Toon posts:

processor niet snel genoeg voor dvd rewriter?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg de aanschaf van een plextor dvd rewriter (px-708a) om gegevens op mijn server te backuppen. Nou staat er bij de systeemvereisten op de site van plextor dat je minimaal een PIII 700 moet hebben. In mijn server zit een pII 350.

Gaat die dvd burner nu uberhaupt niet werken in dit systeem of werkt het gewoon niet optimaal met een minder snelle proc?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:41
Gaat wel werken, maar het wordt niet gegarandeerd.

Verwijderd

Ik denk dat hij veel gebruik moet maken van de burn proof beveiliging.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ddc schreef op 22 september 2003 @ 10:43:
Gaat wel werken, maar het wordt niet gegarandeerd.
Inderdaad :)
Gewoon niet teveel dingen tegelijk tussendoor doen, dan zal het wel lukken :)

[ Voor 46% gewijzigd door BalusC op 22-09-2003 10:44 . Reden: quote added ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je workstation sneller is dan je server. Dus mijn advies is zet de dvd brander in je workstation en pomp de data over het netwerk naar je workstation en zet het zo op dvd.

Verwijderd

Topicstarter
damn, da's wel lastig. Straks heb ik m hier liggen en dan blijkt ie niet te werken. Kan m wel in een andere computer steken maar dan moet ik backuppen via een 11b wireless netwerk. Beetje traag. Iemand ervaring met zo'n burner in een 'tragere' computer?

man, goed geslapen allemaal dit weekend, jullie zijn snel

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
heeft de processor snelheid zoveel invloed op de werking van een dvd writer dan?

Verwijderd

Het zou wel kunnen werken, maar eventueel niet op maximale snelheid.

Overigens is DMA exact voor jouw probleem ontworpen (CPU ontlasting) en kun je door de hoeveelheid buffergeheugen in Nero aan te passen ook een heel eind komen: Nero ultrabuffer limiet opheffen/ophogen

Verwijderd

Topicstarter
backuppen over mijn netwerk zie ik niet helemaal zitten. Dan kan ik beter zo'n nec 4x writer aanschaffen. Dan heb ik 8x niet nodig. Voordeel van die writer in mijn server is ook dat ie altijd aanstaat. Anders moet ik mijn workstation aanzetten om mijn server te backuppen. Is nie handig.

Ik heb ook nog een PIII 500 liggen, gaat het daar al wat beter mee?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
Ik denk dat je HDD en je IDE-controller een doorslaggevende rol hebben in deze.

Heb je een snelle 7200 8mb hdd (eventueel op een UDMA 66+ controller) dan zal het zeker gaan lukken.

Het je een oude gefragmenteerde 5400 6 gb (misschien wel niet eens UDMA maar PIO mode 4). Laat het dan maar zitten

Verwijderd

Topicstarter
Matsu_matsu schreef op 22 September 2003 @ 10:52:
Ik denk dat je HDD en je IDE-controller een doorslaggevende rol hebben in deze.

Heb je een snelle 7200 8mb hdd (eventueel op een UDMA 66+ controller) dan zal het zeker gaan lukken.

Het je een oude gefragmenteerde 5400 6 gb (misschien wel niet eens UDMA maar PIO mode 4). Laat het dan maar zitten
Er zit wel een udma 100 controller in met een 7200 HD (geen 8mb) en 512 mb pc 133. Da's dus het probleem niet?

Verwijderd

Op mijn laptopje (P3 700, 256 MB PC100 SO-DIMM, 10 GB, 4200 rpm schijf van Toshiba) gaat het op 4x nog als een trein. Op een Celeron 1100 met 128 MB en 5400 rpm-schijf (best wel een vervuild systeempje ondertussen) gaat het ook prima op 4x. Beide met de NEC. In het geval van de laptop in een behuizing met Firewire aansluiting.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 10:54:
Er zit wel een udma 100 controller in met een 7200 HD (geen 8mb) en 512 mb pc 133. Da's dus het probleem niet?
Nee, zeker niet :) Of je moet DMA per ongeluk uitgeschakeld hebben staan :P Om dat soort problemen te vóórkomen kun je het beste de FAQ van dit subforum checken onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :Y)
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 10:55:
Op mijn laptopje (P3 700, 256 MB PC100 SO-DIMM, 10 GB, 4200 rpm schijf van Toshiba) gaat het op 4x nog als een trein. Op een Celeron 1100 met 128 MB en 5400 rpm-schijf (best wel een vervuild systeempje ondertussen) gaat het ook prima op 4x. Beide met de NEC. In het geval van de laptop in een behuizing met Firewire aansluiting.
Sja, dat wilde de topicstarter niet echt weten ..
Herlees de topicstart anders maar nog eens.

