Toon posts:

Vertrager voor CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke...ik heb al wat rondgezocht via de search, maar volgens mij heeft nog nooit iemand dit geprobeert. Maar toch wil ik het hier even rond gooien.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaatje/elec-schema dat NA het uitzetten van de PC de CPU koeler nog kan laten draaien, zodat deze nog een aantal minuten wordt gekoelt.

Waarschijnlijk moet dit gebeuren d.m.v een batterij en een tijdschakeling of zo. Dus ik vraag me eigenlijk af of er al mensen zijn die dit ooit hebben gedaan.

Iemand tips? web-sites? andere info...?

Verwijderd

Zet een dikke condersator paralle met ja fan, en een dioden er bij zodat de stroom uit de condensator niet naar de voeding kan gaan.

Maar wat is het nut hier van ?
PC uit, geen warmte te voer meer naar je koelblok, fan staat pas over ±20 sec stil en dan hoef je echt geen zorgen over te maken. (Ten zij ja fan rot is.)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Een redelijk recent topic in CME gaat precies over deze kwestie:

[rml][ EL] Power-Off Delay[/rml]

En @ JC Ken: De bedoeling van dit alles is, om je hardware een niet al te grote temp-schok te geven nadat je pc net uit is. Eerst heb je namelijk constante koeling, en fans staan toch redelijk snel stil, terwijl je hardware zoals proc, hdds en videokaart nog 'nagloeien'. Dus 'after-shutdown fans' zijn zeker geen slecht idee, voor de levensduur van je hardware.

LinkedIn
Instagram

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:50
Of bij Frozen CPU.
Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail/bus-12.jpg

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 09:58:
Zet een dikke condersator paralle met ja fan, en een dioden er bij zodat de stroom uit de condensator niet naar de voeding kan gaan.
Lijkt me geen geweldige optie. Door een dikke condensator aan te sluiten trek je bij het opstarten van je machine zoveel stroom wat me niet gezond lijkt voor je mobo :)

Je zou inderdaad iets kunnen knutselen met een timertje, misschien een accu, of misschien gewoon gebruik maken van je +5V die tijdens standby wordt geleverd :)

Verwijderd

En wat is nu de reden dat er al 2 modjes langs zijn geweest en dit topique nog steeds open is, terwijl exact hetzelfde in eerder genoemd topic ook wordt besproken? :?

Verwijderd

Aan us1111: Ik denk omdat de modjes dit topic zelf ook wel enigzins interessant vinden...
Hey, is dit nu een implicatie tot positieve discriminatie... yep, waarschijnlijk wel :)

• Waxnose
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
http://www.mr-at.nl

Post-Shutdown FAN controller, verleng de CPU levensduur !! ( Mr.@ artikelnr. : 19875 )

Post-Shutdown FAN controller, verleng de levensduur van uw CPU of videokaart!!
Deze eenvoudig te intstalleren controller laat na het uitzetten van uw PC de ventilator enige minuten doordraaien. Deze extra koeling verlengt de levensduur van uw CPU of andere warme onderdelen tot wel 2x.n ieuw in bulkverpakking met 1 jaar garantie
Prijs : EUR. 19.00 ( inclusief 19% BTW )

Verwijderd

Gaat hij dus 2x zo lang mee. In plaats van 10-15 jaar dus 20-30 jaar!! Klinkt mooi. Rest alleen de vraag nog wat je over 20 jaar met bijvoorbeeld een 3000+ gaat doen...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
ReemF schreef op 22 September 2003 @ 10:01:
Een redelijk recent topic in CME gaat precies over deze kwestie:

En @ JC Ken: De bedoeling van dit alles is, om je hardware een niet al te grote temp-schok te geven nadat je pc net uit is. Eerst heb je namelijk constante koeling, en fans staan toch redelijk snel stil, terwijl je hardware zoals proc, hdds en videokaart nog 'nagloeien'. Dus 'after-shutdown fans' zijn zeker geen slecht idee, voor de levensduur van je hardware.
Dit ben ik niet geheel met je eens, nadat je pc is uitgezet valt idd je koeling uit, maar er wordt ook geen vermogen in gestopt en wordt het dus ook niet verwarmd.
De hardware koelt langzaam af, en staat uit dus slijt het verder ook niet.

