Processor belasting bij IPCop Gateway

Pagina: 1
Acties:

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 07:20
Huidige situatie:
- PIII 667MHZ als gateway met WinXP 384MB
- 2x clients met WinXP

Momenteel dient de PIII als gateway, een beetje overkill daarom wil ik deze als server gaan gebruiken en er een Via Epia5000 of Epia800 voor in de plaats zetten. Als ik op http://linitx.com en bij de firewall barebones kijk zie ik dat de Epia5000 als gateway kan dienen http://linitx.com/shop/pr...php/cPath/4/products_id/9
Nieuwe situatie:
- Via Epia5000/Epia800 IPCop firewall/gateway 256MB
aangesloten op switch met:
- PIII 667MHz Server 728MB
- Via Epia800 webserver Slackware 9.0 512MB
- 2x clients met WinXP (wordt in de toekomst uitgebreid met een woonkamer en slaapkamer PC)

Wat ik mij nu af vraag:
Als ik een Via Epia5000 of Epia800 neer zet als gateway, de onboard NIC gebruik voor aansluiting op de modem en een 3com NIC 10/100 op 100mbit (net zoals de rest van de clients die aangesloten zijn op het interne netwerk van 100mbit full duplex).
Kan deze processor dit dan aan of zal hij overstuur worden van het netwerkverkeer :?
Is de Epia800 geschikt om als webserver te dienen of niet :?

HDD op de gateway zal een 256MB Compact Flash Card worden met IPCop 1.3 (zie ook http://linitx.com/shop/pr...p/cPath/4/products_id/279 )
HDD op de webserver een 20Gb Maxtor 5400rpm schijf

Ik heb verder geen ervaring met een gateway met lagere specs. Als ik hier op GoT rond kijk en in de search zoek zie ik ook systemen met PI en PII. Waarschijnlijk zal het geen problemen geven maar ik wil het zeker weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Underground75 op 22-09-2003 19:25 ]

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk zal het geen problemen geven maar ik wil het zeker weten.
Je zegt het zelf al: Het geeft waarschijnlijk toch geen problemen. Anders stuur je toch een mailtje naar VIA? Of je googled met als zoektermen VIA Epia800 gateway...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een jaartje met Smoothwall gewerkt (IPCop is hiervan afgesplitst) eerst op een 486 met 16Mb. Dit was redelijk traag omdat ie redelijk wat moest swappen vanwege de 16Mb en doordat er een trage HD in zat was dat zo af en toe geen pretje. Ik werkte toen nog met ISDN. Later toen ik ADSL kreeg heb ik een P1@100Mhz met 32Mb gedaan en dat liep als een trein. Ook nog effe met IPCop gewerkt en het gaat als een speer. Wat had ik erachter hangen:
1 Linux server
1 Windows XP doos
1 Laptop (af en toe)
Gaat als de brandweer. Een aantal dingen zijn belangrijk: voldoende geheugen en een beetje snelle HD. Dus als je een leuke 10Gb hebt liggen (hij gebruikt maar een halve Gb, maar kleinere schijven zijn langzamer) en 32 of 64 Mb geheugen op een P1 vanaf 100Mhz ben je binnen. Een 10Mb NIC voor naar de ADSL Modem en een 100Mb naar je LAN en het feest is compleet. Sneller heb je absoluut niet nodig. Maar als je het toevallig hebt liggen is het niet verkeerd natuurlijk.
Ik denk dat de door mij geschetste config voldoet tot 25 clients, misschien meer. Is een gevoel, geen wetenschappelijke data beschikbaar. Hooguit wat geheugen bijprikken als ie trager wordt. Pakketjes snuffelen kost niet zoveel CPU en hij heeft niets anders te doen.

[edit]
klik nu pas op de link en zie dat je praat over een complete Firewall machine. Zou ik niet doen, zeker niet voor die prijs. Kijk gewoon ff op marktplaats ofzo voor een 2dehands P1tje. Heb ik ook gedaan en je kunt voor €50 heel wat leuks kopen. En IPCop is gratis te downloaden en elke n00b installeert het in 15 minuten (time het maar). Als je maar fatsoenlijke NIC's hebt. Hou vooral je dure geld in je zak...

[ Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 22-09-2003 20:49 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Underground75
Geheugen en compact flash moet ik nog hebben, HDD heb ik, 3com 10/100 NIC (3x) ook. Zo'n complete barebone ga ik zeker niet doen, te duur en ik wil alleen een Via Epia, op de bodem van mij ATX server, gewoon alles in 1 kast (tot ik zin heb om te gaan modden).

IPcop downloaden en draaien. Ik kies voor een compact flash als HDD omdat deze redelijk snel zijn, geen aparte voeding nodig hebben en klein zijn.

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

ik heb hier zelf ook een p75 @ 100Mhz draaien met een 1gb hdd'tje, 96mb ram en ipcop, draaid perfect en snel, heb nu iets van 170 dagen uptime :P achter het ipcop bakkie hangt:
Win2k pro server
winxp workstation (mijn eigen baK)
rotzooi dingetje
pc van m'n pa (winxp), geen probleem ;)

niks

• Underground75
Hmm, hier staat eigenlijk het antwoord op mijn vraag http://www.mini-itx.com/projects/ipcop/
Requirements:

--> 1 x Bootable IPCop CD - Click here to download (at the time of writing the latest version is ipcop-0.1.2b2.iso). Write this to CD using your favourite CDR software. The file is about 25Mb and takes just over an hour to download over 56K.

--> 1 x EPIA Motherboard with either 533Mhz Eden ESP5000 or 800mhz C3 (the ESP5000 is more than fast enough)

--> 64MB or more of Memory

--> A Hard Disk (any size, the quieter the better)

--> 1 x extra Network Interface Card, USB (A)DSL Adapter or Analogue modem.

--> a CD-ROM drive - only needed during the install process.
Dit is gedaan met IPCop 1.2, ik ga voor de 1.3

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:38

mphilipp

Romanes eunt domus

CDROM is trouwens niet eens nodig. IPCop kan ook over het netwerk geïnstalleerd worden. Je moet dan een HTTP server hebben waar je een file van de cd neerzet. Opstarten doe je dan van 2 floppies (1 boot en 1 driver). Images voor de floppen staan ook op de CD.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Pagina: 1