ik heb hier een aparte bak met debian, eigenlijk die distro gekozen puur en alleen om het package management. Nou zit ik erover te denken om mijn desktop ook maar naar linux te switchen. Wat ik me nou afvroeg is hoe het zit met package management op Suse en mandrake. Mandrake heeft URPMI, suse yast2. Hoe goed zijn die managers, ook m.b.t security updates, en in het algemeen met je systeem up to date te houden wat in debian in principe altijd doorgaat als je testing of unstable gebruikt (en tot bepaalde hoogte ook voor stable). Of is het met Suse en Mandrake zo dat als er een nieuwe release is...bijv. M9.2 en S8.3 je plotseling niet echt makkelijk meer kunt updaten.
Ik word helemaal gek van al die package managers, er is er eigenlijk geeneen die echt lekker werk.
Probeerde op Redhat de development omgeving te installeren, bleek dat ik openssl-dev en krb-dev miste, ik dus de laatste versies geinstalleerd, blijkt dat redhat dat niet leuk vindt. Ik dus de juiste versies opgehaald en dan krijg ik crap als
openssl-dev: requires openssl-dev
Gentoo heeft in mijn ogen de tot nu toe best werkende package manager, portage.
Deze zoekt zelf alle dependencies uit e.d.
Probeerde op Redhat de development omgeving te installeren, bleek dat ik openssl-dev en krb-dev miste, ik dus de laatste versies geinstalleerd, blijkt dat redhat dat niet leuk vindt. Ik dus de juiste versies opgehaald en dan krijg ik crap als
openssl-dev: requires openssl-dev
Gentoo heeft in mijn ogen de tot nu toe best werkende package manager, portage.
Deze zoekt zelf alle dependencies uit e.d.
If you choose to criticise you choose your enemies
Verwijderd
[rant] Lol emmeau denk je dat apt/dpkg niet zelf de dependencies rekening houdt dan?
Portage (en gentoo in het geheel) vind ik nogal slordig. Het is een leuke distro, maar het komt helaas nog lang niet zo professioneel over als Debian GNU/Linux. En daarbij nog eens het feit dat HET grote voordeel van Gentoo de compile-optimalisaties zijn, is uit test gebleken dat een volledig custom compiled voor pentium 4 gentoo distro trager is dan een gewone i386 debian installatie. [/rant]
Portage (en gentoo in het geheel) vind ik nogal slordig. Het is een leuke distro, maar het komt helaas nog lang niet zo professioneel over als Debian GNU/Linux. En daarbij nog eens het feit dat HET grote voordeel van Gentoo de compile-optimalisaties zijn, is uit test gebleken dat een volledig custom compiled voor pentium 4 gentoo distro trager is dan een gewone i386 debian installatie. [/rant]
Het was niet echt een rant, meer een ervaring kwestie.
Ik heb op dit moment gentoo, redhat, en slackware. Misschien moet ik ook maar eens naar Debian proberen.
Portage heeft inderdaad ook een aantal dubieuze problemen, met name het verwijderen van applicatie's is nogal lastig.
Als zijspoor, de wijze waarop netbsd omgaat met packages (pkgadd, pkgdelete, etc) vind ik de meest mooie optie tot nu toe. Heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Ik heb op dit moment gentoo, redhat, en slackware. Misschien moet ik ook maar eens naar Debian proberen.
Portage heeft inderdaad ook een aantal dubieuze problemen, met name het verwijderen van applicatie's is nogal lastig.
Als zijspoor, de wijze waarop netbsd omgaat met packages (pkgadd, pkgdelete, etc) vind ik de meest mooie optie tot nu toe. Heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
If you choose to criticise you choose your enemies
Verwijderd
Ten eerste vraag ik mij af waarom de vergelijking tussen Debian en Gentoo qua snelheid in deze topic thuishoort. Was natuurlijk wel te verwachten, aangezien de RPM gebaseerde distro's samen met de dpkg varianten en Gentoo als enige een waardevol packagemanagement systeem hebben.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 13:56:
[rant] Lol emmeau denk je dat apt/dpkg niet zelf de dependencies rekening houdt dan?
