Fender Stage 112SE (tweaks/mods?)

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik ben in het bezit van bovenstaande versterker die ik gebruik voor gitaar en keyboard, voor op zolder, kleine optredens of als monitor. Zie voor specs: http://www.mrgearhead.net/faq/pdf/guitarpdf/Stage_SE.pdf

:P

Het is in ieder geval een 160W RMS (bij 4Ohm) versterker met een 12", 8Ohm speaker. Geweldig ding MAAR:

1. Het ding is gewoon héél erg megaveel te hard! Volumeknop op 0,2 (lager geeft-ie geen geluid) en het dak wordt al zo'n beetje van m'n zolder geblazen. Wie weet een mooie tweak om middels een regelbaar schakelingetje o.i.d. het ingangssignaal dusdanig te knijpen dat de volumeknop gewoon flink open kan en de geluidskwaliteit daar niet onder lijdt. (Oh ja, er zit géén koptelefoonaansluiting op!)

2. Met gitaar is het een prima versterker (gebruik dan toch een effectenbakje) maar voor keyboard is het geluid IMHO niet clean genoeg, ook niet wanneer alles uit/neutraal staat ingesteld. Klinkt misschien wat wazig maar ik stoor mij aan hoge artifacten. Wat kan ik hieraan doen? Is het een suggestie om een (ovale/ronde) speaker (4/8)Ohm speaker (parallel/serieel) extra in de kast te bouwen? Of moet de achterkant dicht? Of volledig bekleed met absorptiemateriaal?

3. Zijn er nog andere leuke/stoere/zinvolle/originele maar vooral smaakvolle tweaks/mods te bedenken voor deze megazware kist?

Ik ben zéér benieuwd! :)

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Helemaal niemand? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou geef ons ff tijd, na 2 1/2 uur schoppen wordt niet echt gewaardeerd.

1. De enige echt geschikte oplossing daarvoor is een 'powerbreaker', die zet je in serie met de speaker en is eigenlijk gewoon een hele zware (veel watts) weerstand.

2. Extra speaker erbij zie ik het nut niet van in, parallel ga je teveel stroom trekken van die versterker en seriëel, ik weet niet wat je ermee wil bereiken.
Achterkant dicht zeker niet doen, daar is die kast niet voor ontworpen, daar wordt hij zeker niet cleaner van, waarschijnlijk wordt hij muf en gaat ie enorm ongecontroleerd bonken. Bekleden met absorptiemateriaal, ook hiervan wordt hij denk ik niet cleaner.

Kun je anders ff beter beschrijven wat je precies niet mooi vindt aan het geluid? Ligt het aan de kast, de speaker of aan de versterker? En misschien is de input helemaal qua niveau helemaal niet geschikt voor line-level keyboards.

3. Ik zou zeggen: laat je eigen creativiteit erop los, maar weer de vraag: wat wil je ermee bereiken? Beter geluid of gewoon leuk om te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Gewoon een potmeter van 10K er tussen hangen met 1 pin aan de loper en de andere aan 1 kant van de weerstand? Je lokale electronica-zaak kan je wel meer hierover vertellen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Excuus voor het ongecontroleerd schoppen... :X

1. Een powerbreaker schijnt een wat kostbare oplossing te zijn. De "potmeter-oplossing" zal ik eerdaags eens even een try geven. Thanx!

2. Bij keyboardgebruik wordt een hoog, ietwat gierend/resonerend/distorted geluid meegegeven. In de verte heeft iets weg van het geluid dat-ie zou moeten geven, vermengd met het hoogfrequente geluid dat oudere televisies geven. Ik dacht dat -omdat de versterker dus eigenlijk op 4 ohm ideaal is- het misschien een oplossing zou zijn om een tweede 8 ohm speaker met andere eigenschappen parallel aan de originele speaker te hangen maar durf dat niet zo 123 te doen. In ieder geval weet ik nu dus dat het geen zin heeft om met isolatiemateriaal aan de gang te gaan.

