Abit KT7 startup error

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 11:53
Hallo
Ik heb net m'n nieuwe mobo (KT7), maarb hij doet niet :'(. Als ik heb opstart, krijg ik deze error:
BIOS ROM (...)(weet ene woord niet meer) error

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
ALs ik dan de win98 opstartdisk erin doe krijg ik weer INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Als ik een lege disk erin doe zegt die dat het geen system disk is. Moet ik mijn bios nu updaten? Ik kom niet verder dan dit,. Ik typ dit nu vanaf een andere computer. Ik check ff voor een bios update voor m'n Kt& en ik probeer het ff. Help en thanks
Milenco

Verwijderd

Als het een nieuw moederbord is zou je het bios niet moeten hoeven updaten. Het LIJKT erop dat dat TOCH het geval is! Waar geeft hij die error? VOOR de bios? NA de bios, alsof er geen OS geinstalleerd is?

• Milenco
Voor de bios, vlak na dat die de videokaart heeft aangegegeven :(

de fout was BIOS ROM checksum error herinner ik me net

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01
Wat is de boot volgorde inde bios ?

scsi en ata100 samen geslecteerd ?

Zet alles eens op diskette (in de bios) en formateer dan de HD.

De bios maakt er een grote rotzooi van volgens mij, ook al zeg je eerst diskette, dan cdrom en dan HD dan kan het best zijn dat hij eerst de HD doet en dan pas de cdrom.
Zitten wat foutjes in.

• Milenco
Hoe bedoel je? Eerst vi9deokaart, daarna staat boven copyright 1998 Award, en daarom BIOS ROM (weer vergeten) error
dan vraagt die voor diskette en dan gebeurt er niets meer, ik hoor geen piep, hij checked geheugen enzo niet, zover kom ik niet :(

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ehm hallo easydisk? Hij krijgt een BIOS checksum error? 't BIOS start dan niet, dus ik weet niet wat je met die opties van plan bent :?

Maarre, zit je koeler er goed op? En heb je 'n flinke voeding?

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

dat bericht heb ik vorige week ook gezien toen ik mijn pc aandeed. is dus geen nieuw mainbord meer, en ik weet ook de oorzaak, gelukkig. had nl mijn CPU op 11 x 110 gezet bij 1.85V. dat wilde die dus niet.
wat hielp was de stroom eraf en na 1min, terwijl ik de home-toets ingedrukt hield, de pc weer aanzetten. opgestart met defaults, probleem weg.

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
Je bios chip lijkt kapot... als je een checksum error krijgt... betekent dat, dat het aantal verwachte bytes in de bios anders was dan het aantal dat er daadwerkelijk in zit..

oftewel... ik denk dat ie kapot is :)

• Milenco
Euh, Ik heb de Alpha + Delta koeler en 300 Watt voeding, daar ligt het dus niet aan. Ik moet dus eerst proberen op te starten met de home toets de hele tijd ingedrukt? (Ik heb niets in de bios ingesteld, kan niet eens, ik krijg deze melding al sinds de eerste keer dat ik m'n comp aanzet met nieuwe mobo). Dus het kan ook zijn dat ik een kapot mobo heb gekocht? En hoe zit dat nou, moet ik gewoon proberen om een nieuwe bios erin te krijgen (op de abit site kan ik geen flash tool vinden, dus gewoon ff van asus de flaswh,.exe halen)?

Verwijderd

Probeer anders eens je CMOS te clearen, ik krijg deze melding altijd als ik aan het overklokken ben, en als ik dan de CMOS clear (met dat jumpertje weet je wel) dan doet ie het weer...

Verwijderd

Eej Milenco, nieuw mobo?

Je moet gewoon ff de stekker uit de voeding halen en het batterijtje er ff uithalen. Een kwartiertje wachten, dan de bios in en dan load optimal settings. Vervolgens alles aan jou wensen aanpassen en dan moet ie lopen als het goed is. Toen ik mijn cpu op 1100 had gezet op 1.65 Volt vond mijn mobo dat ook nie leuk en begon ook zo te zeuren.

Verwijderd

De twee laatste berichten van Mries en MoNkToNk impliceren hetzelfde: stroom van de CMOS en het BIOS start met de default waarden. Als dit niet werkt zou ik hem toch maar terug brengen naar de winkel, want flashen heeft ook geen zin als je niet in DOS komt.

Succes ermee :)

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 21:56

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Je krijgt deze melding ook nadat je hebt geresed.

Uit een faq op internet:

When I boot the BIOS all it says is "BIOS checksum error, press F1 to continue...". What should I do?
Hit the Delete key to enter BIOS setup and then select the correct CPU type in the SoftMenu III screen.

