Gaat deze opstelling werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik heb ff een vraagje, ik wil internet op het intranet hebben. Gaat het dan volgens onderstaand schema werken?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/rsa654/netwerk.jpg

De hub dient als versterker van het signaal, want de UTP kabel is langer dan 100 meter. De router ondersteunt uplinking en de switch ook, de router deelt dan ook IP adressen uit aan de pc's op de switch.

Kan iemand van jullie vertellen of dit gaat werken?

BVD

offtopic:
ph34r my 1337 paint skilz0rz... ;)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

mits je het goed instelt wel, of wil je iets meer weten?
ga je met nat of met een proxy aan de slag?

[ Voor 29% gewijzigd door PipoDeClown op 22-09-2003 19:14 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

ja, dit werkt goed.
wel goede kabels gebruiken natuurlijk.

hoe je de kabels moet krimpen staat in de faq.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 22 September 2003 @ 19:13:
mits je het goed instelt wel, of wil je iets meer weten?
ga je met nat of met een proxy aan de slag?
Nee, de instellingen dat gaat wel lukken, gewoon alles door de router laten regelen (NAT dus)... :)

Alhoewel, de internetverbinding is van Chello, krijg ik nu geen gekloot met het mac-adres, omdat de hub aangesloten zit op de kabelmodem ipv de router, of geeft de router gewoon rustig het mac-adres door aan de hub en de hub weer aan de kabelmodem?

[ Voor 29% gewijzigd door BoyGenius op 22-09-2003 19:18 ]

• Blasterxp
  • Niet online
Dit gaat werken, hub geeft het signaal gewoon door :)

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 07:53
hmm volgends mij lukt die opstelling niet,..ik denk dat zo de opstelling moet zijn: internet -> router -> switch -> intranet

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
freyk schreef op 22 September 2003 @ 19:20:
hmm volgends mij lukt die opstelling niet,..ik denk dat zo de opstelling moet zijn: internet -> router -> switch -> intranet
Ja, maar daar heb ik een probleempje, de kabels zijn zo lang, dat ik die hub wel moet gebruiken als versterker. Alleen nu vraag ik mij nu af of de kabelmodem nu niet het mac-adres van de hub krijgt (die hebben toch ook een mac-adres of ben ik nu fout bezig :+). De kabelmodem moet het mac-adres van de router krijgen anders wil hij niet het internet op

Verwijderd

als de hub alleen dient om het signaal te versterken waarom dan niet een repeater gebruiken?

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 19:24:
als de hub alleen dient om het signaal te versterken waarom dan niet een repeater gebruiken?
omdat ik daar niet aan kan komen :+, tis voor scouting, naja dan weet je het wel he ;) :P

die hub kon ik makkelijk aan komen en ze versterken sowieso... dus dan dat gebruiken he :)

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
offtopic:

De Joti komt er weer aan zeker?
Ga meteen even kijken hoe wij het dit jaar gaan regelen :-)

De meeste goedkope hubs versterken het signaal niet dusdanig dat het op deze manier beter gaat werken dan zonder hub. Gewoon een week van te voren testdraaien lijkt mij een goed plan.

Als het niet werkt versterkt de switch misschien beter, dan draai je die hub en switch om. Als het alleen om IRC gaat mis je die snelheid door deze wissel niet.

Wij draaien al sinds het begin met meer dan 15 pc's op een enkele telefoonlijn. Voor IRC is dit tot nu toe altijd te doen. Totdat zo'n gek plots gaat downloaden, dan houdt het snel op natuurlijk :-)

Vorig jaar wilde we een draadloos netwerk opzetten van ons clubhuis naar een vriend van mij die 500 meter verder op woont, dit jaar nog een keer proberen met een aantal zelfbouw straal antennes.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 15:13
nou niet alle hubs versterken meende ik me te herinneren ..
dus je moet wel een actieve hub hebben..

dus nu al druk voor de joti gok ik ?