3. Ik ben gewoon benieuwd wat anderen voor leuke en/of handige dingen aan hun amp hebben toegevoegd. Dat zou de bekende auto-sigarettenaansteker kunnen zijn of een setje VU-metertjes of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ok, dat potmeter-verhaal moet je uiteraard niet aan de speaker doen maar aan de huidige volumepotmeter hè.
Als die versterker 4 ohm speakerload kan hebben en je huidige speaker is 8 ohm, dan kun je er rustig elke 8 ohm speaker parallel aan hangen, maar dan zal hij alleen maar harder gaan, halvering van speaker-impedantie is verdubbeling van uitgangsvermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
is deze versterker niet alleen geschikt voor gitaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
TheLemon schreef op 22 September 2003 @ 17:12:
Ok, dat potmeter-verhaal moet je uiteraard niet aan de speaker doen maar aan de huidige volumepotmeter hè.
Als die versterker 4 ohm speakerload kan hebben en je huidige speaker is 8 ohm, dan kun je er rustig elke 8 ohm speaker parallel aan hangen, maar dan zal hij alleen maar harder gaan, halvering van speaker-impedantie is verdubbeling van uitgangsvermogen!
Ja, dat van die potmeter had ik al door en ben van plan om iets vergelijkbaars dubbel in een apart doosje te bouwen (de versterker heeft namelijk twee ingangen) dan kan ik het inputvolume per kanaal regelen.

Wat de suggestie van de tweede speaker betreft ging het mij natuurlijk om de klankkwaliteit. Als bovengenoemd doosje werkt is het volumeprobleem immers (als het goed is) voorbij. De vraag is dus nog steeds of dat zin zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Clithopias schreef op 22 September 2003 @ 17:18:
is deze versterker niet alleen geschikt voor gitaar?
Eh...ik zing er ook wel eens over... :X In ieder geval heeft deze versterker twee inputs, één van 850kohm en één van 66kohm. Verder komt in de echte handleiding nergens een aanwijzing voor die de suggestie zou wekken dat je de versterker alleen met gitaren kunt gebruiken.

Maar misschien zie ik dat wat te simpel?

Anyway, ik wil deze versterker wel graag houden en ben dus benieuwd of jullie suggesties hebben om de versterker dusdanig bij te werken/aan te passen dat de klankkleur voor keyboard/synthesizer erop vooruit zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik heb ff die PDF bekeken, maar het is inderdaad een pure gitaarversterker, die hebben (zeker in combinatie met gitaarspeakers) erg weinig hifi-kwaliteit. Veel mid, weinig hoog en laag. Ook is het uitgangsniveau van een gitaar vele malen lager dan dat van een keyboard. Je zult in ieder geval de gain zo laag mogelijk moeten zetten voor een zo clean mogelijk geluid en zeker niet het drive kanaal gebruiken.

Wat denk ik het beste werkt is de power-amp input. Dan gebruik je alleen de eindtrap en heb je geen last van voorversterkervervorming. Waarschijnlijk doet de volumeknop dan niets meer en staat hij altijd maximaal, je moet dus in dat geval zelf een volumepotmeter ertussen zetten of de bron zacht moeten zetten.

Je zou als alternatief eens een PA fullrange speaker aan de extrene speakeruitgang moeten hangen, die hebben ook een veel betere klank voor keyboards/zang dan de 12" gitaarspeaker die erin zit.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 22-09-2003 20:18 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik gebruikte de DRIVE en GAIN sowieso al nooit en het gebruik van de "power-amp-input" zal ik eens even proberen. Het volume zal dan overigens niet zo'n probleem zijn want er zit natuurlijk een volumeknop op het keyboard...

Iets anders is dat jij stelt dat in mijn versterker waarschijnlijk een specifieke gitaar-speaker zit -met bijbehorende eigenschappen- en dat er ook zgn. "fullrange" speakers zouden bestaan. Eén mogelijkheid zou het VERVANGEN van de bestaande speaker zijn maar is een "knutseloplossing" met een filter en één of meerdere EXTRA speakers ook een mogelijkheid? En zo ja, wat voor filter/speakers zou ik dan moeten gebruiken?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Wat dacht je van een apart setje kopen/bouwen voor je keyboard? Keys en *horror* zingen over een gitaar combo is echt niet de bedoeling :).

• TheLemon

TheLemon

Ja, ik bedoel niet alleen de speaker vervangen, want met zo'n open achterkant en zo'n klein kastje zul je nooit de gewenste klank krijgen. Ik bedoelde meer een fullrange PA-kast (dus hele aparte box) aan de ext. speaker-output.
Maar Jag heeft wel helemaal gelijk wat betreft het horror-geluid ;) maar voor een beetje hobbyen kan het natuurlijk nooit kwaad om wat uit te proberen. Een Fender amp heeft al veel betere 'body' (hoog en laag) dan een Marshall o.i.d. dus er is misschien wel iets mee te beginnen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
1 hiervoor zou ik eens de huidige potmeters vervangen voor nieuwe (die dingen willen wel eens slijten. Heb t zelfde probleem gehad met en marshall-top...nieuwe potjes erin en hij kan weer jaren mee) dus geen andere soort, maar gewoon exact dezelfde eerst eens proberen...

