Toon posts:

Geen netwerk met nieuwe switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen heb ik het netwerk even teruggebracht tot één server en één werkstations, dat leek me wel makkelijk, maar geen één werkstation heeft dus netwerk, als je er meerdere op zou aansluiten.

Eerst had ik een klein 8-poorts 10mBit hubje liggen (staat geen merk (meer) op, maar waarschijnlijk een edimax).

Dat werkt goed. Server in de uplink, ik in een willekeurige poort, ik krijg van de server een ip toegewezen, ik kan de server pingen, ik kan via de server het internet op.

Hub eruit, nieuwe edimax 16 poorts switch (ES-3116P(G)) ertussen.
Het ding heeft geen uplink, dus de server maar in poort 1 (ik heb poort 16 ook geprobeerd en daarna nog wat poorten, maar dat maakt geen verschil).
Ik in een willekeurige andere poort, maar ik krijg geen ip toegewezen. Het ip van de server kan ik ook niet pingen (doelhost niet bereikbaar).

Geen uplink, eens kijken, ik lees dat de kabel van de server crosslink moet zijn. Nu het kan best dat dat niet zo is, maargoed, ik lees op het doosje auto-MDI/MDI-X, dus dat houdt in dat hij dat automatisch moet corrigeren. (ja?).

Ik heb overigens wel een andere kabel geprobeerd tussen de switch en de server, maar dat werkte ook niet. Ooit een keer met die andere kabel een directe verbinding tussen twee pc's gelegd, en volgens mij kan dat alleen maar met een crosslink, dus ik denk dat die andere kabel een crosslink is (ook al zou dat niet uit hoeven maken met deze switch). Hij blijft niet werken.
Ik heb de kabel tussen mijn werkstation en de switch niet vervangen omdat het toch bij geen één werkstation werkt.
Allebei tegelijk vervangen lukt niet, want ik heb te kort aan kabels, ze zitten allemaal vast getimmerd naar die werkstations.

Switch eruit, hub er weer tussen en het werkt.

Is die switch nou gewoon gaar?

edit:
Overigens geven die pc's wel gewoon aan dat ze netwerk hebben gevonden als je hun stekkertjes in de switch prikt. Ook de ledjes op de switch gaan gewoon branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... het wordt nog vager. Elk werkstation wat ik op de switch hang en wat nog niet eerder op de switch heeft gehangen werkt, ongeveer een halve minuut. Als je dan net een half minuutje hebt genoten van je netwerk- en internetverbinding is hij hem kwijt en gaat hij ook nooit meer iets in het netwerk zien.

edit:

Dat ene kabeltje is inderdaad een crosslink. Hij werkt namelijk wel tussen twee pc's, maar hij werkt niet tussen een pc en een oude hub. Tussen een pc en de nieuwe switch werkt hij wel, want dat ding is immers auto-MDI/MDI-X. Ik zal nog wat mogelijkheden afgaan met die crosslink tussen de server en de switch, en dan eens wat verschillende poorten proberen ofzo.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 19:14 ]

Verwijderd

http://www.edimax.com.tw/download/datasheet/ES-31xxP.pdf
http://www.edimax.com.tw/download/manual/ES-31xxP_M.pdf

Bovenstaande al bekeken?
Uplink is alleen voor verbinding met andere netwerk apperatuur.
Voor de rest hang je alles op de normale poorten.

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Specs van je (netwerk) please :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2003 @ 19:33:
http://www.edimax.com.tw/download/datasheet/ES-31xxP.pdf
http://www.edimax.com.tw/download/manual/ES-31xxP_M.pdf

Bovenstaande al bekeken?
Uplink is alleen voor verbinding met andere netwerk apperatuur.
Voor de rest hang je alles op de normale poorten.

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Specs van je (netwerk) please :)
Ja, die heb ik wel bekeken, staat overigens niet zo gek veel in.

Maar ik ben al wat verder.
Het netwerk is een server waar internet op binnen komt. Die server staat overigens ook niets anders te doen dan voor router te spelen, er staat WinXP op (ik had geen andere windowscd'tjes liggen die het nog deden toen ik hem installeerde, vandaar).

Die server zat met een tweede netwerkkaart aan de hub (de uplinkpoort), een 10 mbit hub. Daar zaten een berg pc's en nog een hub met daar nog wat pc's. Die tweede hub moest weg, dus toen had ik poorten te kort.
Bovendien wilde ik die andere hub daar eigenlijk ook weg hebben (andere bestemming voor), dus ik vervang die twee hubs voor een 16 poorts switch.

Internetserver naar switch, waar een zooi werkstations opzitten.

Wat ik inmiddels heb ontdekt is het volgende.
Een hoop van mijn kabels kunnen niet meer dan 10 mBit aan. Eigenlijk was er maar één pc met een goede kabel, die jongen is net thuis, vandaar dat ik het pas net ontdekte, want bij hem bleef alles werken.
Gooi ik mijn kabel op zijn pc, werkt het niet meer, want mijn kabel is blijkbaar niet geschikt voor 100 mBit.
Gooi ik mijn notebook erop, waar maar een 10mBit netwerkkaart inzit (het is namelijk wel een10/100Mbps Auto-Negotiation switch), werkt het internet wel.

Wat ik nu even heb gedaan is de netwerkkaart op mijn pc van auto-negotiation naar 10 mBit full duplex gezet (zodat hij een 10 mBit verbinding legt i.p.v. een 100 mBit) en dan werkt het.

Maar dat blijft natuurlijk wel balen, want dat betekend dat bijna iedereens kabeltje niet 100 mBit aankan.

edit:
Op de win98 pc's kan ik niet eens de netwerkkaart naar 10 mbit zetten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost: de stekkertjes waren verkeerd geknepen. Kleur verkeerd om
edit:
van het UTP-snoer dus ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 23:09 ]