Toon posts:

netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat gezocht met de search maar kan niet echt een specifiek antwoord vinden. Situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.bemabv.com/pic.JPG

Bij de server komt het internet binnen. Het is de bedoeling dat deze het internet onder de andere pc's verdeeld. Op dit moment gebeurd dat met de sharing van winxp.
Nu heb ik ook gezien dat je dit kunt doen met wingate. Heeft dit veel voordelen.
Alle sites moeten op elke pc toeankelijk zijn. Het enige wat nodig is, is dat het internet wordt gedeeld.

Verder moet de server een centraal punt zijn waar de mail binnenkomt. Om financiele redenen is het de bedoeling dat alle mail die wordt verstuurd daar binnen komt, gecontroleerd wordt door een virusscanner en dan kunnen de pc's(clients) de mail vanaf de server ophalen. Op de client pc's komt de geen virusscanner te staan.(dit is toch ook niet nodig doordat het op de server immers al wordt gecontroleerd?)
Verder moet er op de server een firewall komen te staan die indringers tegen houdt. En dus een aantal poorten dichtgooit.
Is dit alles mogelijk met winroute?

En hoe zouden jullie dit aanpakken?
Of denken jullie dat een ander programma hier beter voor geschikt is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 15:14 ]

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
je bedoeld op de server een virus scanner en dan de clients te scannen??

winrouter: deelt je je internet en is meteen een firwall en er zit ook een mail server is om een eigen mail server te starten.

Verwijderd

Op de client pc's komt de geen virusscanner te staan.(dit is toch ook niet nodig doordat het op de server immers al wordt gecontroleerd?)
ook voor gewoon surfen heb je een virusscanner nodig :)
financieele redenen? > check www.avg.comwww.grisoft.com

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bikkel-Rulez schreef op 22 September 2003 @ 15:16:
je bedoeld op de server een virus scanner en dan de clients te scannen??

winrouter: deelt je je internet en is meteen een firwall en er zit ook een mail server is om een eigen mail server te starten.
Op de server moet alle mail worden gescanned.
En dan wil ik het op de clients niet meer doen. hierdoor hoeft er maar 1 virusscanner worden aangeschafd wat aardig in de kosten scheelt.

Dus met winroute zou ik alles goed kunnen beheren?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

makkelijker is om op de server norton antivirus server te zetten
en op de clients een client.

als je alleen de email protect heb je nog steeds een grote kans om in aanraking te komen met virussen: downloaden/floppy/cdrom

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 15:18:
[...]

ook voor gewoon surfen heb je een virusscanner nodig :)
financieele redenen? > check www.avg.comwww.grisoft.com
Ja maar dat gewone surfen gaat dan via de server. Is het niet mogelijk dat die eerst alles controleerd, dus ook bij het surfen?

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 22 september 2003 @ 15:19:
makkelijker is om op de server norton antivirus server te zetten
en op de clients een client.

als je alleen de email protect heb je nog steeds een grote kans om in aanraking te komen met virussen: downloaden/floppy/cdrom
Yep, maar is het niet mogelijk alles op de server te controleren. Zodat de clients sowieso geen virussen meer binnenkrijgen?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

nee dan zou je een proxy moeten draaien, is erg duur probably (of linux)
+dan moet je gebruik van diensten die niet via de proxy lopen (zoals MSN) tegenhouden

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Yep, maar is het niet mogelijk alles op de server te controleren. Zodat de clients sowieso geen virussen meer binnenkrijgen?
Tuurlijk niet, als in floppy in een client gestopt wordt waarop een virus zit, heb je niks aan de virusscanner op de server. Je zult op de clients toch echt een virusscanner hebben draaien. Zelfs het beperken van de rechten op de clients zal een beetje geavanceerd virus (die bv gebruik maakt van het RPC-lek) niet tegen kunnen houden.

Virusscanner op de PC is niet nodig als de mail gescanned wordt (en die scanner altijd superactueel is, en dat kan bijna niet omdat je altijd achter de feiten aanloopt) en gebruiker beperkte rechten en geen toegang tot internet en geen toegang tot verwisselbare media (zoals diskette, CD, USB apparaten zoals MP3-spelers, DiskOnKey etc etc etc) en de firewall potdicht zit naar de clients toe. Dan zou je kunnen overwegen om geen virusscanner op de clients te draaien.

[ Voor 77% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-09-2003 15:31 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 22 September 2003 @ 15:25:
nee dan zou je een proxy moeten draaien, is erg duur probably (of linux)
+dan moet je gebruik van diensten die niet via de proxy lopen (zoals MSN) tegenhouden
Msn wordt sowieso niet gebruikt. En floppys ook niet.
Maar jullie raden mij dus aan om ook op de clients een virusscanner te installeren?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 15:28:
[...]

Msn wordt sowieso niet gebruikt. En floppys ook niet.
Maar jullie raden mij dus aan om ook op de clients een virusscanner te installeren?
Zie mijn aangepaste posting hierboven!

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

off-topic, waarom 2 switches voor 3 pc's?

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 22 September 2003 @ 15:32:
[...]

Zie mijn aangepaste posting hierboven!
Tx, dan zorg ik er toch maar voor dat op elke client een virusscanner komt.

@Sjender

Omdat de 2 pc's ver van de andere vandaan staan en er anders 2 kabels nodig zijn en nu maar 1. En we hebben meteen de mogelijkheid voor uitbreiding.

Verwijderd

Ik zat ook aan zoiets te denken, maar durfde nooit een eigen topic te openen :+

Ik heb hier een draadloosnetwerk met een acces point/router/switch combinatie.
Ik was ook aan het denken om er zonealarm pro en norton 2004 op te zetten.

Zou dit nut hebben. Ik gebruik namelijk wel MSN, maar daar krijg je virussen van als je iets lugubers accepteerd.
Kan men overigens niet een maandelijkse herinnering aanzetten zodat de eerste van de maand de Pc wordt gescanned :?

Zou wel veel resources schelen op mijn Celly 633 :)

Verwijderd

Bij voorbeeld de Norton Antivirus Corperate Server en Client kopen.

De server draai je dan op de router en de client op de andere 2 Pc's?

Zou dit goed werken en is dit dus de bedoeling van server en client :?
Maar dan zou de firewall wel op de Pc's moeten omdat je vanaf daar de programma's start, toch? :*)
Pagina: 1