Hoogte van onderzoekskosten

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01-2021
Ik heb in de shop survey en ook op Usenet al het hele verhaal verteld over mijn ervaring met Apple, dat zal ik hier niet allemaal nog eens gaan oplepelen. In het kort komt het er op neer dat ik een iBook ingeleverd heb ivm een mechanisch defect aan de UTP-connector. Dit is ontstaan door iemand die over de kabel struikelde en dat heb ik (niet echt bewust) niet vermeld bij de klachtomschrijving.

Nu kan ik mijn laptop ongerepareerd terugkrijgen na betaling van 250 euro (volgens mij nog meer, maar dat weet ik niet exact), omdat gebruikersfouten niet onder de garantie vallen.

Nou is het mij op zich geen probleem dat het niet gerepareerd wordt. Het probleem is niet zo hinderlijk. Maar sinds wanneer kan een bedrijf van een consument/student een absurd bedrag (meer dan een kwart van de nieuwwaarde van het apparaat!) vragen zonder er wat voor te doen?

Hier nog mensen met ervaring met dit soort dingen (mogelijk zelfs met Apple)? Ik kan me niet voorstellen (heb al even "onderzoek" naar andere prijzen gedaan) dat er meer bedrijven zijn die zo graag de blije klant zo'n lange poot uitdraaien...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Stewie!

Keen must die!

Staat dit niet in de voorwaarden van reparatie?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• lintux
DaMorpheus schreef op 22 september 2003 @ 19:08:
Staat dit niet in de voorwaarden van reparatie?
Dat die kosten er zijn wel, maar nergens is te vinden hoe hoog die kosten precies zijn. Dat had ik dus inderdaad destijsd na moeten gaan, maar daar is het nu te laat voor. Kan ik in ieder geval nog eens kijken of de hoogte van die kosten ook maar enigszins redelijk zijn...

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 19:59

Paulus0013

pom pom

uhm je zegt zonder er wat voor te doen??
LOL
mensen daar hebben kennis, die mensen werken er niet voor 5 euro per uur he.
dus tja dat de rekening aardig hoog kan uitvallen, ook al doen ze in jou ogen nix, is echt niet zo vreemd.

• lintux
Paulus0013 schreef op 22 september 2003 @ 19:11:
LOL
dus tja dat de rekening aardig hoog kan uitvallen, ook al doen ze in jou ogen nix, is echt niet zo vreemd.
Pfft, alsof ik me nog voor vijf euro per uur af laat zetten. :P

Maar die onderzoekskosten zijn een vastgesteld bedrag. Of de laptop nu opengehaald moet worden of niet, dat maakt niet uit. Ik kan in minder dan vijf minuten de laptop oppakken, kijken naar de UTP-connector en constateren dat er een stukje "afgebrokkeld" is, maar bij Apple kost dat blijkbaar net even wat meer.

Als ik 250 euro kon verdienen met zo'n procedure was ik nu millionair geweest hoor! ;)

Verwijderd

LOL

hmm ja , maar dan is 250 euros vragen wel een erg absurd bedrag 8)7

• lintux
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 19:16:
hmm ja , maar dan is 250 euros vragen wel een erg absurd bedrag 8)7
Iemand enig idee wat een gebruikelijk bedrag is? Ik heb nog geen enkele keer een bedrag boven de honderd euro gezien...

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 18:23

HJR

Ik heb in een computerzaak gewerkt en daar rekende we 100 gulden onderzoekskosten. 250 euro is dus echt belachelijk duur. We vermeldde dat ook aan de klant en meestal spraken we dan af dat als de reparatie duurder zou worden dan de onderzoekskosten, er een belletje gepleegd zou worden of ze ermee accoord gingen. Zodra er gerepareerd ging worden, werden de onderzoekskosten niet bij het totaal geteld. Dus minimaal 100 gulden onderzoekskosten/reparatie.

Vond ik zeer netjes. Als we direct konden zien dat de connector kapot zou zijn en de computer zou bij ons gekocht zijn (in dit geval is dat dus zo) dan rekende we niks voor het onderzoek.

Verwijderd

Ik heb het zelf ook meegemaakt met een klant die een defecte printer had.
Voordat wij hem opstuurde hebben we toch maar even een prijs opgave gevraagd dat bleek 250 gulden toendertijd te zijn terwijl de printer maar 200 gulden koste

Maar terug naar jou geval. Je had zowiezo van te voren via jou leverancier moeten vragen of dit onder garantie viel en zoniet wat het zou kosten. Apple staat volgens mij in hun recht om te vragen voor een reparatie wat hun willen.

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 21:51
Je kan proberen om hulp te zoeken bij de consumentenbond. Of dit helpt is de vraag maar wie niet waagt wie niet wint. Voordat je bij hun aanklopt is het handig dat je kan aantonen dat je zelf ook geprobeerd hebt om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een brief te sturen.
Pagina: 1