2 Da's niet zo raar heh? ding is gemaakt voor gitaar, niet voor iets anders! Ik dacht dat dit een buizenbak is (heb geen zin om t op te zoeken) en daar hoort een soort van brom in te zitten. Op je gitaar is dat helemaal niet erg, is zelfs wel enigzins mooi...maar op je keyboard stoor je je daar behoorlijk aan. Verder is het outputsignaal van je keyboard wat te zwaar voor je versterker...een gitaar geeft een wat lichter signaal, en daar issie voor gebouwd. Je overstuurt hem dus.... En zingen over een gitaarversterker?? absoluut not done! Ik zou em gewoon lekker op marktplaats.nl te koop zetten, want als ik dit zo lees ben je zo'n juweeltje van een amp niet waard ;)

iRacing Profiel

• kroegtijger
JHMvP schreef op 24 September 2003 @ 13:00:
Ik gebruikte de DRIVE en GAIN sowieso al nooit en het gebruik van de "power-amp-input" zal ik eens even proberen. Het volume zal dan overigens niet zo'n probleem zijn want er zit natuurlijk een volumeknop op het keyboard...

Iets anders is dat jij stelt dat in mijn versterker waarschijnlijk een specifieke gitaar-speaker zit -met bijbehorende eigenschappen- en dat er ook zgn. "fullrange" speakers zouden bestaan. Eén mogelijkheid zou het VERVANGEN van de bestaande speaker zijn maar is een "knutseloplossing" met een filter en één of meerdere EXTRA speakers ook een mogelijkheid? En zo ja, wat voor filter/speakers zou ik dan moeten gebruiken?
Je wil je gitaarversterker aanpassen?? als ik zo lees wat je wilt gaan doen kun je beter gewoon zelf effies een speakercabinetje bouwen en een amp ergens vandaan trekken.... Haal het niet in je hoofd om die Fender te gaan "modden"!! dat zou doodzonde zijn... Zo'n schitterende bak slopen.. no way!

[ Voor 4% gewijzigd door kroegtijger op 25-09-2003 10:21 ]

iRacing Profiel

• TheLemon

TheLemon

Nou het is gewoon een vrij nieuwe solid state bak hoor (check die link zelf voordat je aannames doet), niks vintage aan, dus modden ervan is niet echt een zonde.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
kroegtijger schreef op 25 September 2003 @ 10:18:
1 hiervoor zou ik eens de huidige potmeters vervangen voor nieuwe (die dingen willen wel eens slijten. Heb t zelfde probleem gehad met en marshall-top...nieuwe potjes erin en hij kan weer jaren mee) dus geen andere soort, maar gewoon exact dezelfde eerst eens proberen...

2 Da's niet zo raar heh? ding is gemaakt voor gitaar, niet voor iets anders! Ik dacht dat dit een buizenbak is (heb geen zin om t op te zoeken) en daar hoort een soort van brom in te zitten. Op je gitaar is dat helemaal niet erg, is zelfs wel enigzins mooi...maar op je keyboard stoor je je daar behoorlijk aan. Verder is het outputsignaal van je keyboard wat te zwaar voor je versterker...een gitaar geeft een wat lichter signaal, en daar issie voor gebouwd. Je overstuurt hem dus.... En zingen over een gitaarversterker?? absoluut not done! Ik zou em gewoon lekker op marktplaats.nl te koop zetten, want als ik dit zo lees ben je zo'n juweeltje van een amp niet waard ;)
...kan ik me voorstellen van iemand met zo'n icoon... }) Nogmaals, ik gebruik de amp voor keyboard, gitaar (1xpassief en 1xactief + Zoom 3030) en hééél af en toe voor zang. Zo vreemd is dat toch niet dat ik graag één apparaat wil hebben die zo'n beetje alles kan? Ik zeul me al helemaal het leplazerus aan keyboards, gitaren, standaards en deze versterker (>20kg)! Vandaar dat ik niet zo sta te springen om NOG een versterker of extra speakerkist...

Verder:
1. Potmeters zijn nog bijna maagdelijk; de versterker is slechts 4 jaar oud. De potmeters kraken niet en werken altijd constant en consistent.

2. Ampje is géén buizenbak. Verder is het keyboardgeluid ook "slecht" als ik eerst mijn gitaar inplug, amp-volume instel, gitaar eruithaal, keyboard erin en vervolgens het keyboardvolume aanpas totdat ik hetzelfde totaalvolume krijg als met de gitaar. Is er dan nog steeds sprake van een "overstuurd signaal"? :?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
kroegtijger schreef op 25 September 2003 @ 10:20:
[...]

