ADSL via Versatel: wel of geen splitter nodig?

Pagina: 1
Acties:

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 15:14

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Gisteren bij m'n moeder een ADSL lijntje aangesloten: een Zonnet breedband Budget abonnement.
Dit loopt via Versatel, welke voor hun ADSL het g.lite protocol gebruikt.
Zonnet heeft het er op de site over dat je gewoon een splitter moet gebruiken, maar voor zover mij bekend is dat bij g.lite (aka 'splitterless adsl') toch helemaal niet nodig?
(in tegenstelling tot g.dmt zoals BBNed, BabyXL en KPN gebruiken)
Gezien de locatie van de diverse apparatuur aldaar is het een beetje onhandig om met een splitter te gaan werken. Het telefoontoestel is nu voor de ADSL splitter aangesloten, en dit lijkt prima te werken (dwz, geen (hoorbare) storing op de telefoon , en bellen of gebeld worden lijkt ook de ADSL verbinding niet te storen.

Weet iemand toevallig hoe dit precies in elkaar steekt met g.lite?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Weet je zeker dat ze G.lite gebruiken? Ik kan het me namelijk niet voorstellen.

Om dit te kunnen gebruiken, moeten ze alle tel.Centrales hieraan aanpassen (Andere DSlams)...en dat is niet goedkoop. En waarom zoude ze dat doen, als ze een normale DSLAM hebben staan, welke ook deze lage snelheden kan gebruiken ?

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Jep heel zeker. De modem (een Zyxel Prestige 650R31) geeft duidelijk g.lite aan. De modem synct netjes op 256kps downstream, en dat is volgends de modem 16% van de beschikbare capaciteit. (Wat dus neerkomt op een maximaal haalbare downstream snelheid van 256/16*100=1600kbps)

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als de "elektronika" (passief spoeltje/weerstand/condensator) in je kabelaansluiting-aansluitdoos.

via die filter sluit je je radio annex tv. aan, maar het werkt ook zonder dit filter.
edoch wordt het filter geplaatst en voorgeschreven voor een goede ontvangst van het signaal.

zo ook je adsl aansluiting. dit concept is ontworpen _met_ een filter. oftewel dit is een deel van je verbinding. evenzo geen reden om dezen niet aan te sluiten op de juiste manier.
het kost geen drol en aansluiten is een peuleschil.

probeer eens de condensatoron in je computervoeding die dienen om de voedingspanning af te vlakken te verwijderen. je computer zal hoogstwaarschijnlijk normaal opstarten en na een tijd zul je met bijv. een gebakken cpu zitten. die onderdelen zitten er niet voor niets blijkbaar.

edit:
ik zit te brallen, er bestaat wel degelijk G.lite aka splitterless ADSL

[ Voor 6% gewijzigd door PipoDeClown op 14-10-2003 22:31 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 22 September 2003 @ 07:32:
zo ook je adsl aansluiting. dit concept is ontworpen _met_ een filter. oftewel dit is een deel van je verbinding. evenzo geen reden om dezen niet aan te sluiten op de juiste manier.
Voor zover mij bekend is het concept van g.lite ADSL (in tegenstelling tot de meer gangbare g.dmt) juist *zonder* splitter/filter.
Ik vraag me dus af hoe dat exact in elkaar steekt, en waarom Zon aangeeft dat je een splitter nodig hebt.
en aansluiten is een peuleschil.
Nee dat is het dus niet. Dat betekend dat ik een extra kabel moet gaan trekken, omdat één van de POTS apparaten bij het ISRA punt is aangesloten, een een ander apparaat bij de computer (waar tevens de ADSL modem staat)