Combinatie kaart & speakers

Pagina: 1
Acties:

• Beowulf27
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09-2024
Om een of andere reden kun je op geluidskaarten steeds meer speakers aansluiten. Afgezien van de vraag of dit uberhaupt zin heeft voor je pc opstelling, vroeg ik me af of het zin heeft als je kijkt naar goede speakers. Van wat ik hier aan gebruikerservaringen lees is de logitech z-680 een aanrader, maar deze is 'maar' 5.1 Heeft het dan wel zin om bijvoorbeeld een Audigy 2 ZS (7.1 ondersteuning) aan te schaffen? Of bieden deze kaarten naast 7.1 een steeds betere 5.1 ondersteuning?

Working @ http://www.tricode.nl

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
jaja, ik snap het verhaal niet helemaal maar die 5.1 ondersteuning zit er in omdat de meeste pc's ook een dvd speler hebben en zodoende dus meerkanaals geluid. Daarbij hebben veel spellen ook EAX ondersteuning en dergelijke, daar heb je dus 4 kanaals geluid. 7.1 heeft alleen zin als je ook een dvd hebt (of een andere bron) die dat bevat.

dus het is dus afhankelijk van je eigen plannen of 7.1 zin heeft. wellicht heb je een versterker met 7.1, dan is het wel handig natuurlijk. maar ik neem aan dat je dan ook wel een stand-alone dvd speler hebt. beetje zinloos dan.

[ Voor 27% gewijzigd door BuG2FiX op 22-09-2003 10:29 ]

• Beowulf27
BuG2FiX schreef op 22 September 2003 @ 10:28:
jaja, ik snap het verhaal niet helemaal
Dan zal ik het wat simpeler omschrijven: hebben de nieuwste 7.1 geluidskaarten zin als je slechts een 5.1 speakerset hebt...

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Beowulf27 schreef op 22 september 2003 @ 10:38:
[...]

Dan zal ik het wat simpeler omschrijven: hebben de nieuwste 7.1 geluidskaarten zin als je slechts een 5.1 speakerset hebt...
Nee, want dan heb je dus 2 speakers voor niets, omdat je die niet kan aansturen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Nee.

Alleen of je het in de toekomst gaat gebruiken - of dat de geluidskwaliteit ansich in 5.1 modus beter is - is een belangrijke aankoopfactor om rekening mee te houden.

Wat wil jij met die 2 extra geluidskanalen doen als je er geen boxen op aansluit? Dat is imo hetzelfde als een afzuigkap terwijl je altijd alles bij de afhaalchinees haalt : nutteloze hardware die je toch niet gebruikt.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

StarTAC schreef op 22 September 2003 @ 10:42:
[...]

Nee, want dan heb je dus 2 speakers voor niets, omdat je die niet kan aansturen.
Ehm, hij kan er 7 aansturen, hij heeft er 5.... hij kan ze dus alle 5 aansturen.

MechWarrior || Monsters Game

• Beowulf27
Verwijderd schreef op 22 september 2003 @ 10:43:
Wat wil jij met die 2 extra geluidskanalen doen als je er geen boxen op aansluit?
Niets, het ging mij om wat je daarvoor zegt:

"of dat de geluidskwaliteit ansich in 5.1 modus beter is"

Dat zou eventueel een overweging kunnen zijn om toch voor een 7.1 kaart te gaan.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
de kwaliteit heeft in principe niets te maken met het aantal kanalen, de kwaliteit hangt af van de A/D converter die er voor zorgt dat er een signaal op de kanalen komt. Een 7.1 kaart is dus per definitie niet beter in 5.1 geluid weergeven (ook niet slechter dus).

Als een kaart het in een 5.1 test goed doet en er bestaat ook een 7.1 variant van, dan kun je er best vanuit gaan dat die net zo goed weergeeft (als er dezelfde decoder chip wordt gebruikt natuurlijk)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Als je een homcinemaset hebt, 7.1 heb je er wel wat aan.

maar het is ook wel weer zo dat je hem dan eerder digitaal zal doorlinken waar je dan weer geen 7.1 voor nodig heb.

het grootste verschil tussen de 5.1 kaarten en de 7.1's is de kwaliteit. je betaalt meer voor de kaart maar daarvoor terug een betere kwaliteit. je betaald dus niet alleen voor de 2 extra kanalen. Zo is een terratec aureon sky een topkaart met een heerlijke geluidskwaliteit. zelf heb ik een hercules fortissimo 3 7.1, die ook best een lekker helder geluidje heeft over de digitale uitgang. de geluidskaart heeft invloed op de digitale uitgang wannneer je naar mp3/windowsgeluid/etc. luister.

ik denk zelf dat je gewoon voor de kwaliteit betaald van een meerkanaals kaart en dat je de extra 2 kanalen er gewoon gratis bij krijg ;)
Pagina: 1