This has also been reported as an error message when an ISA card has been overclocked or damaged. Try removing any ISA card installed.

Note that companies such as BadFlash exist, who will reprogram your BIOS chip for a modest fee. Alternatively contact Abit directly who again will sell you a new BIOS chip for a similar cost.

En dat kan best kloppen aangezien je een nieuw moederboard hebt.

Verwijderd

ik had het ook met mijn nieuwe kt7. ik heb em maar terug gestuurd. en om een nieuwe gevraagd. ik dacht dat de bios niet goed erop stond.

ik kreeg ook geen beeld toen ik hem een 2e ker wou proberen op te starten.

• Gugger
  • Laatst online: 17-07 21:29
Dat had ik laatst dus ook toen ik de multi op 9,5 had gezet.

Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/78993

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Verwijderd

Op het mobo'tje van jou zit een jumper genaamd bios reset. Power aan jumpertje op reset en weer terug en dan moet je de bios in en load defaults settings. Laat je bios de harddisk(en) opzoeken en klaar is kees. Als dit niet wil is je bios defect. Terug naar de winkel.

• Milenco
:'(:'(:'(
Processor ook al kapot :(. Heb par dagen geleden gebeld, en volgens hun lag het aan de bios chip, of aan de processor. Ik heb zondag (het was koopzondag), een nieuw mobo op[gehaalt en heb zelfde probleem. Ik heb dus een nieuwe proc nodig :(. Ik probeer nog wel met stroom,. thnx voor de tip.
Help :'(

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 12:07
Zou heel goed kunnen dat je mobo contact maakt met de kast, dat had ik ook in het begin en kreeg dezelfde error.

Zelfde bord maare dan met D 600

Verwijderd

Hallo,

Ik heb net een Abit Kt7 gekocht met een Duron 600. Ik heb o.a. gekozen voor een Abit omdat die nog een ISA slot heeft. Ik had nog een ISA nodig voor mijn SCSI kaart voor de scanner. Alleen als ik die kaart op mijn mobo heb zitten krijg ik een blauw foutmeldingsscherm bij het opstarten (je kent ze wel van Windows). Met een tekst van "error occurred, press any key to terminate this application or press alt ctrl del to reboot. De enige manier waarop ik die melding kan verhelpen is door de kaart te verwijderen. Het is een Symbios Logic 53C416, voor een scanjet 5p. Nu heb ik ergens gehoord dat de Abit problemen heeft met sommige ISA kaarten.

Wie weet er meer van??

Verwijderd

Rechtsonder, vlak boven de aansluitingen voor de LED's en powerswitch zit een jumpertje , waar JEN bijstaat, deze even omzetten op een stroomloze PC, 5 seconden zitten laten en weer terugzetten in z'n oude stand. Doet soms wonderen.

Succes.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 21:18
is geen probleem met de bios.. heb ik op een vl6 bij ons op het werk ook gehad.. ligt aan combinatie cpu en memory ben ik achter gekomen..

dus bv celly 2 met 1x 128meg pc133 ging mis..
zelfde mem met celly 1 433 ging wel..

nja is ook een abit bord dus ik denk zelfde idee..

hopelijk heb je er wat aan greetz Roger

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Verwijderd

Is heel simpel op te lossen, heb ik ook gehad toen ik te ver met Oc-en was gegaan, gewoon bios ressetten en klaar is kees :)

Verwijderd

Mijn 1e Kt7-Raid kwam niet verder dan de
memorietest (liep vast !)
Heb toen van alles geprobeerd maar niks !
Nieuwe gehaald en die was goed !
Maar als ik nu mijn huidige mobo op 1Ghz zet heb ik de zelfde tekst bij het rebooten
:( ,even een 1/2 minuutje uitlaten en weer starten (werkt bij mij in iedergeval wel ! )

Verwijderd

Nee, nog steeds geen succes. Het blauwe scherm blijft, ook na het resetten van mijn BIOS. Ik heb ergens gehoord dat er een artikel was verschenen waarin Abit toegaf dat sommige ISA kaarten niet goed samen werken met de Kt7. Heb het zelf niet kunnen vinden, iemand anders?

Verwijderd

Hee, die melding krijg je gewoon als je de CPU sneller hebt ingesteld dan'ie aankan hoor.... 8-)

Verwijderd

Die BIOS ROM error is van je HighPoint controller, lees je manual maar eens door, of http://go.to/kt7faq
(is go.to uit de lucht, al enige dagen?)

