Toon posts:

[Computer] Onverwachtte probs bij zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Velen onder jullie zullen thuis (of op het werk) al wel eens een computer in elkaar gezet hebben.

Nu was mijn vraag of jullie ook altijd op van die onverwachtte problemen stuiten. En welke die problemen zijn en of ze aan jou lagen of dat het was omdat de hardware stuk was. En natuurlijk ook of je ze uiteindelijk hebt kunnen oplossen.

Graag wat situaties en oplossingen. Mss kunnen we nog wel eens lachen met wat domme dingen of wat bijleren over echt wel moelijke dingen ;)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Leuk, een how-not-to....

Bij mij ontbreekt er 9 van de 10 keer een willekeurig soort kabel(tje). Het mooie is, dat ik na wat speurwerk tot de conclusie kom, dat ik dit vooraf gewoon had kunnen weten.

- Sommige kasten worden zonder voedingskabel geleverd.
- Sommige mensen willen perse een computer met win98 en XP, en dan heb je voor het afspelen van CD's zo'n kabeltje nodig. En dan heb je zo'n kabeltje, kom je tot de conclusie dat ze ook CD's willen kunnen spelen met de brander....
- Bij een printer wordt heel vaak geen kabel geleverd.
- Zo is er vast nog wel meer te bedenken.

Kun je weer op pad voor 1 luizig kabeltje. :(

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

moederboard in kast schroeven kost me vaak een 2e of 3e keer los en vastmaken van die metalen pennetjes (die pootjes) :)

* RSP heeft niet zo'n ruimtelijk inzicht

Verwijderd

Topicstarter
Emmeau , bij mij gaat het echt om het normaal pc gebruik en niet om speciale mod praktijken ;)

Ik heb vb het probleem om mijn usb slot vanvoor aan te sluiten, al uren naar gezocht hoe die kabeltjes nu correct moeten aangsloten worden (nog altijd niet gevonden bovendien :o)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 18:48 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 18:41:
Leuk, een how-not-to....

Bij mij ontbreekt er 9 van de 10 keer een willekeurig soort kabel(tje). Het mooie is, dat ik na wat speurwerk tot de conclusie kom, dat ik dit vooraf gewoon had kunnen weten.

- Sommige kasten worden zonder voedingskabel geleverd.
- Sommige mensen willen perse een computer met win98 en XP, en dan heb je voor het afspelen van CD's zo'n kabeltje nodig. En dan heb je zo'n kabeltje, kom je tot de conclusie dat ze ook CD's willen kunnen spelen met de brander....
- Bij een printer wordt heel vaak geen kabel geleverd.
- Zo is er vast nog wel meer te bedenken.

Kun je weer op pad voor 1 luizig kabeltje. :(
Ik heb, toen 1GHz procs net nieuw waren, al mijn geld uitgegeven aan een shiny Athlon Dondervogel die mooi op 1 ghz liep, mooi moederbordje erbij, standaard case, leuke beeldkaart enfin
kom ik thuis

ben ik een keyboard vergeten 8)7

Ik had ook geen cent te makken meer, dus ff 25 gulden van me ouders geleend en zo'n cheap-ass sweex kb gehaald bij de lokale computerboer. Inmiddels ben ik 3 procs verder, maar mijn kb doet ut nog steeds!!!

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 18:47:
Emmeau , bij mij gaat het echt om het normaal pc gebruik en niet om speciale mod praktijken ;)

Ik heb vb het probleem om mijn usb slot vanvoor aan te sluiten, al uren naar gezocht hoe die kabeltjes nu correct moeten aangsloten worden (nog altijd niet gevonden bovendien :o)
oh ok sorry, en die kabeltjes, ik heb een xenon pc met hetzelfde probleem (8 losse stekkertjes voor 2 usb poorten, als er op staat wat ze per pin betekenen is het niet zo moeilijk.
Duurde wel een tijdje voordat ik het aansluitschema had, en het aandurfde een usb device in te pluggen (oude webcam)

[ Voor 17% gewijzigd door Emmeau op 22-09-2003 19:59 ]

Verwijderd

Ik mocht deze naar OH delegeren :P

SG >> OH :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

* chucky666 is saai.
heb nog steeds geen problemen gehad met compu bouwen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 08:58
pc in nieuwe case.. alles mooi enzo..
gaat ie niet aan.. ik zoeken, zoeken.. bleek later dat ik het stekkertje van mn pc speaker verkeerd om had 8)7 nooit geweten dat dat uit maakte..