Verder is je oordeel over Gentoo zo lekker onderbouwd
Ik gebruik beide distributies tamelijk veel. Gentoo is veel veranderd in de loop der tijd en dat stukje professionaliteit is ook erg veel veranderd. Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik inderdaad nog niet Gentoo op een productieserver installeer. De enige reden is, dat Gentoo zich w.m.b. nog volledig moet bewijzen in een productie-omgeving, terwijl Debian dat al lang gedaan heeft. Thuis heb ik bijvoorbeeld wel Gentoo draaien op 1 van de 2 servers en als ik eerlijk ben dan is het onderhoud van die machine net zo weinig (zo niet minder) werk als het onderhoud van een Debian machine.
Care to elaborate on that one?Emmeau schreef op 22 September 2003 @ 14:01:
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 14:07 ]
Verwijderd
ja, bsd is wel netjes wat dat betreft, ik installeer packages op bsd trouwens het liefst met /stand/sysinstall , is gewoon heel duidelijk enzo.
Alleen het is zo jammer dat je voor veel apps die linuxbase moet draaien
Alleen het is zo jammer dat je voor veel apps die linuxbase moet draaien
Verwijderd
Ik schreef hier eerder dit stukje over.
.
Algemeen: alle package managers zijn redelijk goed. Maar apt is voor zowel system maintainance als voor package updates geschikt, dingen als urpmi (als je tenminste een release gebruikt) alleen voor de release en haar (security) updates, niet voor package updates. Daarvoor zijn dingen als fedora/freshrpms of redcarpet erg geschikt, imo. Die zijn wat up-to-date'er.
/me is persoonlijk erg fan van Red Carpet.
Algemeen: alle package managers zijn redelijk goed. Maar apt is voor zowel system maintainance als voor package updates geschikt, dingen als urpmi (als je tenminste een release gebruikt) alleen voor de release en haar (security) updates, niet voor package updates. Daarvoor zijn dingen als fedora/freshrpms of redcarpet erg geschikt, imo. Die zijn wat up-to-date'er.
/me is persoonlijk erg fan van Red Carpet.
Verwijderd
Het ultieme systeem is Autopackage.. maar dat is helaas nog lang niet af 
En Red Hat 10 heeft geloof ik standaard yum aan boord.
En Red Hat 10 heeft geloof ik standaard yum aan boord.
Een tijdje geleden was er idd een test tussen gentoo en wat andere distro's verschenen, helaas had die gozer nauwelijks optimalisaties gebruikt, ik heb zelf niet het idee dat gentoo veel sneller is (of langzamer) dan debian, als je natuurlijk een database gaat vergelijken die op gentoo gecompiled is dan heb je tov andere distro's (of iig precompiled packages) wel weer een voordeelHet is een leuke distro, maar het komt helaas nog lang niet zo professioneel over als Debian GNU/Linux. En daarbij nog eens het feit dat HET grote voordeel van Gentoo de compile-optimalisaties zijn, is uit test gebleken dat een volledig custom compiled voor pentium 4 gentoo distro trager is dan een gewone i386 debian installatie. [/rant]
Maar ff ontopic, ik heb zelf met gentoo nooit problemen met het updaten of packages verwijderen, portage is wel wat traag af en toe maar het werkt tegenwoordig prima.
Debian idem, apt/dpkg is echt super, voordeel tov gentoo zijn de compile tijden (al heeft gentoo wel precompiled packages), daarentegen liep debian altijd flink achter met software (en werkte experimental packages lang niet zo goed), dat is de reden dat ik mn desktop destijds (gentoo 1.2) heb overgezet op gentoo waar je simpelweg meer up2date kan zijn zonder veel problemen, voor een server zou ik gewoon voor debian gaan
Ik weet niet hoe yast en urpmi ed tegenwoordig werken maar het moet wel flink verbeterd zijn wil het enginzins in de buurt komen van portage of apt/dpkg
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Ik heb RH, Mandrake, SuSE en Debian naast elkaar draaien op 1 systeem.
