[pa] keuze equalizer

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stimp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02-2022
Bij mij op school zijn we in het bezit van een pa waarmee we bandjes kunnen versterken en dat soort dingen.

Ik zal jullie niet meer vervelen met meer uitleg :p, waar het omgaat is dat we nu een Rane equalizer gebruiken (de GE 130 ). Maar omdat deze aan vervanging toe is (abnormaal veel ruis, de verschillende gebieden worden niet meer goed gescheiden) zijn we op zoek naar een nieuwe.

Zelf ben ik op een yamaha gestuit, de Q2031B. De prijs hiervan ligt rond de 500 euro, wat me wel een redelijke prijs lijkt. Zijn er mensen met ervaring met deze eq? of hebben jullie nog andere sugesties? :)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

roland E660 :+

Yamaha doet prima zijn werk, eventueel zou je voor een parametrische kunnen gaan. Maar daar heb je wat skill voor nodig.

[ Voor 86% gewijzigd door w00Dy op 22-09-2003 16:22 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Wij hebben laatst een Yamaha EQ eruit gedaan voor een Aphex EQ, die is absoluut beter maar ook duurder. Een goed middle of the road merk is DBX, wat wij vaak gebruiken als EQ voor de monitor speakers.
Overigens gebruiken wij voor ons FOH systeem van de grote en kleine zaal XTA DP200's. Dat zijn Digital Sound Processors, die qua functie vergelijkbaar zijn met analoge EQ's, alleen kunnen ze iets meer. Verder ruisen ze niet (iig niet dat je er last van hebt) en je kunt meerdere units besturen met 1 laptop (heel handig voor als het allemaal wat complexer wordt).

Kijk eens hier voor prijzen.

• Stimp
thx voor jullie posts :)

op die site staat een hoop mooi spul :9~. Zo'n DSP lijkt me inderdaad erg mooi.. wat een hoop mogelijkheden met 1 zo'n ding :o.. helaas valt dit denk ik een beetje buiten de prijsklasse, en is het ook net iets te uitgebreid voor wat we zoeken.

Is het verder erg moeilijk om zo'n parametrische eq onder de knie te krijgen? Je kunt je gebieden natuurlijk helemaal variabel bewerken, maar het lijkt me dat je een tijdje bezig bent voordat je echt kunt bereiken wat je ermee wil.

Is het prijsverschil tussen zo'n yahama eq en een dbx het trouwens echt waard? Qua mogelijkheden kan ik niet veel veschil zien, maar het scheelt toch zo'n 200 euro (de yahama Q2031B en de dbx 2231V?

• Jag

Jag

Ik ken de nieuwe Yamaha's niet. Ik vind de Dbx wel aardig, meer ook niet.

Overigens heeft Dbx ook de driverack serie. Zo'n DSP kan een hoop en dan ook een hoop nuttige functies. Zo is het bijvoorbeeld ook een crossover, ik weet niet hoe jullie dat nu oplossen? Wat voor spullen hebben jullie uberhaupt staan?

• Stimp
We gebruiken nu een DDA crossover waaraan we 2 Crown (600 watt en 1200 watt) en 1 Amcron hebben hangen (1400 watt).

Verder hebben we nog een los galmapparaat, compressor/limiter en een gate (waarvan ik me de merken niet kan herinneren :))

Die dbx driverack serie is inderdaad heel mooi, maar ik ben bang dat al die functies die erin zitten heel snel een "overkill" worden. En nogmaals, zo'n parametrische eq hoe moeilijk is dat als je een grafische gewend bent?
offtopic:
Ik zie net dat je me al een keer geholpen hebt :) http://gathering.tweakers...list_messages/670560/last

Ik zal even vertellen hoe het daarmee afgelopen is :), we hebben uiteindelijk 2x 2 18 inch HK Sub's gehuurd, en ons signaal daar doorheen gelust. Uiteindelijk is dat niet zo goed afgelopen omdat dat net iets teveel van het signaal afhaalde, zodat de versterkers niet meer genoeg signaal kregen. Maar na het een beetje uitgebalanceerd te hebben is dit wel gelukt (wat een bass :D)

• Jag

Jag

Wat een ultra vaag verhaal van hoe je dat met die HK subs hebt gedaan. Kan je het ff schematisch tekenen?