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

9 van de 10 keer vergeet je zelf wat. Tip: Bouw je pc, test hem. En sluit daarna de kast (als je die dicht wilt hebben) Ook kan het handig zijn om gewoon een lijstje te maken van wat je nodig hebt. Maar dat is bij veel dingen zo.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk, dat je zelf van die domme dingen uithaalt...daar ben je zelf bij, met als gevolg een uitroep in de trant "Roest, dat was knap stom van me". Maar dit dan:
Mijn zusje koopt op een gegeven moment een PC, en ik mag het hele ding installeren. Het ding wil vervolgens niet van CD booten terwijl BIOS goed staat (verder totaal geen OS). Ik kijken....blijkt IDE kabel van CD niet aangesloten. Toch maar eens normaal geboot om te kijken of er uberhaupt iets op de HDD staat...wat denk je:
Testsoftware van de leverancier (Paraigit nota bene, had ik echt niet verwacht van hun!) start op, en daar staat in grote letters "KIJK GOED OF ALLE KABELS AANGESLOTEN EN GOED VAST ZITTEN"
Nou vraag ik je.......ben ik nou zo slim of zij zo dom?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 19:47

Shedman

Met het hart op de goede plek

Vorige week nog:
Ik sloop de Floppy uit een ouwe kast om in mijn nieuwbakken servertje te drukken (ik weet eik ook niet waarom ;)). Kreeg de ide-kabel er niet goed in, omdat er wat pennetjes lichtelijk verbogen waren. Dus stroomkabel er weer uit, floppy-drive eruit, ide-kabel naar voren en erin en de floppy-drive terugsteken.

En je maar afvragen waarom hij zeurt dat de floppy-drive het niet doet :X

Voor de luie of onoplettende lezer: inderdaad, de stroomkabel niet weer aangesloten ...

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Shedman schreef op 22 september 2003 @ 20:24:
Vorige week nog:
Ik sloop de Floppy uit een ouwe kast om in mijn nieuwbakken servertje te drukken (ik weet eik ook niet waarom ;)). Kreeg de ide-kabel er niet goed in, omdat er wat pennetjes lichtelijk verbogen waren. Dus stroomkabel er weer uit, floppy-drive eruit, ide-kabel naar voren en erin en de floppy-drive terugsteken.

En je maar afvragen waarom hij zeurt dat de floppy-drive het niet doet :X

Voor de luie of onoplettende lezer: inderdaad, de stroomkabel niet weer aangesloten ...
En voor de nog meer oplettende lezer: als jij een floppy op je IDE hangt kun je er zeker van zijn dat er wel meer niet (meer) zal werken als alleen je floppy drive. 8)7
Tenzij je je PC als vonkentrekker wilt gebruiken 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is na het bouwen ook goed?
Zo ja, dan is BIOS flashen me favoriet :'( En dat, met een PC, van nog geen week oud...
Ging ik flashen... Kreeg ik een Error beyond flashing :'(

[schreeuwmodus]
Maar ik ga je weer tot leven wekken schatje... Waar je ook bent nu... Ik zal je terug krijgen!!
[/schreeuwmodus]

Verwijderd

in donker hoekje voedingsstekkertje scheef op floppydrive gedrukt
meteen vuurwerk rook gespetter
mobo kapot
floppydrive deed ut nog

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Lord_Mithril schreef op 22 September 2003 @ 19:58:
pc in nieuwe case.. alles mooi enzo..
gaat ie niet aan.. ik zoeken, zoeken.. bleek later dat ik het stekkertje van mn pc speaker verkeerd om had 8)7 nooit geweten dat dat uit maakte..
Zou niet moeten mogen uitmaken...
PC speaker signaal is gewoon een puls, +/- maakt naar mijn weten niets uit...
Tenzij je de speaker op een verkeerde pin erbij hebt aangesloten...

Maar goed...
Meerdere malen na de kast dichtgeschroefd te hebben, er achter te komen dat de FDD-kabel verkeerd om erin zat...led bleef branden...
Dat soort geintjes enzo...

[ Voor 16% gewijzigd door Brede P op 23-09-2003 01:55 ]

Verwijderd

Vanmiddag nog nieuw ASUS mobo gehaald bij de boer. In alle trots en snelheid BOIS "ff" flashen snel snel snel ik wilde weten wat het nieuwe mobo nog allemaal in huis had..... Snel ff nieuws BIOS gedownload, boot flob en klaar, MAAR... verkeerd BIOS bestand en het hele BIOS dus naar de kloten. Mobo wilde helemaal niks meer, behalve zwart beeld gegven dan :'( Gelukkig zijn er nog nederlanders die de apperatuur hebben om het BIOS te herstellen. Ik op de goede gok er heen gereden en reed een half uurtje later weer met een vers BIOS naar huis....
fffww was wel ff schrikken, maar zo als het gezegde als "haast en spoed zijn zelden goed" Weer een wijze les :9

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

[uit de oude doos mode]
De goede oude commodore 64 tijd, 1541 diskdrive ombouwen naar parrallel.
Alles klaar, 4 polige connector van de voeding weer op de printplaat, aansluiten en gaan met die banaan, dus niet.
Drive weer open, gah, connector een 'beetje' verkeerd geplaatst,
code:
1
2
3
4
5
6
  _______
 |stekker|
 |_______|
 |^|^|^|^|

