(Underclock) te warm

Pagina: 1
Acties:

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
ik ben van een athlon 1GH naar een 2400 gegaan ( mb kan dit aan ) maar mijn processor loopt op 70 graden alles werkt perfect alleen als ik nu ga gamen gaat tie naar de 85 en valt dan natuurlijk uit.

hij loopt nu op 1500 die 2400 dan he
(ben nog te lui geweest om em anders in te stellen )
kan dit een oorzaak hier van zijn ???

what?

Verwijderd

slechte koeler, warm weer.
Kan van alles zijn

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb je wel airflow in je kast :?
wat voor koeler heb je er op ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
tis een cooler die het met gemak aankan
dit is namelijk de cooler die op alle pcs hier de deur uit gaan op de proc zit.
en het warme weer kan het zeker niet zijn.
want dan heb je van enerzijds de 1000 op 40graden of de 2400@1500 op 75 graden ??
allemaal in dezelfde hittegolf ..

de aitflow lijkt me niet zon probleem aangezien er geen kappen op zitten op de kast.

het vreemde is dat hij bij de 1gh geen probleem had zou het door het underclocken kunnen komen ???

[ Voor 26% gewijzigd door TeH_oNe op 22-09-2003 18:02 ]

what?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk even of de koeler dan wel goed contact maakt. Voel even aan de heatsink of deze ook 75 graden aanvoelt. De 'pijngrens' ligt gemiddeld bij de 45-50 graden, dus als je de heatsink langer dan 30 seconden vast houdt zal je dat ook wel zeker voelen in je handen, zo kan je dat even snel meten als je geen (IR) termometer bij de hand hebt.

Is het het geval dat de heatsink vrij koud aanvoelt is het probleem vrij duidelijk; in dit geval maakt de heatsink slecht contact met de CPU.

Ook iets wat vaak het geval is in dit soort situaties is dat de koeling verkeerd om is geplaatst. Controleer dit ook eventjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Laurent op 22-09-2003 18:26 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 21:59

Valkyre

Kitesurf FTW!

misschien lees ik wel niet goed maar, misschien was je ook "te lui" :P om er koelpasta op te smeren, of er iets minder op te doen.

iRacing Profiel

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
Het is ook een neiuwe cooler er zat standaard al koelpasta op de cooler.

en deze geeft gewoon goed contact met de proc.

hetgeen ik denk is het voltage te hoog voor de snelheid.

Op welk voltage zou ik em moeten zetten om de warmte een beetje omlaag te krijgen

what?

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 20:33
zit de cooler wel goedom erop .. zit ie vast genoeg of wat .. welke cooler izzut precies ?
Bios-Update geprobeerd ? ennuh .. hoe iz je Flow in de kast ?

Verwijderd

een 2400 heeft een Vcore van 1,65 Volt. Hoe hoog staat die van jou? als je hem standaard laat detecteren door bios zit je zeker te hoog! dan staat ie waarschijnlijk op 1,8 Volt. Dat vinden ze niet fijn. Ik zou hem maar eens handmatig jumperen. Dan moet het beter gaan.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Om even kort antwoord te geven op je orginele vraag:

Nee.

Je proc wordt niet te warm door underclocken.

Dus het moet wel een koelingsprobleem zijn. (of misschien heb je het voltage op 2.2 staan?)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

kan je even vermelden wat voor moederplankje je hebt? Als je hier niet met jumpers de Vcore in kan stellen, moet je mn posts maar als "niet geposts"verklaren.

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
het is een soltek moederbord deze voltages zijn inde bios in te stellen
de (vccp1)vcore staat netjes op auto en mbprobe geeft 1.63 aan
vccp2 geeft 2.5 volt aan na in mijn bios gekeken te hebben lijkt het eht voltage van het geheugen te zijn.
volgens mijn bios draait de proc op 75 graden maar volgens mbprobe op 47 graden stabel.
nu zie ik met mbprobe een ander probleem
de -12 volt geeft slechts -3.12 aan en de vbat slechts een kleine 3 volt nu is het van die vbat nie zo belangrijk dit is maar het biosbatterytje, maar hoe komt mijn -12 volt zo verrot ?

[ Voor 188% gewijzigd door TeH_oNe op 13-10-2003 16:33 ]

what?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De waardes in je BIOS zijn nog altijd het betrouwbaarst. Weet je zeker dat die 47 graden niet gewoon de temp. is van je northbridge, of een andere temp. sensor? Dat de -12V zo erg afwijkt is trouwens niet zo erg, zo lang de + lijnen gewoon stabiel zijn. Ik zie wel meer stabiele systemen met een -5v lijn van -3.6V b.v.. Op dit moment lijkt het me eerder dat de temps een probleem geven.

Je geeft aan dat de koeling gewoon prima contact maakt, maar voelt de heatsink dan ook ~ 70 graden aan?

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
de processor en de heatsink voelen beide niet als 70 graden aan eerder zoals mbprobe zegt rond de 45 graden want ik kan mijn vingers zo op de rrand van de proc leggen en dan geeft hij geen pijnprikkel dat rond de 40-45 moet zitten zoals in eht begin van het topic en mbprobe geeft 40/45 aan.

what?

• TeH_oNe

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Topicstarter
Het was inderdaad de underclock uiteindelijk die de proc te warm liet lopen ikwas in de veronderstelling dat het een 1800 cpu was en dat 1500 niet zoveel kwaad kon, vervolgens na het warmworden heb ik em op 1800 gezet.. en hij bleef warm.

dus de proc uit het mb gehaalt, en tot mijn verbazing was het dus een 2400, dit netjse zoals op vele sites te vinden ingesteld en bingo nu draait hij op 40 graden stressed en 28 onstressed.....

Lijkt eigenlijk nog wat veel aangezien mijn server op 19 graden draait.
maarja hij blijft zo zonder problemen draaien.

iedereen weer bedankt voor de inzet

what?

Pagina: 1