Ik zie trouwens dat ik toen ook al aangeraden heb een DSP te kopen, had je toen echt moeten doen! Dan had je de functionaliteit van een crossover/limiter/delay/EQ in een apparaat gehad, voor een veel lagere prijs dan allemaal losse analoge units (een goede analoge EQ + crossover kost vaak al meer dan een DSP). Analoge crossovers zijn alleen maar interessant als die door de fabrikant van het speaker systeem gemaakt is (processors worden die dingen genoemd), omdat die dan specifieke limiter (excursie en thermisch), delay en EQ settings voor die set kan gebruiken. Maar ook processors worden vaak digitaal gemaakt.

Na ja, eniewees, ik weet niet wat de huidge stand van crossovers is. Maar mocht je alsnog overwegen een DSP te kopen, kan ik je vertellen dat die dingen niet anders werken dan analoge apparaten. Die DSPs doen namelijk gewoon de analoge apparaten simuleren.
Alleen de interface is anders. Maar zo'n ding stel je in, waarbij je grotendeels waardes over kan nemen van je huidige analoge apparatuur. En dan kom je er nooit meer aan. Sterker nog, je zet er een lock op zodat er niemand aan kan zetten. Compleet idiot proof, erg goed voor de levensduur van je geluissetje :).

Als je toch analoog wilt gaan, zou ik voor graphisch gaan. Gewoon een erg handig apparaat waar makkelijk mee te werken is.
Je zou evt kunnen uitkijken naar een GEQ (graphische EQ) die ook een paar parametrische EQs per kanaal heeft. Onze Aphex EQ heeft dat bijvoorbeeld.

Parametrische EQs zijn erg powerful tools in de handen van een skilled engineer (hoop engelse woorden :P ) zeg maar. Het vereist gewoon een hoop ervaring om er effectief mee om te gaan, nog veel meer dan de quasi parametrische EQs die op je de meeste geluidstafels vindt. De meeste geluidstechnici grijpen dan ook naar de GEQ, die gewoon veel intiutiever werkt.
Maar een PEQ kan absoluut meer. En zeker in combinatie met meet apparatuur/software zoals Smaart Live of wat dan ook, erg effectief.

Het is trouwens wel eens grappig om eens met de parametrische EQs te klooien in de control software van XTA (gewoon drop and drag interface). Kan je hier downen.

• Stimp
Het Grote HK Subs verhaal is inderdaad behoorlijk vaag verteld :+, maar wat ik wilde zeggen is eigenlijk dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.descod.nl/stimp/opstellingmetsubs.jpg
Zo hebben we het toen opgelost. Ik denk dat we doordat we het mix signaal gesplit hebben de subs zoveel signaal gebruikten, dat de versterkers achter de crossover voor onze normale set niet meer genoeg signaal kregen. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :).

We hebben toen geen nieuwe apparatuur gekocht omdat we wilden proberen of we misschien met subs erbij onze bass iets beter kregen. Maar hiermee is dit niet echt gelukt.

Even terug naar het EQ verhaal.. ik denk toch dat we voor een grafische EQ van dbx gaan. Begrijp me niet verkeerd, zo'n DSP lijkt me geweldig, maar omdat we veel van deze functies al in losse apparaten hebben lijkt het me teveel van het goeie.

Een bijkomend probleem is dat deze pa gewoon op een school staat. De bezetting van de mensen die dit alles bedienen (de PA, het licht enz) veranderd om de zoveel jaar, en de kennis word steeds op de jongeneren overgedragen. Als er zo'n stuk apparatuur bijkomt kun je denk ik nooit het maximalen eruithalen. Een grafische EQ is veel makkelijker om te leren gebruiken. Nogmaals bedankt voor alle hulp en uitleg _/-\o_

• Jag

Jag

In die DSPs zit ook een graphishe EQ, alleen dan met een andere interface. En je oude apparatuur kan je natuurlijk gewoon verkopen.

Maar goed, je keuze is gemaakt. Die DBX is wel een aardige EQ. Wat je kan doen is er eerst eentje op proef vragen voordat je hem koopt. Het bedrijf van der Linden in Rossum (hier kopen en huren wij behoorlijk vaak), verhuurt iig Dbx EQs dus waarschijnlijk verkoopt ie ze ook wel. Als je wil kan ik wel wat meer gegevens proberen op te zoeken.