(Plus wat spul van meneer Willem Tuinhekjes
)
Eigenlijk kun je stellen dat de security updates bij geen van allen een echt probleem is. Maar distro updaten via de package manager gaat alleen met Debian.
(Daar moet je dan wel bij aantekenen dat Debian unstable een apart verhaal is. Security updates moet je uit de nieuwe pakketten halen, en er is natuurlijk geen nieuwere Debian Distro dan unstable zelf.)
SuSE en RedHAT werken redelijk met apt-get voor RPM. Met Mandrake werkt dat niet goed. Maar met Debian werken apt-get (eventueel met Synaptic als GUI) wat vollediger en betrouwbaarder. Vaak moet je nog met RPM zelf wat corrigeren.
Als voorbeeld moet ik vaak voor een KDE update de tree maar gewoon downloaden en met RPM -Uvh --test *.rpm kijken waar ik moet ingrijpen. Synaptic (apt-get) komt er vaak niet helemaal uit. Mandrake (urpmi) en Debian (apt-get/Synaptic) kunnen het vrijwel altijd met de 'hogere-niveau' package manager goed updaten.
SuSE met Yast2 is redelijk makkelijk. Je kunt ook werken met Patch-RPMS die alleen het verschil in data hebben, wat scheelt met downloaden. Updaten, Security patches, software toevoegen of verwijderen, het is tamelijk simpel.
Alleen zijn er geen bronnen voor extra software anders dan van Suse zelf.
(Wil je dat wel, dan moet je dat dus ook met apt-get/Synaptic doen. Maar dan duiken er soms wel problemen met dependencies op.)
RedHAT heeft naast RPM alleen een 'bulk' installer die erg slecht werkt met het weer verwijderen van software. Synaptic met apt-get voor RPM geeft, als je die zelf toevoegt, een echte verademing.
Mandrake heeft voor urpmi ook extra software van andere bronnen. Het enige nadeel van Mandrake vind ik dat alle functies een apart programma hebben (update, toevoegen, verwijderen en beheer van software bronnen).
Verder is het wijzigen/toevoegen van bronnen wat moeilijk. Vaak zit je een paar uur te proberen tot het werkt, en je hebt een maximum aantal bronnen. Drie CD's en 1 update bron en 3 dowload bronnen is geloof ik het maximum. Apt-get/Synaptic heeft geen maximum.
Debian heeft wel duidelijk meer software beshikbaar dan de andere drie.
(Typisch meer dan 10.000 pakketten, de andere drie iets van 2000 tot 4000.)
(Plus wat spul van meneer Willem Tuinhekjes
Eigenlijk kun je stellen dat de security updates bij geen van allen een echt probleem is. Maar distro updaten via de package manager gaat alleen met Debian.
(Daar moet je dan wel bij aantekenen dat Debian unstable een apart verhaal is. Security updates moet je uit de nieuwe pakketten halen, en er is natuurlijk geen nieuwere Debian Distro dan unstable zelf.)
SuSE en RedHAT werken redelijk met apt-get voor RPM. Met Mandrake werkt dat niet goed. Maar met Debian werken apt-get (eventueel met Synaptic als GUI) wat vollediger en betrouwbaarder. Vaak moet je nog met RPM zelf wat corrigeren.
Als voorbeeld moet ik vaak voor een KDE update de tree maar gewoon downloaden en met RPM -Uvh --test *.rpm kijken waar ik moet ingrijpen. Synaptic (apt-get) komt er vaak niet helemaal uit. Mandrake (urpmi) en Debian (apt-get/Synaptic) kunnen het vrijwel altijd met de 'hogere-niveau' package manager goed updaten.