__ _|_|_|_|_________<printplaat>
Oops, bleek gelukkig mee te vallen, na het goed plaatsen van de drive deed alles het weer op een ding na, zelfs als een schijf schrijfbeveiligd was (door zo'n dom stickertje over de notch in the 5 1/4 flop te plakken) kon je nog steeds schrijven naar die flop.
[/uit de oude doos mode]

[ Voor 7% gewijzigd door Emmeau op 23-09-2003 02:10 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Er gaat bij mij nooit veel mis, maar als ik iets vergeet kan ik weer de kast openschroeven. Is hierboven ook al eens gezegd, trouwens.
Dus altijd eerst testen en dan pas alles weer in elkaar zetten. :) Maar ja, ik heb nou eenmaal teveel zelfvertrouwen :P

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
1 van de lompste was toch wel de koeler (coolermaster aero 7 op m'n toen nieuwe TB 2100+) scheef erop, waardoor comp maar enkele secs aanging waarna de asus overheat beveiliging inschakelde, maar dat had ik niet helemaal door

Verwijderd

Hier vooral problemen met te korte voedingsdraden en te korte IDE kabels. Heb je net alles mooi erin geschroeft past die verdomde IDE kabel niet, of de voedingsdraad is te kort :(
Ook erg vervelend, IDE kabels zonder notch, zodat je ze op 2 manieren op het mobo kan prikken. Vreemd genoeg pak ik altijd de verkeerde :(

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

The_Eagle schreef op 22 September 2003 @ 20:09:
Kijk, dat je zelf van die domme dingen uithaalt...daar ben je zelf bij, met als gevolg een uitroep in de trant "Roest, dat was knap stom van me". Maar dit dan:
Mijn zusje koopt op een gegeven moment een PC, en ik mag het hele ding installeren. Het ding wil vervolgens niet van CD booten terwijl BIOS goed staat (verder totaal geen OS). Ik kijken....blijkt IDE kabel van CD niet aangesloten. Toch maar eens normaal geboot om te kijken of er uberhaupt iets op de HDD staat...wat denk je:
Testsoftware van de leverancier (Paraigit nota bene, had ik echt niet verwacht van hun!) start op, en daar staat in grote letters "KIJK GOED OF ALLE KABELS AANGESLOTEN EN GOED VAST ZITTEN"
Nou vraag ik je.......ben ik nou zo slim of zij zo dom?
Het klinkt misschien lullig, maar het gebeurt heel regelmatig dat de kabels toch niet goed vast zitten! Mijn schoonmoeder kreeg een paar weken geleden een nieuwe pc via TPG, een Fujitsu Siemens. Die was enorm traag met het doorlopen van het pnp-gedeelte van de BIOS. Uiteindelijk bleek dat de kabel van de CD-rom-speler net niet helemaal recht zat, waardoor hij het onder windows wel deed, maar in de BIOS niet!
Ditzelfde heb ik vorig jaar al gehad met de compaq van mn zwager!

Nou vraag ik je! Compaq en Fujitsu Siemens... die hebben kennelijk geen software met de tekst "KIJK GOED OF ALLE KABELS AANGESLOTEN EN GOED VAST ZITTEN"!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Een kennis belde pas op dat haar PC ontploft was !! Na wat navragen bleek dat ze op zoek was geweest naar een aansluiting voor haar nieuwe web-cam. Op de voeding zat een schuifje, waar hij misscien wel achter zat. Dat er de tekst 230-115 op stond was geen belemmering. Na ergens in de buurt een 2e hands voeding op de kop getikt te hebben draaide allles weer, mazzel dat de rest niet uitgefikt was.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Verwijderd

Heb het al vaak meegemaakt dat IDE kabels niet goed zitten, of zelfs verkeerd om. Soms is dit ook niet zo raar, als je ziet hoe kort die kabels soms zijn, dan is het niet echt een verrassing dat ze wel eens zin hebben om lossig te gaan schieten. Dat ze verkeerd omzitten kan ik soms nog wel begrijpen... Op een aantal moederborden die ik gezien heb staat niet eens fatsoenlijk meer aan welke kant pin 1 zit :( Nee, ik vind het niet teveel moeite om de manual er even bij te pakken, andere mensen kennelijk wel.

Andere fout die een vriend van me maken kwam erop neer dat hij de koeler er verkeerd om op had gezet. Dit had hij gedaan omdat er eigenlijk maar een manier was waarop dat ding erop paste, op de correcte manier zaten er 2 condensatoren in de weg.

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 20:04
Paar jaar geleden (p1 166 tijd) een geluidskaartje erin geprikt.
stroom niet van de pc gehaald.......
Vonkje..... mobo overleden. (duur geluidskaartje lol )

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Pagina: 1