Maar waar bestaat jullie hele set nu uit? Je vertelde al over je amps en je crossovers, maar wat hebben jullie verder. Je vertelde ook dat dat HK sub verhaal niet zo'n succes was (HK is ook best een el cheapo merk), hebben jullie dan verder helemaal geen plannen om subs erbij te kopen? Zeker geen hoog budget :) ?

Overigens raar dat jullie problemen hadden met dat splitten. Het is niet zo dat als je een signaal split dat het dan minder sterk wordt, tenzij je de totale impedantie lager maakt dan de output aankan. Maar dat laatste is bijna nooit een issue. Vergelijk het maar met een stekkerblok, die split 230 Volt. Als je daar een lamp op aansluit en vervolgens nog één, dan gaat die eerste ook niet minder fel branden.

[ Voor 21% gewijzigd door Jag op 23-09-2003 22:51 ]

• Stimp
Jag schreef op 23 September 2003 @ 22:49:
In die DSPs zit ook een graphishe EQ, alleen dan met een andere interface. En je oude apparatuur kan je natuurlijk gewoon verkopen.
haha >:) Zo ontevreden zijn we ook weer niet met alles wat we nu hebben staan :)

Ons budget is als je het vergelijkt met een profesionele concertzaal oid niet hoog inderdaad. Maar voor een school denk ik dat we best geluk mogen hebben met het budget wat we hebben (vorig jaar een nieuwe gemini set :), en nu weer een EQ). Ik zal morgen hier neerzetten waaruit onze PA-set nog meer bestaat (ik heb nu niet meer zoveel tijd voor een langere post).

En het zou inderdaad erg erg erg handig zijn, als je nog tips hebt waar we dit soort apparatuur kunnen kopen. We hebben hier in Roermond een lokale muziekwinkel.. maar daar moet je niet beginnen over service, of mooie prijzen (en al helemaal niet iets eerst op de proef nemen) :)

Zoals beloofd :Y)

Wij hebben een Spirit LX7 (24 kanaals) mengpaneel.

In ons effectenrack hebben wij nu:

- Digitech DSP 256 XL multi effect processor (deze heeft alleen enkele simpele functies zoals delay, reverb, chorus enz)
- LA Audio C400 (4 kanaals compressor)
- Ross systems RX-NR4 (4 kanaals noisegate)
- (nu nog ;)) 2 Rane 27 Bands GE 27 Grapic EQ's
- nog een sony cassetespel en imq cd speler

Verder hebben we nog een losse gemini set (2x CDJ 20 CD spelers en 1 mixer)

In onze versterker flightcase hebben we:

- 1 Amcron Macro tech 600 (mid/high verserker 2x 300 watt)
- 1 Amcron Macro tech 1200 (low versterker 2x 600 watt)
- 1 Crown 1400 CSL (low versterker 2x 700 watt)
- 1 DDA DD-500 (2/4 weg actieve crossover)

Aan speakers:

- 4x Bose Bell baskast(800 watt 2x 15')
- 4x Bose Bell topkast (375 watt)

Monitoren:

2x LEM BN12 bi-amp liggende monitor
2x LEM B15 bi-amp staande monitor

Dit is een leuke set zo, maar veel apparatuur (Crosover en noisegate vooral) gebruiken we niet 100%. Dit heeft denk ik veel te maken met gebrek aan kennis.

[ Voor 39% gewijzigd door Stimp op 04-10-2003 10:21 ]

• Jag

Jag

Ja, het is allemaal ook niet simpel geluidsversterking.

Wat voor bose set hebben jullie? Kan je typenummers geven? En hoe oud is het?

Bose is wel aardig voor in een kroeg, maar voor wat serieuzer werk een beetje ondermaats. Beetje raar merk: rare ontwerpen, niet erg goed maar wel duur. En toch verkoopt het goed. Better through research zeggen ze, maar dat kan je beter vervangen door marketing.

Daar subs bijzetten zal idd lastig zijn. Persoonlijk zou ik gewoon een nieuw setje topkasten en subs kopen als deze afgeschreven is (kan je het niet een keer laten vallen ofzo ;) ?). Of zelfbouwen natuurlijk, wat een economisch gezien wat beter uit zal komen (en niet onder hoeft te doen voor kant-en-klare speakers).

Wel luxe trouwens hoor dat jullie een 24 kanaals tafel hebben. Weliswaar maar een Spirit tafel, maar toch. Wat hebben jullie aan mics liggen (ook niet onbelangrijk)?