SuSE met Yast2 is redelijk makkelijk. Je kunt ook werken met Patch-RPMS die alleen het verschil in data hebben, wat scheelt met downloaden. Updaten, Security patches, software toevoegen of verwijderen, het is tamelijk simpel.
Alleen zijn er geen bronnen voor extra software anders dan van Suse zelf.
(Wil je dat wel, dan moet je dat dus ook met apt-get/Synaptic doen. Maar dan duiken er soms wel problemen met dependencies op.)
RedHAT heeft naast RPM alleen een 'bulk' installer die erg slecht werkt met het weer verwijderen van software. Synaptic met apt-get voor RPM geeft, als je die zelf toevoegt, een echte verademing.
Mandrake heeft voor urpmi ook extra software van andere bronnen. Het enige nadeel van Mandrake vind ik dat alle functies een apart programma hebben (update, toevoegen, verwijderen en beheer van software bronnen).
Verder is het wijzigen/toevoegen van bronnen wat moeilijk. Vaak zit je een paar uur te proberen tot het werkt, en je hebt een maximum aantal bronnen. Drie CD's en 1 update bron en 3 dowload bronnen is geloof ik het maximum. Apt-get/Synaptic heeft geen maximum.
Debian heeft wel duidelijk meer software beshikbaar dan de andere drie.
(Typisch meer dan 10.000 pakketten, de andere drie iets van 2000 tot 4000.)
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 15:31 ]
Verwijderd
Ik heb op 1 werkstation en 2 servers slackware 9 draaien, en daarbij gebruik ik swaret als packetmanager. Ik heb daar geen problemen mee gehad wat betreft dependencies enzo....download netjes wat er nodig is, en is redelijk up to date. Voor de openssl bug stond dezelfde dag al de patch ter download.
Ik heb overigens weinig ervaring met andere packet managers (ik gebruik alleen maar slackware). Wel wat met rpm's gestoeid, maar daar werd ik toendertijd niet echt vrolijk van.
Ik heb overigens weinig ervaring met andere packet managers (ik gebruik alleen maar slackware). Wel wat met rpm's gestoeid, maar daar werd ik toendertijd niet echt vrolijk van.
Ik ben groot fan van portage/gentoo! Groot nadeel is natuurlijk dat het updaten en compileren wat langer duurt. Op mijn dual MP 2000+ 1 GB mem + U320 SCSI valt dat wel mee (zoef zoef, klaar
), maar op mijn P!!! 650 laptop duurt het echt eeuwen. echt vreemde problemen heb ik nog niet kunnen vinden (kleine dingen zijn er altijd, maar meestal is dat na een update weer verdwenen). Van rpm hou ik absoluut niet, ik vind het een beetje ondoorzichtig. Ook het freeBSD package systeem vind ik niet geweldig (ik kan er nooit vinden wat ik wil hebben). Apt-Get heb ik zelf nog niet gebruikt, maar het lijkt me een prima alternatief voor gentoo op mijn laptop.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
FWIW Wat ik wel zie, is dat IBM nu bij AIX 5L ook standaard rpm package manager meeleverd. Als je op 5L nieuwe patches wilt installeren, kun je dat ook met rpm packages doen... Vond ik persoonlijk nogal opzienbarend
Bedankt voor het zeer duidelijke antwoord Hooi.
Nog even over distro update, hoe gaat dat bij Suse en Mandrake?
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 14:37:
Maar distro updaten via de package manager gaat alleen met Debian.
over het algemeen zal dat zijn door middel van nieuwe iso's downloaden, branden en booten dr mee en dan de optie update kiezen. (zo was het iig in het verleden met mandrake, suse geen ervaring mee)Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 16:47:
[...]
