[debian] samba configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• OGangstah
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01-2022
ik heb al de search helemaal plat gezocht, maar ik kan nog steeds geen bevredigend antwoord vinden (misschien wel omdat me vraag zo simpel is) ;)

ben dus totale n00b in linux, maar het is me wel gelukt om debian te installen, en daarna ook nog (apt-get install samba en apt-get install samba-common) samba te installen.

maar nu moet ie nog geconfigged worden, ik zie de bebian machine in me netwerkomgeving onder winXP (in me eigen domein want het die waarde in de smb.conf verandert) maar ik kom er niet op...ik krijg deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://ettynet.mine.nu/images/debianfout.jpg

het lijkt er dus op dat mn computer niet gemachtigd is om de samba-server te benaderen.

Hoe moet ik trouwens iets delen @ debian? een smb.conf in map plaatsen?

Verwijderd

Nou het lijkt me dat ja van dat sharen toch wel ergens had kunnen vinden.
Je moet om iet te sharen een share in dat smb.conf aanmaken, onderaan staat waarschijnlijk al iet als [home] dat is dus al een share, voor elke share die je wil maken geef je een sharenaam op die staat tussen [] en de path op de server bijvoorbeeld path = /data
over die aanmeldings fout: windows meld zich volgens mij op een netwerk aan met de zelfde naam en wachtwoord als waarmee je op de client bent ingelogt. je moet dus in samba ook een user aanmaken met de zelfde naam en passwd dit doe je met smbpasswd -a

mocht dit niet goed zijn dan moeten andere dat maar even verbeteren :)

Verwijderd

Zou je de errors uit je samba logfile eens willen laten zien? Daar staat (als het goed is) een veel duidelijkere foutmelding dan een plaatje van "het doet het niet".

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

OGangstah schreef op 22 September 2003 @ 16:59:
het lijkt er dus op dat mn computer niet gemachtigd is om de samba-server te benaderen.

Hoe moet ik trouwens iets delen @ debian? een smb.conf in map plaatsen?
Je aanmelden op het domein zal helpen. Ook de XP sign-and-seal patch zal helpen. In de Samba docs staan een verhaal over XP + Samba.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

security=share?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

volgens mij moet je icm samba ook nog iets in je local security policy aanpassen.

Local Policies -> Security Options -> Send unencrypted password to connect to third-party SMB servers op enabled zetten

If you choose to criticise you choose your enemies

• OGangstah
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01-2022
allemaal niet nodig, heb gewoon webmin met de samba-module geinstalled en zo alles geconfigged, super esay! echt een aanrader voor n00bz als ik... :)

debian 0wnz!

Verwijderd

Een heel boek over samba online:http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
opgelost + met een beetje zoekwerk/docs lezen/ /etc/samba/smb.conf lezen had je dit ook makkelijk kunnen oplossen -> op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.