[grub] XP vern**kt partitietabel

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik wilde grub eens proberen als bootloader, ipv de LILO die standaard bij slackware 9 zit, maar er is iets een beetje misgegan geloof ik :?

Situatie voor:

/dev/hda1 Windows XP (NTFS,11GB)
/dev/hda3 rootfs slack9 (ext3, 6,6GB)
/dev/hda4 /home (ext3, 2GB)
/dev/hda5 swap (swap, 300MB)
/dev/hda6 rootfs LFS systeempje (ext3, 2?GB)
/dev/hda7 opslag (fat32, 17?GB)

Goed, toen grub gedownload, ./configure && make && make install, toen grub geinstalleerd op floppy (wilde niet meteen de MBR van /dev/hda verneuken), en een menu.lst aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Boot automatically after a minute.
timeout 60

# By default, boot the second entry.
default 0

splashimage=(hd0,2)/boot/grub/lfs-grub-splash.xpm

# Fallback to the first entry.
fallback 0

title Slackware Linux (2.6.0-test4)
        root (hd0,2)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.0-test4-3 ro root=/dev/hda3 vga=792

title Windows XP
        unhide (hd0,0)
        hide (hd0,1)
        hide (hd0,2)
        rootnoverify (hd0,0)
        chainloader +1
        makeactive

Toen linux geboot, ging goed. Toen XP geboot, ging goed, maar toen ik daarna weer in linux kwam was opeens de lfs schijf, swap schijf en opslag schijf weg :?

cfdisk geeft nu opeens ook 93 (amoeba) ipv 83 (linux)...

er is nu opeens een /dev/hda2 schijf bij, met als type unknown (1F), maar die is niet te mounten (tja, dat zal dan een vergaarbak zijn voor mn swap, lfs en opslag, nogal logisch dat ik dat niet kan mounten).

Heeft er iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Moet je daar niet ergens een paar partities unhiden als je Linux boot?

[ Voor 11% gewijzigd door DieterVDW op 22-09-2003 02:46 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Ik kan me niet voorstellen dat dit door grub komt, wat is het nut van hide/unhide eigenlijk (daar ik al jaren grub gebruik maar dat nooit gebruik)?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
DieterVDW schreef op 22 September 2003 @ 02:45:
Moet je daar niet ergens een paar partities unhiden als je Linux boot?
Als ik grub boot (van floppy dus), en XP heeft nog niet z'n ding gedaan, dus het type van /dev/hda3 (hd0,2) is nog gewoon ext3, ipv amoeba, dan zie ik in grub dit:

(hd0,0) type ntfs
(hd0,1) unknown
(hd0,2) ext2

En ik kan dan ook gewoon lezen van (hd0,2).

Als XP het type van (hd0,2) veranderd heeft naar amoeba kan ik dus niet meer lezen van die schijf, kan dus ook het menu niet lezen, en denk dat de enige manier om te booten dus is via LILO...
blouweKip schreef op 22 September 2003 @ 11:45:
Ik kan me niet voorstellen dat dit door grub komt, wat is het nut van hide/unhide eigenlijk (daar ik al jaren grub gebruik maar dat nooit gebruik)?
k weet t ook niet, had het probleem met LILO niet, en met grub opeens wel dus. Heeft er vast iets mee te maken dus.

[ Voor 24% gewijzigd door smokalot op 22-09-2003 13:06 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
maar wat is het nut van dat hide/unhide dan? Ik heb grub op veel verschillende systemen gehad (met diverse windows installs) en dat werkte altijd 100%, het enige verschil tussen jou grub.conf en die van mij is unhide/hide

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
blouweKip schreef op 22 September 2003 @ 13:30:
maar wat is het nut van dat hide/unhide dan? Ik heb grub op veel verschillende systemen gehad (met diverse windows installs) en dat werkte altijd 100%, het enige verschil tussen jou grub.conf en die van mij is unhide/hide
Ik begrijp uit de docs dat hide/unhide gebruikt kan worden als je meerdere windows-installaties hebt, zodat windows altijd denkt dat ze op de eerste partitie staan. Is met XP alleen niet nodig.

Heb het verwijderd uit mn menu.lst, en mn ext3 partitie wordt niet de hele tijd meer veranderd naar een amoeba, dus dat is goed.

Zit alleen wel met 20 gig aan data die niet meer bereikbaar zijn...

Hoop dat dat nog te redden is (zal moeilijk worden, aangezien het 3 verschillende soorten filesystems waren die aan elkaar vast zijn gemaakt...)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik geloof dat het gelukt is om iig de data van de FAT32 partitie terug te krijgen, de swap is natuurlijk niet interressant, en het LFS-systeempje heb ik nog wel een backup van.

Heb zelfs een splashimage aan de gang gekregen met grub nu :)

Voor degenen die het interesseert: Ik heb het programma "R-Studio" ge-ehm...-kocht om de files te recoveren. Hij was dus helaas niet in staat om de ext3 partitie te recoveren, hoewel hij bij het scannen wel een hele zut aan ext2-superblocks heeft gevonden :?

Pagina: 1