Laat je je fans nog draaien nadat je pc is uitgezet dan heb je een grotere tempschok dan dat je fans uitgaan samen met je pc, aangezien het dan langzaam
af kan koelen.
Twynn schreef op 22 September 2003 @ 10:23:
Lijkt me geen geweldige optie. Door een dikke condensator aan te sluiten trek je bij het opstarten van je machine zoveel stroom wat me niet gezond lijkt voor je mobo :)
Dat lijkt mij vrij weinig uitmaken, en stel dat het wat uitmaakt dan maak je een schema van een weerstand en want diode's, of je sluit de + van de elco direct op de voeding aan.

[ Voor 20% gewijzigd door bobo1on1 op 22-09-2003 15:51 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
bobo1on1 schreef op 22 September 2003 @ 15:43:
[...]

Dit ben ik niet geheel met je eens, nadat je pc is uitgezet valt idd je koeling uit, maar er wordt ook geen vermogen in gestopt en wordt het dus ook niet verwarmd.

Laat je je fans nog draaien nadat je pc is uitgezet dan heb je een grotere tempschok dan dat je fans uitgaan samen met je pc, aangezien het dan langzaam
af kan koelen.

[...]

Dat lijkt mij vrij weinig uitmaken, en stel dat het wat uitmaakt dan maak je een schema van een weerstand en want diode's, of je sluit de + van de elco direct op de voeding aan.
Ben het ook met je eens, PC uit is uit en je processor gloeit toch echt niet na... anders blijft je fan dan ook wel draaien. Enne, die condensator moet wel kunnen. Sommige mobo aansluitingen hebben wel last bij hoge stromen als je die eruit trekt. Dus doe je idd wat jij zegt, je sluit hem rechtstreeks op de voeding aan (met alsnog een diode ertussen)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 12:59
goh, altijd weer een originele topics hier. Laat ik even een post opzoeken van mij twee weken geleden in precies eenzelfde topic:

dat is dan ook de temperatuur van de heatsink, die kan best omhoog gaan, maar d temperatuur van de CPU / GPU gaat altijd omlaag als alles is uitgeschakeld

aangezien de temperatuur van de proc als hij aanstaat altijd hoger is dan die van de heatsink (anders zal er ook geen warmteoverdracht náár de heatsink zijn)
Zo'n ding heeft totaal geen effect op de levensduur van de processor, hij zal hoogstens die van de heatsink verlengen geweldig mike!

misschien zal het zelfs de levensduuer van je processor verkorten omdat de temperatuurwisselingen plotselinger zijn.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Wat betreft een GPU neem een zalman heatsink probleem ook opgelost en nog stil ook :9

Verwijderd

Ik geloof er ook niet in.. PC uit = geen warmte productie..klaar :z Het zaakje koelt langzaam af en dat was het dan.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Misschien dat hier een analogie wordt gezien met
een automotor waarbij na het uitzetten van de
motor de ventilator voor de radiateur nog een paar
minuten blijft werken. Dit is echter om het koelwater
niet aan de kook te brengen, vergelijking met de
PC gaat echter mank. Voor de PC lijkt mij dit een
onzinnig idee, tenzij je het grappig lijkt dat je PC
een beetje een eigen leven gaat leiden. Maar dan
zou ik niet voor de condensator oplossing kiezen
maar voor een stukje electronica met een timer.
Kan je die ventilator nog een keer uit en aan laten
gaan zoals in je auto alvorens te zwijgen.

IT'S ALIVE

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

En waarom gaat koelwater koken? Juist ja omdat niet alle warmte op dat moment getransporteerd is. Dit geldt ook voor CPU's maar dan in een wat mindere mate, bovendien zodra de CPU geen stroom meer heeft lopen maakt het voor de beschadigings mogelijkheid ook niet veel uit. Bijvoorbeeld ook met het solderen van chipsets die een BGA aansluiting hebben, die worden ook verwarmd en dan gesoldeerd. Conclusie: Zodra een Chip geen stroom verbruikt mag ie warmer worden. Wel is het handig als je em daarna herstart en hij is door restwarmte toch te warm, dan helpt die nakoeling voor de rest is het een leuke gadget.

Meh ...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
bobo1on1 schreef op 22 September 2003 @ 15:43:

af kan koelen.
100% gelijk!
Er zijn voorbeelden bekend van servers die bijvoorbeeld jaren aan een stuk hebben gedraaid zonder uitgezet te worden. Wanneer deze dan om één of andere reden toch uitgezet werd, sneuvelde de CPU door de plotse afkoeling. En in deze servers bleef de CPU koeler zelfs niet langer draaien!
Ik weet niet of dit tegenwoordig nog gebeurt aangezien hardware sneller geupgraded wordt en CPU's misschien beter gekoeld worden. Maar er zijn ook voorbeelden te vinden onder ons tweakers. Vooral dan bij extreem overclocken in combinatie met extreme koeling. De CPU vertoonde minuscule barstjes omdat de CPU te extreem werd afgekoeld.