Je wil je gitaarversterker aanpassen?? als ik zo lees wat je wilt gaan doen kun je beter gewoon zelf effies een speakercabinetje bouwen en een amp ergens vandaan trekken.... Haal het niet in je hoofd om die Fender te gaan "modden"!! dat zou doodzonde zijn... Zo'n schitterende bak slopen.. no way!
Kopen? :*)

• kroegtijger
wakosda??? heb em zelf neit nodig, maar weet misschien wel iemand...

Heb er effe over rondgezocht, maar t schijnt een flinke blaas-bak te zijn...krijgt hele goede ratings voor gitaar (waar fender dat ding ook voor gemaakt heeft) en iedereen prijst het enorme volume dat eruit komt _/-\o_
Ik zou em iig niet "modden"....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Hmmm...hij is spontaan een stuk duurder geworden. :*)

Het is inderdaad zo'n beetje de luidste solidstate amp die nog "draagbaar" is (hoewel m'n ene arm inmiddels een stuk langer is dan de andere...) en daarom heb ik 'em destijds ook gekocht. Echter, in de (simpele) overtuiging dat een transistordoos per definitie een mooi clean geluid op zou leveren; niet alleen voor gitaar maar voor alles wat je erin zou stoppen... In onze oefenruimte staat een >20 jaar ouwe transistor Lab Series L5 die de hele week met gitaar wordt ge-/misbruikt. Eens in de week hang ik mijn keyboard eraan en het geluid is geweldig! (maar ja, is ook designed by dr. Moog _/-\o_ ). Net zo clean als het geluid van de interne speakertjes!

Afgezien van wat suggesties die extern kunnen worden toegepast heb ik verder weinig inhoudelijke voorstellen gehad dus ik zal de versterker zélf voorlopig niet gaan modden, hooguit de speaker verwisselen voor een meer breedspectrum-model. Tegen de tijd dat ik dit ding echt zat ben of een Lab Series L5 of L9 in nieuwstaat tegenkom dan zal ik je nog es een mailtje sturen (of te koop aanbieden op www.eraser.nl 8) ).

Maar alle suggesties op bovenstaande onderwerpen zijn nog steeds welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JHMvP schreef op 25 September 2003 @ 14:57:
Zo vreemd is dat toch niet dat ik graag één apparaat wil hebben die zo'n beetje alles kan?
Nee, je zal idd niet de enige zijn. Mensen willen ook altijd speaker systemen hebben die a) klein zijn b) niet in beeld hangen c) niet duur is d) toch hard kan en e) goed moet klinken. You can't have it all.

De spullen die jij gebruikt zijn niet geschikt voor keyboard. Ik zou dan ook gewoon een los setje van Peavy ofzo kopen voor je keys.

Maar het probleem dat jij hebt is niet alleen doordat die amp/speaker combo gewoon niet voor keyboards is gemaakt. Het eerste wat dat ding doet is het ingangssignaal versterken met een pre amp. Ik weet niet precies wat voor signaal niveau's er uit een gitaar met een actief element komt, maar ik verwacht dat dat element ook vooral in verband met impedantie overwegingen gebruikt wordt. Wat de input impedance van zo'n input dan zal zijn, geen idee. Maar het minste wat je eens zou kunnen proberen, is om het volume op je keyboard eens heel erg omlaag te gooien. Waarshijnlijk wordt je geluid daar veel beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Eh...
JHMvP schreef op 25 September 2003 @ 14:57:
[...]

2. Ampje is géén buizenbak. Verder is het keyboardgeluid ook "slecht" als ik eerst mijn gitaar inplug, amp-volume instel, gitaar eruithaal, keyboard erin en vervolgens het keyboardvolume aanpas totdat ik hetzelfde totaalvolume krijg als met de gitaar. Is er dan nog steeds sprake van een "overstuurd signaal"? :?
Daarnaast heb ik altijd de indruk dat in GoT wel vaker onderwerpen werden behandeld m.b.t. het zodanig veranderen van "standaard" eigenschappen van apparatuur, al dan niet met verbetering/verfraaiing als beoogd gevolg. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Oeps, niet goed gelezen, my mistake. Maar goed, de rest van mijn post is nog wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste muziek liefhebbers,

Ik heb ook dat probleem met het volume!

Wat zijn mijn opties?

Ik ben er niet echt in thuis maar wel een handige jongen, dus moet wel lukken.

Bij voorbaat dank

MVG Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Poeh, een 15 jaar oud topic uit te sloot trekken; kapen; zonder eigen inzet; en de groeten doen. Ik adviseer je om Het algemeen beleid eens door te nemen. Hier gaat een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.