[ Voor 73% gewijzigd door BalusC op 22-09-2003 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 september 2003 @ 10:56:
[...]
Nee, zeker niet :) Of je moet DMA per ongeluk uitgeschakeld hebben staan :P Om dat soort problemen te vóórkomen kun je het beste de FAQ van dit subforum checken onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :Y)
:o onder w2k(server) hoef je dma toch niet meer in te schakelen? Dat was toch alleen bij w98?

heb net ff de faq doorgenomen. Als ik het goed begrijp is op een w2k server met sp2 DMA dus WEL standaard ingeschakeld? Heb namelijk idd wel behoorlijk wat last van hoge cpu load (schaam schaam)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 11:01 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is niet OS-afhankelijk. DMA is een chipset-eigenschap om PCI apparaten direct toegang tot het geheugen te kunnen verlenen, zonder dat de CPU erbij betrokken hoeft te zijn. Je kunt het zowel in de BIOS als de OS in- en uitschakelen. Gewoonlijk gaat dat automatisch, maar soms moet je het met de hand goed zetten :) Maar daarover staat dus meer in de FAQ.
heb net ff de faq doorgenomen. Als ik het goed begrijp is op een w2k server met sp2 DMA dus WEL standaard ingeschakeld?
Windows 2000 ondersteunt gewoon DMA, maar dan maximaal ATA66 (UDMA mode 5). Wanneer je minimaal SP2 erbovenop doet, dan krijg je daar ook ATA100/ATA133 (UDMA 6 en UDMA 7 erbij). Alhoewel, ik zou me er niet druk over maken. De snelste IDE schijf haalt de 66MB/s (ATA66) bij lange na nog niet :)

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 22-09-2003 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
laatste ding offtopic:
Ik heb sp3 en kan in apparaatbeheer niets vinden over DMA aan/uit. Heb wel last van redelijk hoge cpu load (pieken tot 100% bij lezen/schrijven).

Over die DVD writer: Dus het kan wel met een 350 maar er zal een en ander geoptimaliseerd worden? Heeft het nog zin om die PIII 500 in mijn server te zetten. Die is toch niet zoveel trager dan een PIII 700?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 11:12:
Ik heb sp3 en kan in apparaatbeheer niets vinden over DMA aan/uit.
Kijk onder IDE controllers ipv onder harddisks :) (of je moet de IDE drivers niet hebben geïnstalleerd)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 september 2003 @ 11:16:
[...]
Kijk onder IDE controllers ipv onder harddisks :) (of je moet de IDE drivers niet hebben geïnstalleerd)
Heb ik net gedaan, maar ik heb een promise ultra 100 tx2 controller. Als ik bij de properties van mijn HD kijk ziet ie m als een scsi schijf :? Met die externe udma 100 controller hoef ik toch niet naar de ide controller van mijn mobo te kijken?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-03 17:39

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik draai een NEC 1100A op een P3 450 MHz, geen probleem, ook niet op 4x branden.

Verdere specs:
Asus P3B-F (BX chipset), 512 MB, 120 GB + 80 GB WD 8 MB cache schijven op losse ATA-133 controller (Promise Ultra133 TX2 Ultra ATA/13). NEC aangesloten op on-board ATA-33 controller.

PC wordt alleen gebruikt voor opslag en branden, wordt dus verder niet gebruikt tijdens het branden (hoogstens vanaf en naartoe kopieren van bestanden).

This footer is intentionally left blank

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 11:22:
Als ik bij de properties van mijn HD kijk ziet ie m als een scsi schijf :?
Uitleg staat wederom gewoon in de FAQ van dit subforum :) Het zou prettiger zijn als je in het vervolg eens even met behulp van de FAQ/search uitzoekt over het hoe en waarom. Daarnaast steek je er zelf ook wat meer van op ;)
Met die externe udma 100 controller hoef ik toch niet naar de ide controller van mijn mobo te kijken?
Nee, hoeft inderdaad niet.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn arme pII 350 server heeft het tamelijk druk: file/print server, web development server (asp en php/mysql) ben benieuwd hoe dat gaat lopen met zo'n burner.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 September 2003 @ 11:26:
[...]
Uitleg staat wederom gewoon in de FAQ van dit subforum :) Het zou prettiger zijn als je in het vervolg eens even met behulp van de FAQ/search uitzoekt over het hoe en waarom. Daarnaast steek je er zelf ook wat meer van op ;)
[...]
Nee, hoeft inderdaad niet.
sorry, je hebt gelijk. Maar ik heb dit topic niet voor die vraag gestart. Kwam eigenlijk terloops ter sprake.

Verwijderd

Het zal niet direct van controller afhangen maar meer van IDE drivers
Als er Intel chipset is gebruikt heb je baat bij Ultra ATA driver van Intel>kun je bij hun ophalen.
Pagina: 1