Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Netjes schakelen tussen 2 speakersets op 1 PC

Pagina: 1
Acties:

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Weet iemand misschien een eenvoudige manier om te (elektronisch gezien) schakelen tussen 2 pc-speakersets die op 1 geluidsbron zijn aangesloten. In de GOT-search en Google kan ik eigenlijk niets hierover vinden.

Bij het gebruik van een normale schakelaar hangen beide setjes even tijdelijk nergens aan en dat lijkt met niet echt bevorderlijk.
Sullige el-cheaposetjes op de markt bevatten enkel een schakelaar dus dat is niet de oplossing.

Bij bijvoorbeeld een mengpaneelachtige constructie waarbij je per output het volume van 0% naar 100% gooit zou een oplossing zijn. Maar dat vergt natuurlijk al heel wat meer electronica.

Zou er een oplossing zijn voor het 'even' tijdelijk loos hangen van de 2 ingangen van de 2 speakerset in de vorm van een condensator of iets dergelijks?

Senile! Senile Oekaki

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
Het moet toch mogelijk zijn om zoiets met een simpele crossfader te maken? In DJ mengpanelen zie je die dingen ook en ik kan me niet indenken dat er voor een crossfade tussen twee kanalen veel electronica nodig is.

Of die kanalen nou input of output zijn, dat moet niet echt uit maken.

edit:
Maar echt 'electronisch' ben je dan niet bezig. Of is 'netjes electrisch' ook goed?
Of wil je echt 'electronisch', zodat je het bijvoorbeeld via een com-poort kunt sturen?

[ Voor 25% gewijzigd door dreamscape op 22-09-2003 00:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Splittertje en de ongewenste speakerset uit doen?

{signature}

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:29
Ik denk niet dat het zo erg is als er op beide setjes even geen spanning ofzo staat. Je mag je plug er toch ook gewoon indoen als de PC aanstaat enzo.
Maar misschien als je het vaak doet dat het idd niet goed is. (kHad het iig gewoon met een schakkelaartje gedaan)

• -=bas=-
Het moet toch mogelijk zijn om zoiets met een simpele crossfader te maken? In DJ mengpanelen zie je die dingen ook en ik kan me niet indenken dat er voor een crossfade tussen twee kanalen veel electronica nodig is.
Een crossfader is een simpele oplossing in de situatie dat je al geluidsniveaus aan het regelen bent. Maar die electronica wilde ik juist proberen te omzeilen.
Of die kanalen nou input of output zijn, dat moet niet echt uit maken.
Beide hebben hetzelfde probleem. Bij de output zit je dat de weerstand voor een fractie van een seconde even oneindig groot is.

Het is misschien maar even dat er een electronisch-ontoelaatbare situatie heerst, maar het zou knap vervelend zijn als ik 1 van m'n speakersets zou opblazen omdat ik vergeten was hem uit te doen.
Je mag je plug er toch ook gewoon indoen als de PC aanstaat enzo.
Eh, dat mag eigenlijk ook niet ivm potentiaal verschillen. Als alles geaard zou zijn, dan geeft het mogelijk wat minder problemen, maar speakersetjes zijn dat meestal niet.
Je kan dit horenals een plop bij het erin prikken van de set. Mogelijk blaas je zo de ingangen van je versterker op.

[ Voor 20% gewijzigd door -=bas=- op 22-09-2003 00:08 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Waarom zou er een ontoelaatbare situatie heersen?
Er zijn maar 2 mogelijkheden, schakelaar open of schakelaar dicht.
Dat is hetzelfde als plugje eruit of plugje erin.
Geeft alleen een klikje bij het omschakelen, bij versterkers wordt dat voorkomen door mute-torren te gebruiken, die trekken de ingang van het aangesloten apparaat even naar massa tijdens het schakelen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zal echt niet uitmaken hoor :) speakers zul je niet "zomaar" opblazen als je de stekker er uit haalt. en anders kun je het denk maken met een grote potmeter van 100k ofzo, met aan de ene pool set 1, andere pool set2, en op de loper zet je t ingangssignaal.

• -=bas=-
Waarom zou er een ontoelaatbare situatie heersen?
Er zijn maar 2 mogelijkheden, schakelaar open of schakelaar dicht.
Een wankel-schakelaar die schakelt tussen 2 signalen is voor een fractie van een seconde aan geen van beide signalen verbonden. Dat is het probleem waar ik mee zat. :)
Geeft alleen een klikje bij het omschakelen, bij versterkers wordt dat voorkomen door mute-torren te gebruiken, die trekken de ingang van het aangesloten apparaat even naar massa tijdens het schakelen.
Dat zocht ik. Nu nog Googlen naar een schema hiervoor.

Senile! Senile Oekaki

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
_bas_ schreef op 22 September 2003 @ 00:23:
[...]

Een wankel-schakelaar die schakelt tussen 2 signalen is voor een fractie van een seconde aan geen van beide signalen verbonden. Dat is het probleem waar ik mee zat. :)

[...]

Dat zocht ik. Nu nog Googlen naar een schema hiervoor.
Je zou 4066's kunnen gebruiken, 4 electronische schakelaars in 1 behuizing.

Maar persoonlijk zou ik niet zo moeilijk doen, gewoon een dubbelle wissel schakelaar gebruiken.

En het tussen 2 bronnen staan van de schakelaar komt op het zelfde neer als het plugje van je speakers gewoon los hebben liggen.
Daar zullen ze echt niet sprontaan van in de fik vliegen. :P

Repareren doe je zo.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Sine schreef op 22 september 2003 @ 01:12:
[...]