Persoonlijk vind ik voor een server debian gewoon ideaal, je kunt altijd makkelijk updaten naar een nieuwere distro, en backports zat te vinden voor Woody. apt-get wil nog wel eens wat vreemd doen, maar ik kan lezen en schrijven met apt en dpkg, dus daar kom ik altijd wel uit.
heb een tijdje geleden apt4rpm en rpm gebruikt op Redhat 9. Redhat zelf was wel lekker snel, maar die RPM brut was traag, vaak een deadlock (eerst een lock aanvragen, dan wat doen en dan dezelfde file nog es locken, yadda yadda, wachten is leuk)
Voor de desktop heb ik FreeBSD 5.x gevonden. Als je een nvidia of Matrox kaart hebt, is de support gewoon goed voor FreeBSD, met andere kaarten waar je nog wat OpenGL in hardware van verwacht, zoals een ATi, sta je met lege handen (of mn Kyro2, waar ik alleen met de vesa driver kon draaien
)
Het mooie van FreeBSD vind ik toch het ports systeem. gentoo heeft het van FreeBSD gejat, maar nog niet helemaal lekker uitgewerkt als ik mensen hier hoor klagen over Gentoo.
Ik draai hier elke dag een cvsup, marcusmerge en portupgrade en dan is mn systeem na enig compilen weer helemaal up2date. FreeBSD was met de marcuscom CVS lekker up2date met Gnome 2.4
heb een tijdje geleden apt4rpm en rpm gebruikt op Redhat 9. Redhat zelf was wel lekker snel, maar die RPM brut was traag, vaak een deadlock (eerst een lock aanvragen, dan wat doen en dan dezelfde file nog es locken, yadda yadda, wachten is leuk)
Voor de desktop heb ik FreeBSD 5.x gevonden. Als je een nvidia of Matrox kaart hebt, is de support gewoon goed voor FreeBSD, met andere kaarten waar je nog wat OpenGL in hardware van verwacht, zoals een ATi, sta je met lege handen (of mn Kyro2, waar ik alleen met de vesa driver kon draaien
Het mooie van FreeBSD vind ik toch het ports systeem. gentoo heeft het van FreeBSD gejat, maar nog niet helemaal lekker uitgewerkt als ik mensen hier hoor klagen over Gentoo.
Ik draai hier elke dag een cvsup, marcusmerge en portupgrade en dan is mn systeem na enig compilen weer helemaal up2date. FreeBSD was met de marcuscom CVS lekker up2date met Gnome 2.4
Verwijderd
De SuSE system update functie werkt tegenwoordig prima. Zelf heb ik de update van 8.1 naar 8.2 op deze manier via yast2 gedaan. Als ik het me goed herinner wordt er eerst geinventariseerd welke rpm's er geinstalleerd zijn. Daarna worden de nieuwe versies gedownload en geinstalleerd. rebooten en klaar. Zelf compileer ik ook vaak dingen met de hand, waardoor er nog wel eens een depency niet in de rpm database zit, maar ook dat is eenvoudig te ondervangen, omdat je kunt aangeven welke depencies je wilt negeren.
Verder gebruikt ik SuSE ook op m'n server. De services die vanaf buitenaf te bereiken zijn, zoals Apache met PHP, Courier-Imap, Qmail, Openssh etc. compileer ik meestal met de hand. Voornamelijk omdat ik dan zelf de opties kan meegeven en dat zo zeker weet dat ik de laatste versie heb. Veel distributies hebben packages van een iets oudere versie, bijv Apache 1.3.26, met wel alle security patches daarin. Toch voel ik me daarmee niet helemaal save (zal wel psychisch zijn). Ook gaat het patchen bij een serieus lek met zelf gecompileerde code een stuk rapper als je niet eerst op je distributie moet wachten.
Ik vraag me trouwens af hoe andere Linux gebruikers met de vraag zelf compileren of package gebruiken omgaan (als dat niet te ver off-topic gaat).
