[draytek 2600/2.5H] VPN - L2TP over IPSEC

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neowam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 00:20

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Situatie: Een willekeurig werkstation in een 10.x.x.x omgeving gaat via een NAT verbinding internet op om te connecten op een Draytek 2600WE router met als segment 192.168.1.x.
Sources: http://www.draytek.com.tw.../vpn_solution_2_a_a_4.php
Geinstalleerd: SMART VPN Client van Draytek versie 2.21 (van UK site)
Probleem: Hij kan niet connecten. De foutmelding die ik daarbij krijg is: the device is unable to accept calls.
Verder geprobeerd: Een PPTP verbinding is wel perfect op te zetten.

Vraag: Kan ik over een NAT verbinding een IPSEC tunnel opzetten? Waarom lukt het met PPTP wel en met IPSEC + L2TP niet?

• dvherk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10-2024
Misschien heb je hier iets aan, al betijfel ik dit ;)
http://www.tacteam.net/is...kitbeta2/vpnclienteap.htm (heb je zeker al :P )

Staat behoorlijk veel o.a. dit:
NAT devices “break” IPSec unless special measures are taken to encapsulate the IPSec packet. Encapsulating IPSec packets with a UDP or TCP header is referred to as “IPSec NAT Traversal” or NAT-T. The problem is that NAT-T isn’t universally implemented. Many vendors use proprietary NAT-T implementations. Windows Server 2003 and the Microsoft L2TP/IPSec VPN client support IETF RFC NAT-T guidelines. These NAT-T RFCs are expected to become Internet standards in the near future.
Je moet dus ff de NAT-T(raversal) zien te fixen. Maar zo als is te lezen, nog weinig ondersteund.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem:
ThuisComputer -> Draytek 2300 -> Alcatel Modem -> Internet -> Alcatel Modem -> Draytek 2300 -> WerkComputer

Een LAN 2 LAN verbinding tussen twee Draytek's werkt prima met L2TP/IPSEC maar een VPN verbinding rechtstreeks vanuit Windows XP naar een Draytek werkt alleen maar met PTPP.

Als ik probeer een L2TP/IPsec verbinding rechtstreeks vanuit XP te maken krijg ik een timeout tijdens de onderhandelingen. Gebruik ik de Draytek VPN tool krijg ik de foutmelding "Access denied because username and/or password is invalid on the domain. [Dial to VPN]"

Volgens mij gaat het voorbeeld op de Draytek site er vanuit dat de VPN client op een computer draait die rechtstreeks met het Internet is verbonden en dus, inderdaad, geen gebruik maakt van NAT.

Ik ben al een weekje of wat aan het klooien, maar ik ben bang dat je een rechtstreekse L2TP/IPsec verbinding vanaf een computer via NAT wel kunt vergeten.