Toon posts:

Ms acces vba vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb binnen Acces de volgende module die een kopie maakt van de actieve database

Option Explicit

Declare Function apiCopyFile Lib "kernel32" Alias "CopyFileA" _
(ByVal lpExistingFileName As String, _
ByVal lpNewFileName As String, _
ByVal bFailIfExists As Long) As Long

Sub copyfile(sourcefile As String, destfile As String)

'---------------------------------------------------------------
' PURPOSE: Copy a file on disk from one location to another.
' ACCEPTS: The name of the source file and destination file.
' RETURNS: Nothing
'---------------------------------------------------------------
Dim Result As Long
If Dir(sourcefile) = "" Then
MsgBox Chr(34) & sourcefile & Chr(34) & _
" is not valid file name."
Else
Result = apiCopyFile(sourcefile, destfile, False)
End If
End Sub

Public Function test()

copyfile "c:\test.mdb", "C:\temp\test2.mdb"

End Function

IK wil echter dat de destfile niet een constante is maar een variabele namelijk:
c:\temp\(currentdate).mdb
Er moet namelijk iedere dag een nieuwe backup gemaakt worden en iedere backup moet bewaard blijven met de juiste datum.

Iemand suggesties??

Overigens nog een tweede vraagje: is het nog zinvol om me te verdiepen in VBA zoals het in acces gebruikt wordt? (we gaan sowieso binnenkort op XP over, weet niet of dat de zaken verandert) of is dat inmiddels achterhaald. Zo ja welk boek kan ik dan het beste aanschaffen (ga het alleen binnen acces gebruiken)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Hmm...
Wat is er mis met:
code:
1
copyfile "c:\test.mdb", "C:\temp\" & Date & ".mdb"
Je procedure vraagt als input om een string, die kun jij natuurlijk elke willekeurige waarde geven die jij graag wil dat die variabele krijgt. Zo ook een string met daarin een datum verwerkt. Overigens is het netter om de datum even netjes te formatten met een daarvoor bedoelde functie: dan krijg je altijd dezelfde datumformat ;)

Als je binnen Access wilt proggen, dan ja, het is verstandig je verder te verdiepen in VBA. En, NOFI, helemaal als je dit soort dingen niet zelf kunt bedenken

[ Voor 44% gewijzigd door OZ-Gump op 22-09-2003 16:53 ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
sory for asking maar wist niet dat je de string op die wijze mocht opknippen vandaar (kwam zelf niet verder dan "C:\temp\ & Date &.mdb" maar wist zelf al dat dat niet ging werken, maar zoals ik al zei, wist niet dat je gewoon een formule als string kon maken. mijn dank is groot

En nu nog een stapje verder: nu wil ik een Zip bestandje creeren van het gekopieerde bestand. Ik weet dat het mogelijk is om dit (pkzip.exe) vanuit acces aan te sturen maar hoe? geen flauw idee

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 17:25 ]

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Zoek in de Help naar Shell.
offtopic:
Als je wilt verdiepen in Access en VBA is het absoluut noodzakelijk de volgende reflex te trainen: nog voordat je bewust doorhebt dat je ergens niet uitkomt, heeft je linker ringvinger al op F1 gedrukt. :)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]