• Milenco
Hmmm?? Abit zei dat m'n proc kaput was!? Is het dat dan niet? Hmmm, eerst checken of die geen contact maakt met kast, en bios weer resetten, ff proberen hoor
thnx

Verwijderd

Volgens mij geeft de pc helemaal geen beeld als de processor dood is. Maar daarvan ben ik niet geheel zeker :?

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:29
Ik vrees het ergste voor je... Mijn Abit-KA7-100 gaf precies dezelde errror. De CPU (Athlon 700) was kapot! Gelukkig was de (office) pc _niet_ overgeklokt en kreeg ik op kosten van AMD (nadat de CPU in de fabriek was gecontroleerd op overklokken) + bijbetalen van F100,- een Athlon 800!

• kalizec
  • Laatst online: 25-08 18:47
Wat foutmeldingen betreft over het niet kunnen vinden van de HD. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de Highpoint controller. Immers als ik mijn mobo wil overclocken van 100 -> 101 heb ik dit probleem al. Ook als ik de FSB opschroef zonder dat de PCI-bus mee gaat (dit kan met KT7-Raid) ook dan blijft om boot-disk vragen.
Oude settings terugplaatsen werkt ie meteen weer. Hij lijkt de HD wel te kunnen detecteren, maar gebruiken lukt em niet. Iemand enig idee:?:?:?

Mijn configuratie is:
TB900@900
256MB PC133 CAS2
GF2 GTS 32
Abit KT7-Raid
SB-Live
2x IBM 30GB DTLA 7200
100/10 Realtek netwerkkaart

Samengevat: Hij weigert de booten omdat ie claimt de schijf niet te kunnen lezen als ik de FSB verhoog naar bv 101Mhz.

De temperatuur of voltages zijn allemaal in orde. Proc wordt niet warmer als 35 en mobo niet boven 25.

Enig idee?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

als ik jou was zou ik eens in het boekje kijken en je proccesor eens terug klokken

Verwijderd

[quote]Op vrijdag 08 december 2000 00:02 schreef Kalizec het volgende:
Wat foutmeldingen betreft over het niet kunnen vinden van de HD. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de Highpoint controller. Immers als ik mijn mobo wil overclocken van 100 -> 101 heb ik dit probleem al. Ook als ik de FSB opschroef zonder dat de PCI-bus mee gaat (dit kan met KT7-Raid) ook dan blijft om boot-disk vragen.
Oude settings terugplaatsen werkt ie meteen weer. Hij lijkt de HD wel te kunnen detecteren, maar gebruiken lukt em niet. Iemand enig idee:?:?:?

Mijn configuratie is:
TB900@900
256MB PC133 CAS2
GF2 GTS 32
Abit KT7-Raid
SB-Live
2x IBM 30GB DTLA 7200
100/10 Realtek netwerkkaart

Samengevat: Hij weigert de booten omdat ie claimt de schijf niet te kunnen lezen als ik de FSB verhoog naar bv 101Mhz.

De temperatuur of voltages zijn allemaal in orde. Proc wordt niet warmer als 35 en mobo niet boven 25.

Enig idee?
ik heb bijna het zelfde zetje

• kalizec
  • Laatst online: 25-08 18:47
Vind het ook vaag. BTW de bios vind de HD wel. Alleen tijdens het booten geeft ie melding dat ie een systeem disk wil.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Milenco
Abit zei dat het normaal was dat je wel beeld krijgt als de proc dood is, en zonder proc geen beld krijgt :'(. Iemand nog een tutorial voor een AMD sleutelhanger? En welke Duron is het beste te oc'en? Of maakt dat niets uit?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:36

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Kalizec:

ik heb weleens gelezen dat de highpoint in raid config moeilijk doet bij overclocken.
Je schijnt EERST te moeten overclocken en dan pas RAID te moeten gebruiken.

Dat zou verklaren waarom jij meteen een error krijgt als jij je bus 1mhz omhoog gooit. Je RAID snapt het dan niet meer, dus moet je opnieuw de RAID aanmaken.

Dus het beste zou zijn:

- eerst 1 hd gebruiken en windows installen
- gaan overklokken en kijken of ie stabiel is
- 2e hd erbij raid erop en opnieuw installeren

Is er iemand die dit kan bevestigen??

Sys Specs

• Milenco
Ik heb nu duron 650@1082 :P
Eindelijk
nu nog sleutelhanger
hij doet weer
thnx voor replies

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Echt geluk heb je niet he ?!?!?!

Heel veel succes en zo met deze combo. Ik ga nog proberen je in te halen....

• Milenco
Thnx :P
Pagina: 1