Als je wilt weten waar je iets kan kopen, moet je maar even zeggen wat je wilt kopen, dan kan ik wel wat adressen en namen voor je opzoeken.

• Stimp
zo :) weer nieuws van mij..

heeft een tijdje geduurt, maar ik kon vandaag pas bij ons materiaal. Ik had me dus flink vergist, we hebben geen Bose set, maar een Bell set :X dom dom :D

Ik kon geen site vinden van Bell dus heb ik maar even wat fototjes geschoten van onze speakers:

Onze topkast (4 stuks in totaal van):
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=376418

Onze baskast van voor- en achterkant (ook 4 stuks in totaal van)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=376422
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=376425

:Y)

Over de EQ. We hebben besloten om de dbx 1231 te gaan kopen. Omdat we toch eigenlijk graag een kwalitatief goede grafische eq willen hebben :).

Als je nog adressen oid van goede verkooppunten hebt, zou ik je echt heel dankbaar zijn!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik dacht dat je een eq voor je vader ging uitzoeken :D
Maar toen vond ik dit toch een beetje vreemd:
Bij mij op school zijn we in het bezit van een pa
Iemand's vader op sterk water in het biologielokaal ofzo? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Captain Pervert op 03-10-2003 20:04 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56

Movinghead

ing.

Wat een hele goede EQ is toch wel de BSS Opal serie FSC 966 Grafik Equalizer

Afbeeldingslocatie: http://www.bss.co.uk/products/equalisers/opal-fcs-966/images/fcs966.jpg

• Jag

Jag

Movinghead schreef op 03 October 2003 @ 21:15:

[afbeelding]
Ja, XTA maakt ook hele mooie EQs. Maar er bestaat ook nog zoiets als een budget :P.
Nightelf schreef op 03 October 2003 @ 19:37:
zo :) weer nieuws van mij..

heeft een tijdje geduurt, maar ik kon vandaag pas bij ons materiaal. Ik had me dus flink vergist, we hebben geen Bose set, maar een Bell set :X dom dom :D

Ik kon geen site vinden van Bell dus heb ik maar even wat fototjes geschoten van onze speakers:

Onze topkast (4 stuks in totaal van):
[afbeelding]

Onze baskast van voor- en achterkant (ook 4 stuks in totaal van)
[afbeelding]
[afbeelding]

:Y)

Over de EQ. We hebben besloten om de dbx 1231 te gaan kopen. Omdat we toch eigenlijk graag een kwalitatief goede grafische eq willen hebben :).

Als je nog adressen oid van goede verkooppunten hebt, zou ik je echt heel dankbaar zijn!
Ah, lekker oud setje :). Dat laag ziet er uit als een heel bijzonder bandpass systeem.
Na ja, toch leuk om dat als school te hebben. Hoe zetten jullie het neer eigenlijk? Twee basskastjes naast elkaar met twee topjes naast elkaar erop, één naar voren kijkend en de andere wat naar binnen? Zo zou ik het doen namelijk :) (nou ja, eigenlijk anders, maar dan moet je kunnen vliegen).

Wat betreft die EQ, ik zal eens voor je navragen wie de importeur is van Dbx. Dat wordt dan maandag dat ik dat weet (als ik het eerder had geweten had ik het vandaag gevraagd). Van der Linden zal iig denk ik Dbx verkopen en daar ga maandag ook naartoe (demo nieuw geluidssetje), kan ik het meteen voor je vragen.

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 21:22
Dit is de importeur van Dbx: http://www.audioxl.nl/

• Stimp
Movinghead schreef op 03 October 2003 @ 21:15:

[afbeelding]
Ik ken het merk BSS niet, maar aan de prijzen te zien op diverse sites is het kwalitatief inderdaad een heel ander niveau :). Helaas ben ik bang dat de school me voor gek zal verklaren als ik aan kom zetten met een EQ van ±1000 €.
Thx :), Ik heb es gekeken op de prijslijst van dit bedrijf. Maar het valt met op dat de dbx producten er vrij duur zijn :?, De dbx 1231 kost daar bijvoorbeeld 580,33. En op deze duitse site 479 €.. vreemd
Jag schreef op 04 October 2003 @ 01:51:
[...]
Ja, XTA maakt ook hele mooie EQs. Maar er bestaat ook nog zoiets als een budget :P.

