[CPU upgrade] AMD K6-2 upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:02
Mijn ouders hebben een oude compaq presario , 5240 volgens mij :O. Daarin zit 320 mb geheugen, een sis 32mb pci videokaartje en draait op windows xp pro. Prima pc'tje. Nu wil mijn broertje UT een beetje kunnen spelen, mijn zusje wil muziek / film kijken en dat gaat nu allemaal net niet eigenlijk. Ik denk dat dat te wijten is aan de processor, dat is tenslotten een AMD K6-2 @ 400 mhz (draait eigenlijk veel lager, op 390 zo'n beetje). Nu is dat dus een socket7 processor, je hebt ook de AMD K6-3, met wat meer mhz. Op de K6-3 zit volgens mij L2 cache ingebouwd, wat niet bij de K6-2 het geval is. Nu wilde ik graag weten of het een verbetering zou zijn als ik ergens een K6-3 kan vinden (zou niet weten waar ;() en hoe duur dat dan zou kunnen zijn. Ik heb al flink gegoogled, en daar kwam ik ook een K6-2/3+ tegen , maar die zijn volgens mij alleen voor laptops en die zouden dan nog beter moeten zijn.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

De verbetering zal niet echt super zijn in vergelijking tot een P3 450, maar het helpt wel natuurlijk. Verwacht alleen niet te veel. Mijn klasgenoot en medeGoTter Tweeke heeft ook nog zo'n K6-2 400 in een Compaq thuis staan en daar voor was hij op zoek naar een K6-3, zonder noemenswaardig resultaat. Of ze zijn te duur (en dan is een mobo+kast+proc al goedkoper en vele malen sneller) of niet meer te krijgen.

Persoonlijk zou ik ook gewoon een bezoekje aan een PC Dumpdag aanraden. Mochten ze daar nou geen K6-3's meer hebben, koop dan gewoon een ouderwets socket 370 bordje met een P3 erop en je bent veel beter af.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Tja kan je idd misschien beter een socket a bordje en een amd xp-tje op de kop tikken. Deze kosten ook het meeste niet meer. Zeker tweedehands hoeft het echt niet zo duur te worden. K7S5A bordje en je kan misschien ook gewoon je oude geheugen blijven gebruiken.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Zeus
bedankt voor je reactie.
1. ik ga inderdaad nog even rondneuzen op zo'n dumpdag of dergelijke
2. Is overclocken ook een optie? of kan een k6-2 niet goed worden oc'd?
3. Compaq staat ook bekend om zijn anti-compatible beleid, zeker in de K6 tijd :)
P.S. de andere optie was inderdaad mijn mobo, proc en geheugen te schenken en zelf nieuwe zooi te kopen :9~. Maar dan moet ik eerst een halfjaartje sparen |:(
.

[ Voor 13% gewijzigd door Zeus op 22-09-2003 00:02 ]

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

1 lijkt mij en goed plan
2 Nope overclokken van een K6 gaat niet echt lekker
3 Klopt.... ik zou gewoon eens kijken naar een "nieuw" systeempje

1 + 1 = 3

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Althalus schreef op 22 September 2003 @ 00:01:
bedankt voor je reactie.
1. ik ga inderdaad nog even rondneuzen op zo'n dumpdag of dergelijke
2. Is overclocken ook een optie? of kan een k6-2 niet goed worden oc'd?
3. Compaq staat ook bekend om zijn anti-compatible beleid, zeker in de K6 tijd :)
P.S. de andere optie was inderdaad mijn mobo, proc en geheugen te schenken en zelf nieuwe zooi te kopen :9~. Maar dan moet ik eerst een halfjaartje sparen |:(
.
Overklokken gaat botweg k*t met een K6, dus valt weinig merkbaars mee te behalen. Compaq was niet zozeer incompatible, maar het was eigenlijk jullie fout dat jullie een systeem met de zo-goed-als-overleden socket7 namen. Met de meeste Slot1/BX borden kan je nu nog behoorlijk goed presteren (de gelukkigen kunnen zelfs een Tualatin aan), terwijl je toen al met socket7 tegen het plafond zat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

K6-3 en K6-2+/3+ CPUs zijn idd de ultieme So7 CPUs, maar het is verdomde moeilijk eraan te komen en als je er al eentje vindt gaan ze voor relatief idiote bedragen van hand. Voor de 2e hands prijs van een K6-3 400 (iets van EUR 30) heb je al een Duron op drie keer die snelheid nieuw, of een 2e hands Duron 600 plus 2e hands SoA mobo. Mbt de K6-2+/3+, dat is echt wat de gek ervoor geeft...