Verder gebruikt ik SuSE ook op m'n server. De services die vanaf buitenaf te bereiken zijn, zoals Apache met PHP, Courier-Imap, Qmail, Openssh etc. compileer ik meestal met de hand. Voornamelijk omdat ik dan zelf de opties kan meegeven en dat zo zeker weet dat ik de laatste versie heb. Veel distributies hebben packages van een iets oudere versie, bijv Apache 1.3.26, met wel alle security patches daarin. Toch voel ik me daarmee niet helemaal save (zal wel psychisch zijn). Ook gaat het patchen bij een serieus lek met zelf gecompileerde code een stuk rapper als je niet eerst op je distributie moet wachten.
Ik vraag me trouwens af hoe andere Linux gebruikers met de vraag zelf compileren of package gebruiken omgaan (als dat niet te ver off-topic gaat).
Verwijderd
Het makkelijkst is waarschijnlijk een netinstall van de nieuwe distro en dan updaten. Anders moet je inderdaad inderdaad CD's of een DVD gebruiken, alleen met SuSE moet je die kopen.Verwijderd schreef op 22 september 2003 @ 16:47:
[...]
Normaal gesproken kun je Mandrake wel als ISO downloaden.
apt4rpm is eigenlijk om zelf een server te maken met een apt repository. Dacht ik ..Door _JGC_ - Monday 22 September 2003 17:55
heb een tijdje geleden apt4rpm en rpm gebruikt op Redhat 9.
Ik neem aan dat dit een Netinstall was..? Ik heb het zelf ook hoopvol eens zitten proberen en bekijken, maar yast2 van SuSE 8.1 heeft geen toegang tot de RPM's van 8.2 zover ik weet..Door parbot - Monday 22 September 2003 18:14
De SuSE system update functie werkt tegenwoordig prima. Zelf heb ik de update van 8.1 naar 8.2 op deze manier via yast2 gedaan. Als ik het me goed herinner wordt er eerst geinventariseerd welke rpm's er geinstalleerd zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 18:23 ]
ik vind de rant van r00tx wel errug ver gaan, maar hey, als hij debian beter vind, moet ie dat gebruiken.
zelf heb ik op de desktop Gentoo draaien, echt zwaar relaxed, alleen je moet idd. wel een snelle proc hebben. Op me server heb ik debian unstable draaien. Voordeel van debian is dat ze met binaries werken. De main reason dat ik op de desktop gentoo draai is omdat (vooral een tijdje terug) nogal traag was met releases.
Slack heb ik ook mee gewerkt, maar ik vond dat wel errug basic, werkt op zich wel goed, daar niet van, en daarbij ik ben opgegroeid met SysV init style. FreeBSD als desktop heb ik nog geen ervaring mee.
zelf heb ik op de desktop Gentoo draaien, echt zwaar relaxed, alleen je moet idd. wel een snelle proc hebben. Op me server heb ik debian unstable draaien. Voordeel van debian is dat ze met binaries werken. De main reason dat ik op de desktop gentoo draai is omdat (vooral een tijdje terug) nogal traag was met releases.
Slack heb ik ook mee gewerkt, maar ik vond dat wel errug basic, werkt op zich wel goed, daar niet van, en daarbij ik ben opgegroeid met SysV init style. FreeBSD als desktop heb ik nog geen ervaring mee.
Compromises are for the weak
Verwijderd
Oeps.. Nu begin het me weer te dagen. Inderdaad, nu herinner ik me weer dat ik een Netinstall gedaan en heb en niet via Yast2 zoals ik eerder meldde. Ging wel vlekkeloos trouwensVerwijderd schreef op 22 September 2003 @ 18:14:
Ik neem aan dat dit een Netinstall was..? Ik heb het zelf ook hoopvol eens zitten proberen en bekijken, maar yast2 van SuSE 8.1 heeft geen toegang tot de RPM's van 8.2 zover ik weet..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 19:48 ]
Op het ogenblik is er een overzichtsartikel in de c't (oktober uitgave) over verschillende pakket managers. Hierbij wordt gentoo trouwens wel even over het hoofd gezien maar voor de rest is het wel een aardig artikel.
Pagina: 1