[...]
Ah, lekker oud setje :). Dat laag ziet er uit als een heel bijzonder bandpass systeem.
Na ja, toch leuk om dat als school te hebben. Hoe zetten jullie het neer eigenlijk? Twee basskastjes naast elkaar met twee topjes naast elkaar erop, één naar voren kijkend en de andere wat naar binnen? Zo zou ik het doen namelijk :) (nou ja, eigenlijk anders, maar dan moet je kunnen vliegen).

Wat betreft die EQ, ik zal eens voor je navragen wie de importeur is van Dbx. Dat wordt dan maandag dat ik dat weet (als ik het eerder had geweten had ik het vandaag gevraagd). Van der Linden zal iig denk ik Dbx verkopen en daar ga maandag ook naartoe (demo nieuw geluidssetje), kan ik het meteen voor je vragen.
We hebben aan iedere kant 2 baskasten naastelkaar, met daarop de 2 topkasten naar de buitenkant gericht, ze lopen schuin dus passen perfect tegen elkaar. En zo wordt de hele zaal bereikt.

De topkasten hebben trouwens wel een mogelijkheid om ze te laten vliegen, dus als je daar idëeen over hebt, laat ze maar horen :). Hoe oud schat je trouwens dit setje? Is wel leuk om te weten, want ik heb namelijk geen idee. En nog een laatste vraag over de speakers, wat bedoel je met een laag bandpass systeem? (wat een vragenvuur weer :p)

En het zou wel heel ruig zijn als kunt informeren over de dbx 1231 bij van der Linden :), suc6 met je demo daar iig.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Bandpass is een syseem waarbij de bouw van de kast (drivers binnenin, gevent door BR buizen) als een accoustisch filter fungeert. Zoals het er naar uitziet is dit een 4e orde systeem, dus een gesloten achtercompartiment en een gevent voorcompartiment (daar kijk je nu in). Je hebt ook nog 6e orde, hierbij is ook het achtercompartiment gevent.

De reden waarom bandpass is uitgevoerd? Waarschijnlijk omdat er dan geen filter in geplaatst hoefde te worden, het effect van een bandpass behuizing is dat er bijvoorbeeld alleen tussen 40 en 140Hz de tonen worden doorgelaten en daaronder en daarboven wordt het niet doorgelaten. In de praktijk werkt het niet 100% maar een lowpassfilter op 100Hz is ook niet alles...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

Nightelf schreef op 04 oktober 2003 @ 11:10:Thx :), Ik heb es gekeken op de prijslijst van dit bedrijf. Maar het valt met op dat de dbx producten er vrij duur zijn :?, De dbx 1231 kost daar bijvoorbeeld 580,33. En op deze duitse site 479 €.. vreemd
Je zult merken dat je het in Nederland niet goedkoper zal kunnen krijgen dan Duitsland, daar zijn ze iets vrijer met de prijzen zeg maar. Staat tegenover dat het wel fijn is om bij een normale dealer te kopen, kan je ook nog eens opbellen als je ergens een vraag over hebt.
Nou, ik ben helaas het telefoonnummer van van der Linden vergeten :P, iets teveel bezig geweest met dat setje dat we gedemo-od kregen :). Maar ik zal morgen voor je bellen.
De topkasten hebben trouwens wel een mogelijkheid om ze te laten vliegen, dus als je daar idëeen over hebt, laat ze maar horen
Wat ik zou doen met zo'n set, is twee basjes per kant op de grond gestacked. Eén topkastje daarop, naar binnen kijkend, 30 graden ofzo. En dan in het midden voor boven het podium op 4 meter (ofzo) de twee andere topkastjes vliegen. Met hun zijkanten tegen elkaar zodat ze wat naar buiten kijken. En iets van 30 a 45 graden omlaag getilt.
Voor de zang (maar ook wel andere dingen, kwestie van experimenteren) is dat erg lekker voor de spraakverstaanbaarheid, omdat je de geluidsenergie erg heel goed op het publiek gooit in plaats van tegen plafond en zijwanden ed. Maar ook voor het geluidsbeeld erg mooi. Weliswaar te hoog, alleen maak je als mens verticaal nauwlijks onderscheid maar wel of het van links of rechts komt.
Kortom twee speakers als center cluster boven het podium.
Hoe oud schat je trouwens dit setje?
Waarschijnlijk een jaar of twintig, zeker gezien de wear en tear :). Maar ja, misschien zit ik er wel naast hoor.

• Jag

Jag

VanderLinden:

0418 513504
Pagina: 1