Toon posts:

[linux] Samba en nfstat weigeren dienst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel wordt er hier RedHat 9 gedraaid, daarbij geldt deze machine als fileserver in een netwerk. Dit gebeurd dmv samba voor de Windows machines en Appletalk voor de Mac machines. Dit heeft gewerkt totdat ik probeerde een isdn kaart aan de gang te krijgen. Blijkbaar is er iets misgegaan hier, want sindsdien geeft linux bij het uitschakelen de melding dat de nfstat services en daemon niet afgesloten kunnen worden [mislukt], om er daarna achter te komen dat tevens samba niet meer werkt. Ook kan Nfs (niet dat ik het gebruik, maar om te kijken of daarmee ook iets aan de hand was) niet meer gestart worden. De meldingen:

Van Windows 98 -> netwerkomgeving:
code:
1
Geen toegang tot ... De opgegeven computer heeft het verzoek niet ontvangen.
De machine staat dus wel in het rijtje, er kan echter alleen geen verbinding mee gemaakt worden.

smbd.log:
code:
1
2
3
4
[2003/09/22 11:49:12, 0] lib/util_sock.c:open_socket_in(804)
[2003/09/22 11:49:12, 0] smbd/oplock.c:init_oplocks(1217)
  open_oplock_ipc: Failed to get local UDP socket for address 100007f. 
Error was Cannot assign requested address

Wanneer Nfs gestart wordt:
code:
1
2
3
4
5
Starten van NFS services:                                  [  OK  ]
Starting NFS quotas: Kan dienst niet registreren: RPC: 
Niet in staat te zenden; errno = Onjuist argument
rpc.rquotad: unable to register (RQUOTAPROG, RQUOTAVERS, udp).
                                                           [MISLUKT]

Nou heb ik het vermoeden dat het probleem bij de portmap daemon zal liggen (vanwege de rpc call), echter deze daemon start wel juist op, evenals de samba daemon. Geen foutmeldingen en staat daarna netjes geregistreerd bij de processen.

Iets dat mij opviel: local loopback device heeft geen ipadres, eth0 wel. Ik zit muurvast en heb geen idee om dit probleem verder op te lossen. Hints / tips / oplossingen zijn van harte welkom! 8)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je rare netwerkmeldingen krijgt en je zegt dat lo geen ip heeft, zou ik beginnen met lo gewoon weer 127.0.0.1 te geven en onderzoeken hie die zn ip kwijtgeraakt is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-lo was op de 1 of andere manier geen symbolische link meer, maar overschreven door een andere file. Alles werkt (gelukkig) weer, bedankt voor de snelle reactie! :)