Het is dus idd waar dat verder blijven afkoelen een grotere temperatuursschok teweeg brengt omdat de CPU gewoonweg geen vermogen meer dissipeert en dus geen warmte meer uitstraalt!

edit:
Twarp schreef op 23 September 2003 @ 18:09:
En waarom gaat koelwater koken? Juist ja omdat niet alle warmte op dat moment getransporteerd is. Dit geldt ook voor CPU's maar dan in een wat mindere mate, bovendien zodra de CPU geen stroom meer heeft lopen maakt het voor de beschadigings mogelijkheid ook niet veel uit. Bijvoorbeeld ook met het solderen van chipsets die een BGA aansluiting hebben, die worden ook verwarmd en dan gesoldeerd. Conclusie: Zodra een Chip geen stroom verbruikt mag ie warmer worden. Wel is het handig als je em daarna herstart en hij is door restwarmte toch te warm, dan helpt die nakoeling voor de rest is het een leuke gadget.
De temperatuur die een CPU heeft kan je totaal niet vergelijken met de temperatuur van een warme motor :) En daarbij is de motor ook een "groter blok" dat warmte uitstraalt, de oppervlakte van een CPU daarentegen is veel kleiner en koelt dus veel sneller af.
Maar het is inderdaad waar dat niet-werkende elektronica warmer mag krijgen dan werkende. Denk maar aan het solderen met een soldeerbad.

[ Voor 31% gewijzigd door D-Three op 23-09-2003 18:17 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Temperatuur van een motorblok kan op plekken
de 100ºC makkelijk te boven gaan. Dit zijn dan
nog gewoon werkzame temperaturen. Het koel-
water zou dan na het uitzetten van de motor en
ventilator nog in temperatuur kunnen stijgen en
zo kunnen gaan koken.

Een temperatuur stijging valt natuurlijk niet te ver-
wachten in het geval van de cpu. Daar het zelf de
bron is van de geproduceerde warmte. Een groot koel-
lichaam zou na het uitzetten van de PC en de ventilator
nog als een "soort warmtebuffer" kunnen fungeren zo-
dat de cpu langzaam afkoelt. Het laten doordraaien van
de ventilator nadat de PC is uitgezet, zal de temperatuur
van de cpu versneld doen dalen!

[ Voor 9% gewijzigd door NaZGuLL op 23-09-2003 21:25 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Denk dat het inderdaad ook slecht is voor je cpu en niet goed.. het enige is dat het er wel stoer uit ziet natuurlijk.. je pc is al uit en dan gaan langzaam je fan's later nog uit... maar of het nou echt goed is??? Nee.. denk het niet...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

NaZGuLL schreef op 23 September 2003 @ 19:18:
Temperatuur van een motorblok kan op plekken
de 100ºC makkelijk te boven gaan. Dit zijn dan
nog gewoon werkzame temperaturen. Het koel-
water zou dan na het uitzetten van de motor en
ventilator nog in temperatuur kunnen stijgen en
zo kunnen gaan koken.

Een temperatuur steiging valt natuurlijk niet te ver-
wachten in het geval van de cpu. Daar het zelf de
bron is van de geproduceerde warmte. Een groot koel-
lichaam zou na het uitzetten van de ventilator nog
als een "soort warmtebuffer" kunnen fungeren zodat
de cpu langzaam afkoelt. Het laten doordraaien van
de ventilator nadat de PC is uitgezet, zal de tempe-
ratuur van de cpu versneld doen dalen!
je heb helemaal gelijk, ik denk ook dat het nergens voor nodig is, misschien stopt na het uitzetten je fan wel met draaien, maar vergeet de dikke heatsink die tegenwoordig op elke proc zit, die buffert inderdaad flink, en geloof maar dat een klein processortje weinig warmte energie vast kan houden. Dus ik denk dat et nogal onzinnig is.

Bovendien jouw punt van het minder snel afkoelen, dat slaat ook nog ergens op. Want juist daardoor zou je barstjes kunnen krijgen.
Pagina: 1