Je zou 4066's kunnen gebruiken, 4 electronische schakelaars in 1 behuizing.

Maar persoonlijk zou ik niet zo moeilijk doen, gewoon een dubbelle wissel schakelaar gebruiken.

En het tussen 2 bronnen staan van de schakelaar komt op het zelfde neer als het plugje van je speakers gewoon los hebben liggen.
Daar zullen ze echt niet sprontaan van in de fik vliegen. :P
Als je de boel dan ook nog eens netjes aardt of iig de aardes aan elkaar verbindt zodat je geen potentiaalverschil krijgt voorzien we weinig problemen dunkt mij :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/koptelefoon-boxen-switch.jpg
schema is gemaakt door KingOfDos

ik wou al eerst zelf zo iets maken en KingOfDos dus blijkbaar ook :D ik heb het alleen nogsteeds niet uitgevoerd..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

en als je dan slim bent maakt je een kastje met de schakelaar(s) met daarin aansluitingen voor 3,5 mm jack, hoef je ook niet in je kabels te gaan knippen, is handig voor evt. garantie enzo

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

hmm zoiets wou ik ook wel een keer maken, dat je kunt kiezen uit 2 ingangen (b.v computer1 en computer2) en 2 uitgangen (speakers, koptelefoon)

maar hoe ik dat ga doen heb ik nog niet overna gedacht

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 10:45 . Reden: "ik" te veel ]

• Sine
ReseTTim schreef op 22 September 2003 @ 04:27:
[afbeelding]
schema is gemaakt door KingOfDos

ik wou al eerst zelf zo iets maken en KingOfDos dus blijkbaar ook :D ik heb het alleen nogsteeds niet uitgevoerd..
Op die volume regelaars na klopt het wel aardig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   0-------+
           |  10K log
           -
          | |
  In      | |<----0
          | |
          | |      Uit
           -
           |
   0-------+------0

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 22 September 2003 @ 11:09:
[...]

Op die volume regelaars na klopt het wel aardig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   0-------+
           |  10K log
           -
          | |
  In      | |<----0
          | |
          | |      Uit
           -
           |
   0-------+------0
Hoe bedoel je dat? 10K weerstand of potmeter?

btw het schema was maar een testschematje, dat dus via 2 potmeters werkt, heb nog niet echt gekeken wat die potmeters vedder nodig hadden. Dus ik had even gewoon ingangen en uitgangen getekend, lui-heid :+

Verwijderd

|<----0

Is een schuifregelaar. Oftewel dit is een potmeter / variabele weerstand.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat is het bezwaar tegen een gewoon splitertje en allebei tegelijk aansluiten ?
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/A5/A579C83EFE0D5353E10000000A010251.GIF

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 22-09-2003 19:44 ]

Iperf

• -=bas=-
wat is het bezwaar tegen een gewoon splitertje en allebei tegelijk aansluiten ?
Signaaltechnisch is dat niet zo netjes, hoewel het wel werkt. Normaal heb je met een impedantie van 75Ohm te maken, maar wat er met die impedantie gebeurt als je het via zo'n splitter aansluit , weet ik niet. Het is officieel niet de bedoeling dat je het zo aansluit.

Maar ik vrees dat ik er toch wat electronica tegenaan moet smijten om het heel netjes te schakelen. Het ide van die 4066's is wel leuk gevonden.

Senile! Senile Oekaki

• Sine
_bas_ schreef op 22 September 2003 @ 22:42:
[...]

Signaaltechnisch is dat niet zo netjes, hoewel het wel werkt. Normaal heb je met een impedantie van 75Ohm te maken, maar wat er met die impedantie gebeurt als je het via zo'n splitter aansluit , weet ik niet. Het is officieel niet de bedoeling dat je het zo aansluit.

Maar ik vrees dat ik er toch wat electronica tegenaan moet smijten om het heel netjes te schakelen. Het ide van die 4066's is wel leuk gevonden.
Dat idee is stiekem gepikt :P

Elektuur Elex gebruikte dat als squelch in de VHF/UHF tuner (met een tv blikje als HF trap)

Maar het zomaar aan elkaar knopen is ook niet netjes omdat je dan 2 signaal bronnen hebt die tegen elkaar in signaal op je lijntje willen zetten, echt lekker is dat niet

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 22-09-2003 22:52 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

_bas_ schreef op 22 September 2003 @ 22:42:
[...]

75 Ohm?
Hangt ie aan de coax?

• -=bas=-
Oeps foutje, dat is bij een videosignaal. |:(

Maar met een splitter beinvloedt je wel het signaal, afgezien van de storing die dat soort verloopjes geven. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

1 pak een PRINTER SWITCH BOX
2 maak er connectoren voor

en je hebt een schakel systeem

ik schakel zo mijn 5.1 systeem tussen mijn DVD en mijne PC

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sine schreef op 22 september 2003 @ 22:47:
KNIP !

Maar het zomaar aan elkaar knopen is ook niet netjes omdat je dan 2 signaal bronnen hebt die tegen elkaar in signaal op je lijntje willen zetten, echt lekker is dat niet
het gaat om 2 speakersetjes .... niet 2 geluidkaartjes

Iperf

• Sine
fish schreef op 22 September 2003 @ 23:41:
[...]

het gaat om 2 speakersetjes .... niet 2 geluidkaartjes
Ah, beter lezen volgende keer ...

2 ampjes met een mute ingang gebruiken dan ?

nog makkelijker dan 4066's

Repareren doe je zo.

Pagina: 1