• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik weet niet helemaal zeker of dit wel de juiste plaats is voor dit topic, maar hoop dat ik het bij het rechte einde heb.

Ik heb een laptop met een Lithium Ion accu. Dit is nu 1,5 jaar houd en de accu houd het niet lang meer vol. Nu is mijn vraag hoe kan ik dat ding weer een beetje sterk krijgen. Heb de accu in de 1,5 jaar gewoon gebruikt en niets specials mee gedaan. IK geloof dat ik ergens een gelezen heb dat je je Lithium Ion accu wel in de vrieser kan leggen. Maar weet niet meer helemaal zeker of dit wel een een Lithium Ion accu is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn accu gewoon op is naar 1,5 jaar. Maar wil we een wat dingen proberen omdat ik op deze manier toch niets aan mijn accu heb.

zoeken hadden we ook wel gedaan maar kwam nu ook niet iets uit waar ik zo wat aan had.

[ Voor 6% gewijzigd door Neptunus op 22-09-2003 10:23 . Reden: toevoeging ]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36
Hoe heb je hem gebruikt in die '1,5 jaar gewoon gebruikt en niets specials mee gedaan'? Heb je hem wel regelmatig helemaal ontladen?
Ik heb een laptop die ook 1,5 jaar oud is en daarvan doet de accu het nog steeds zeker 2 uur. Wat ik wel op een gegeven moment had was dat hij na een klein uur al aangaf leeg te zijn, maar dat bleek niet te kloppen: onder Linux draaide hij vrolijk een uur door.
Na het draaien van de battery refreshment in de bios waren de meters weer goed ingesteld en kon ik er weer 2 uur mee werken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Dat van die vrieser lijkt me niet zo'n goed idee, ik heb een Ericcson telefoon accu op die manier geprobeerd weer aan de gang te krijgen, maar ik ben er niets mee opgeschoten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Heb je hem wel regelmatig helemaal ontladen?
dat geld alleen voor NiCad accus. Li-Ions hoeven niet meer volledig ontladen te worden (als het goed is)

• Neptunus
Ik heb de accu normaal gesproken altijd geheel leeg gemaakt en daarna altijd geheel opgeladen.
Wel heb ik de laptop bijna een half jaar als desktop machine gebruikt met eigenlijk altijd de adapter er achter.

Dat over die rest in de bios heb ik even naar gekeken, in die bios van mij was daar niets over te vinden. Ik heb een medio laptop.

Verwijderd

Je accu is gewoon aan het eind van zijn leven. Je kunt hem niet opkrikken of iets dergelijks. Nieuwe accu is imo de enige oplossing. Het zgn. geheugen-effect opheffen werkt alleen bij nikkel-cadmium/MH accu's, niet bij Lithium accu's.

edit: het opheffen van dit effect is slechts tijdelijk

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 12:07 . Reden: toevoeging ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In de handleiding van mijn minidisc speler (antieke 6 jaar oude MZ-R30 van Sony) staat over de Li-ion accu dat het verstandig is om eens in de zoveel tijd het ding helemaal leeg te trekken en volledig vol te laden. Dit advies heeft me tenminste 1 keer goed geholpen. Na maanden nietsdoen kon er nog maar een uur of 4 aan stroom in de accu, in plaats van de gebruikelijke 8. Na 2 keer leegtrekken door continu spelen en helemaal vol laden zit ik nu weer op ongeveer 7 uur speelduur. Niet helemaal hersteld dus, een beetje 'chemische slijtage' is er dus wel.

Het is waar dat Li-ion geen geheugen effect heeft, maar dat betekent nog niet dat je dus ten alle tijde de accu kan bijladen.

En als een paar keer helemaal-vol-helemaal-leeg-helemaal-vol-helemaal-leeg niet meer helpt, dan is het inderdaad tijd voor een nieuwe accu.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Neptunus
Nou ik zal hem dan maar eens een paar keer leeg trekken en vol laden!
Pagina: 1