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Inderdaad dit is voor JOTI :)

Tis hoofdzakelijk IRC wat de klok slaat, maar we kunnen die kabelverbinding gratis gebruiken, dus dat is erg fijn en goedkoper voor ons :Y)

Draadloos hebben we ook aan gedacht (de afstand is een dikke 100 meter), maar volgens de lokale computerboer hadden we dan wel een heel goed setje nodig om die afstand te overbruggen. Het spul kan ook niet buiten staan (op dak ofzo), ivm met misschien met slecht weer.

En het omwisselen van hub en switch, tja zou kunnen, maar die switch is een 19" bak, dus die heb ik liever op het clubhuis natuurlijk en die hub is 8 poorts en we willen liever wat meer pc's erop :)

Alhoewel, volgens mij is die router 4 poorts, dus zou je in theorie 10 pc's er op kunnen hebben (7 + 3)...

Hmm wat zal ik nu doen, die hub is trouwens een standaard Unex hubje (10mbit) een oud gevalletje dus :P

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Uhm, geen idee of dat hubbie dus goed versterkt?

Enkele leden van onze groep (waaronder ik) hebben thuis een accespoint.
Met niet al te veel obstakels is 100 meter best wel te overbruggen.

Anders kan je ook even kijken naar de HSWA:
http://www.amsterdamwireless.net/soepblik.php

Met dit systeem gaan wij toch proberen een behoorlijke afstand te overbruggen.

Als het clubhuis een beetje in de bewoonde wereld staat kan je ook proberen via (onbekenden) dichter bij huis een weekendje internet te lenen.

En misschien hebben leden van de groep nieuwere, actieve hubs / switches die wel versterken.

Off-topic:
Aangezien er misschien meer scouts deze topic lezen:
Zijn jullie nog naar de scout-in geweest?

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Maar een hub versterkt dus sowieso een beetje, want ik hoef maar een klein beetje versterking van het signaal, de te overbruggen afstand zal iets van 120 meter zijn ofzo. Zou het dan alsnog lukken?

Voor mij is het gebruiken van de hub op dit moment het makkelijkst, vandaar ;)

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 15:13
je zou het eerst kunnen proberen, maar ik geef je toch meer kans met wireless

gewoon een antenne maken pringles bus of zo als hierboven soepblik en die antennes buiten hangen access point enzo wel binnen..

maar ik neem aan dat jullie alles toch eerst gaan proberen..

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Predator

Suffers from split brain

Een hub heeft zelfs geen weet van MAC-adressen.
Je opstelling is dus geen probleem, en die hub zal weldegelijk helpen om de > 100m te overbruggen :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
bokkie11 schreef op 22 September 2003 @ 20:39:
je zou het eerst kunnen proberen, maar ik geef je toch meer kans met wireless

gewoon een antenne maken pringles bus of zo als hierboven soepblik en die antennes buiten hangen access point enzo wel binnen..

maar ik neem aan dat jullie alles toch eerst gaan proberen..
Nou kijk, niemand binnen onze groep heeft draadloos spul en we kunnen natuurlijk zoiets laten sponsoren, maar als dit kan vind ik dat toch veel makkelijker.
Predator schreef op 22 September 2003 @ 20:41:
Een hub heeft zelfs geen weet van MAC-adressen.
Je opstelling is dus geen probleem, en die hub zal weldegelijk helpen om de > 100m te overbruggen :)
Ok dan, dan zal ik eerst het eens binnenkort proberen met de hub :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
ff een kickje,

als ik die hub aansluit op de router, moet ik dan ook een van de kabels in de uplink poort doen (de kabel voor internet of de kabel voor de switch), of kan ik gewoon beide kabels in een 'gewone' poort steken.

• job
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

bij de hub in een gewone poort bij de switch de uplink(internet) poort.
en zoals in de NT faq staat beschreven moet je dan een straight kabel gebruiken.

uit de Faq:
Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch uplink poort = cross

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden natuurlijk de regels voor switch.

gewoon even lezen de volgende keer

[ Voor 205% gewijzigd door job op 16-10-2003 18:35 ]

Verwijderd

Inderdaad, volg de FAQ en je intuïtie, en als het niet werkt weet je dat je het even om moet draaien :)

/Dicht..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.