ook die Whitewater hebben, maar die vond ik met E85,- toch wat te prijzig. Heb alles in Amerika besteld en dat heeft me echt een heeeeele hoop geld bespaard.

De SB was al redelijk vlak (getest op de door jouw beschreven methode (wel met goedkope prut getedt en geen Artic Silver)). Vandaar dat ik het niet heb gedaan.

Thanx voor alle opmerkingen.

• McRam
  • Niet online
Anus Cocainus schreef op 23 September 2003 @ 08:59:
Blijft leuk zo'n UV Effect, ziet er leuk uit.
Ben alleen benieuwd naar je temps als je een dikke OC eruit haalt...
Ik heb toevallig vorige week precies dezelfde waterblokjes ingebouwd, ook zelfde res. Maar ik heb hem aan de voorkant gemaakt =)
Alleen een probleempje gehad met dat Geforce blokje, mijn tygon slang was zo stug, dat toen ik de slang iets te ver had gebogen er spontaan water op mijn audigy2 begon te druppen, en als mooie finish een plasje in de bodem van me kast 8)7 Voordat ik het water ging opruimen heb ik natuurlijk even de moeite genomen om dit met jullie te delen dmv een foto :*)
[afbeelding]

Een beetje wazig, maar mijn handen trilden een beetje v/d schrik :+
Ik had bijna hetzelfde gehad. Was vergeten 1 hoseclamp aan te draaien. Zag het net op tijd. Heb je wel een "nacht" foto met UV van je systeem gemaakt? Lijkt het net of je pc bloedt >:)

Ik dacht dat Tygon juist bijna zo soepel was als siliconenslang. Hmmm en ik wilde nog wel Tygon gaan gebruiken als ik ooit naar 10 mm of groter slang wil gaan.

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 08:25
Mooi, had alleen voor een andere kleur ccfl gekozen maarjah da's persoonlijke smaak he ;)

Voor de rest erg netjes, ook afwerking!

---

• McRam
  • Niet online
RePlayer schreef op 23 September 2003 @ 10:18:
Mooi, had alleen voor een andere kleur ccfl gekozen maarjah da's persoonlijke smaak he ;)

Voor de rest erg netjes, ook afwerking!
Nou het moest wel een UV ccfl zijn omdat het anti-slijmen/corrosie spul UV reactive is. Anders zie je het niet in het donker en dat wilde ik toch wel graag. Weet niet of dat spul ook met bijv. een gewone blauwe ccfl oplicht.

Verwijderd

ik vind dat die uv buizen lelijk, het effect wel mooi. Dus als je nou die buizen in aan de zijkanten monteerd zodat je ze niet ziet lijkt me dat een stuk mooier.

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

waar heb je het zijpaneel gehaald? Ik kan ze alleen met fan vinden...

Verwijderd

Sedat schreef op 23 september 2003 @ 11:37:
waar heb je het zijpaneel gehaald? Ik kan ze alleen met fan vinden...
ik "denk" dat dat de standaart is, deze zie ik namelijk het vaakst.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
Dat is idd het standaarD zij-paneel. Ik zou idd proberen om die CCFL's netjez weg te werken, daardoor 'knallen' je slangen er beter uit

• McRam
  • Niet online
Ik had echt met moeite om een zijkant met raam zonder fan (en dus lelijk gat) te kunnen vinden. Ik heb hem bij Freezing Hardware of XXLcase vandaan, maar volgens mij is die niet meer leverbaar.

Ik ga ook wel even kijken of ik die UV lights niet wat mooier weg kan werken. Misschien aan de kant van de deur of zo. Het moet natuurlijk wel perfect worden ;) . Ik moet wel bekennen dat ze op de foto's veel feller lijken dan met het blote oog. Je ziet ze dan bijna niet. Schijnbaar is de camera (Ixus 330) wat gevoeliger voor dit type licht dan mijn oogjes.

Thanx allemaal voor de opmerkingen, wordt het alleen maar mooier van.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 22:24
MarcM schreef op 23 september 2003 @ 10:05:
Ik wilde eigenlijk ook die Whitewater hebben, maar die vond ik met E85,- toch wat te prijzig. Heb alles in Amerika besteld en dat heeft me echt een heeeeele hoop geld bespaard.
In welke winkel heb je het besteld?
MarcM schreef op 23 September 2003 @ 12:53:
Ik moet wel bekennen dat ze op de foto's veel feller lijken dan met het blote oog. Je ziet ze dan bijna niet. Schijnbaar is de camera (Ixus 330) wat gevoeliger voor dit type licht dan mijn oogjes.
Dat is normaal. Met een digitale camera kan je zelfs de infraroodledjes van bijvoorbeeld een afstandsbediening zien oplichten.

• McRam
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op 23 september 2003 @ 17:56:
[...]

In welke winkel heb je het besteld?

[...]

Dat is normaal. Met een digitale camera kan je zelfs de infraroodledjes van bijvoorbeeld een afstandsbediening zien oplichten.
Ik heb de spullen gewoon bij DangerDen zelf gekocht. Snelle service!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ben ik nou echt de enige die aan een wc pot met racestreep dacht :?

Verwijderd

Mooie mod ga zo door:P

• McRam
  • Niet online
Komt nog wel, enne het is eigenlijk geen mod aangezien alles zo in de winkel te koop is. Heb wel heel erg mijn best gedaan om het heel netjes te doen.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
oh god, begin jij daar nu ook al mee :(
Je hebt het er toch allemaal zelf in gezet. En het resultaat mag er wezen, je mag trots zijn! Dangerden setjes zijn nog altijd 2x zo moeilijk in elkaar te zetten als Koolance en Tt setjes.

Ik vind hem mooi gevonde!

Verwijderd

hij ziet er idd mooit uit gj ;)

Verwijderd

die slang die uit/in je gva kaart komt kan je misschien beter met een boogje leggen. nu hebje alles met een boogje dan is het ook mooier als je dat ook doe met die gva.
Pagina: 1