Ik heb 2 schijven van 200gb en een asus a7v333 moederbord die raid0,1 ondersteund. Nou was het mijn bedoeling om van de 2 schijven 1 schijf van 400gb te maken. Ik heb ergens eens iets over nraid (eigenlijk geen raid) gelezen dat dat zo zou lukken om de 2 schijven als 1 grote te laten zien. Ik heb op de site van asus gekeken en in de handleiding maar ik zie alleen maar dingen over raid 0 en 1 staan. Is er een standaard mogelijkheid om de 2 schijven als 1 grote te laten zien of kan dat gewoon niet?
je oplossing noemt men in de rest van de wereld raid 0
Bedoel je spanning (als de ene hdd vol staat, dat dan de volgende schijf wordt gebruikt) of raid0.
Over dat nraid weet ik niet wat je bedoelt, raid staat namelijk voor Redundant Arrays of Inexpensive Disks, maar waarbij vooral betrouwbaarheid voorop staat. Bij raid0, is dit de enige uitzondering over de betrouwbaarheid. Maar met nraid kun je ook geen-raid, maar wel 2 schijven bedoelen, en dan dus spanning.
Hier zal ongetwijfeld je antwoord in staan
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ
Over dat nraid weet ik niet wat je bedoelt, raid staat namelijk voor Redundant Arrays of Inexpensive Disks, maar waarbij vooral betrouwbaarheid voorop staat. Bij raid0, is dit de enige uitzondering over de betrouwbaarheid. Maar met nraid kun je ook geen-raid, maar wel 2 schijven bedoelen, en dan dus spanning.
Hier zal ongetwijfeld je antwoord in staan
en dat kan prima op het door jou genoemde bord.
Hou er wel rekening mee, dat als je dit doet, en 1 schijf gaat dood, je meteen 400 Gb aan data minder hoeft te backuppen.
Hou er wel rekening mee, dat als je dit doet, en 1 schijf gaat dood, je meteen 400 Gb aan data minder hoeft te backuppen.
If you choose to criticise you choose your enemies
Ja ik bedoel als schijf 1 vol staat dat er dan op schijf 2 verder geschreven wordt. Wat voor raid is dat dan?
Is het niet zo dat als bijvoorbeeld schijf 1 vol is en schijf 2 ook, en schijf 1 gaat kapot, dat ik dan nog bij de data op schijf 2 kan (behalve dan de paar bestandjes die voor de helft op het laatste deel van de 1e en het 1e deel van de 2e staan)?
Is het niet zo dat als bijvoorbeeld schijf 1 vol is en schijf 2 ook, en schijf 1 gaat kapot, dat ik dan nog bij de data op schijf 2 kan (behalve dan de paar bestandjes die voor de helft op het laatste deel van de 1e en het 1e deel van de 2e staan)?
Verwijderd
Spanned, 1 schijf gaat kapot en op de andere staat nog de data.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 18:23:
Ja ik bedoel als schijf 1 vol staat dat er dan op schijf 2 verder geschreven wordt. Wat voor raid is dat dan?
Raid 0 : Theoretisch 2 x zo snel, als een schijf kapot gaat ben je alles kwijt.
ok bedankt, performance heb ik verder niet nodig, het was alleen de bedoeling om een grote schijf van 400gb te krijgen
Spanning en JBOD is toch hetzelfde? Let er wel op dat je geen belangrijk gegevens op beide schijven hebt staan wanneer je de schijven als raid in gaat stellen. Je loopt dan het risico dat je alles kwijt bent en je je moet wenden tot GetDataBack......('k spreek uit ervaring
)
A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.
Je bedoelt idd hetzelfde, bij RAID controllers heet het iig JBOD de manier die topic starter bedoelde, het terughalen van data op een RAID 0 array (als bv 1 hd defect is) lijkt mij haast onmogelijk, of je moet genoegen nemen met corrupte files.yeroen1979 schreef op 22 September 2003 @ 18:29:
Spanning en JBOD is toch hetzelfde? Let er wel op dat je geen belangrijk gegevens op beide schijven hebt staan wanneer je de schijven als raid in gaat stellen. Je loopt dan het risico dat je alles kwijt bent en je je moet wenden tot GetDataBack......('k spreek uit ervaring)
Voorbeeld: stel je hebt een bestandje van 10 mb, met RAID 0 icm 2 schijven, betekent dit dus even grofweg, dat elke schijf de helft aan data bevat van dat bestandje dus 5 mb op elke schijf.
Bij JBOD, zal hij gewoon op 1 schijf blijven staan totdat hij vol is, recovery lijkt me ook goed mogelijk als 1 van de 2 schijven het mocht begeven, programma's zoals GetDataBack kunnen dan goed van pas komen.
Cablemodem, je zit hier al zo lang .. Je zou onderhand toch wel moeten weten dat er nog zoiets is als de FAQ en dat wij hier op GoT van de gebruikers verwachten dat ze éérst vooronderzoek plegen eer ze een topic openen? Dat staat allemaal heel duidelijk uitgelegd in de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) 
Jouw antwoord staat dus in de RAID FAQ, die je via de OM FAQ had kunnen vinden.
Jouw antwoord staat dus in de RAID FAQ, die je via de OM FAQ had kunnen vinden.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()