* dion_b staat op het punt om een (goede) 17" monitor te ruilen voor een K6-2+ 8)7

In ieder geval zullen juist de toepassingen die jij noemt, met name het UT, exact de dingen waar de K6 niet denderend in is, FPU-intensive zut dus. Meer/snellere cache verandert daar weinig aan. Het zijn juist kantoorapps en multitasking die met goede cache beter gaan.

Als je de K6-3 450 met een P3-450 vergelijkt zal de P3 altijd sneller zijn in games, maar zal de K6-3 beter aanvoelen met een browser, tekstverwerker, MP3 speler en mailprog tegelijk open.

Kort samengevat: niet doen, voor jou is het de meerprijs en moeite niet waard gezien de minimale verbetering in de dingen waar je broertje en zusje mee bezig willen :z

Oslik blyat! Oslik!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:01
Samenvatting: Upgraden van de processor/geheugen heeft nauwelijks zin.
Er moet een nieuwe mobo komen...

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

zetje01 schreef op 22 September 2003 @ 00:09:
Samenvatting: Upgraden van de processor/geheugen heeft nauwelijks zin.
Er moet een nieuwe mobo komen...
En processor, anders schiet TS er nog nix mee op 8)7

• Zeus
Overklokken gaat botweg k*t met een K6, dus valt weinig merkbaars mee te behalen. Compaq was niet zozeer incompatible, maar het was eigenlijk jullie fout dat jullie een systeem met de zo-goed-als-overleden socket7 namen. Met de meeste Slot1/BX borden kan je nu nog behoorlijk goed presteren (de gelukkigen kunnen zelfs een Tualatin aan), terwijl je toen al met socket7 tegen het plafond zat.
Het was onze eerste pc :P, toen ie de eerste keer opstarte vroeg mijn moeder zich af of je wel op dat start knopje mag / kan drukken zonder dat ie kapot gaat, hahahaha :D.

@dion_b Pff. ik hou hem nog even, straks wordt het een collecters item zoals de voodoo series! ;) Nog even doorsparen dan maar voor een nieuwe pc, zodat deze p3 naar mijn ouders kan.
@topic. Ik doe geen overclocken dus.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
die K6? hmm.. als je slim bent probeer je die pc met 64MB geheugen ofzo zo goed mogelijk te verkopen... dan koop je een behuizingkje van Sweex of AOpen ( < 50 euro), een K7S5A mainboard ( < 35 euro), een Athlon XP 2000+ ofzo, of nog minder als je wil ( < 65 euro), en eventueel 256MB extra geheugen. een harde schijfje van 40GB is ook niet duur meer (snelle IBM's en WD's gaan tegenwoordig voor ong. 60 euro) en je bent helemaal bij voorlopig. niet super super snel maar wel snel genoeg...

Ga toch fietsen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Althalus schreef op 22 September 2003 @ 00:16:
[...]

Het was onze eerste pc :P, toen ie de eerste keer opstarte vroeg mijn moeder zich af of je wel op dat start knopje mag / kan drukken zonder dat ie kapot gaat, hahahaha :D.
LOL, maar bekend fenomeen :P
@dion_b Pff. ik hou hem nog even, straks wordt het een collecters item zoals de voodoo series! ;)
Lijkt me sterk, de K6-3 en (vooral) 2+/3+ hebben maar in zeer beperkte mate gecirculeerd, daarom dat ze zo duur/lastig te vinden zijn. De 'gewone' K6-2 zie je echter overal, destijds de ideale budgetCPU voor algemeen gebruik. Die gaan nooit echte collectors items worden vrees ik :z
Nog even doorsparen dan maar voor een nieuwe pc, zodat deze p3 naar mijn ouders kan.
Misschien wel de beste oplossing
@topic. Ik doe geen overclocken dus.
Mwoeah, afhankelijk van omstandigheden valt het te proberen. Zo kun je met pakweg een Celeron 300A bijna altijd 450MHz trekken, 50% sneller zonder een cent uit te geven. En al gaat het in rook op (nog nooit zien gebeuren overigens), vervanging kost geen drol.

Even goed als de Celeron Mendocino te OCen is, is de K6-2 slecht te OCen. Mijn beste resultaat tot nu toe is een K6-2 400 die normaal 2.2V moet draaien op 500MHz@2.4V- maar dat is veel beter dan normaal, allicht omdat hij de nieuwere CTX core gebruikt. Omdat de FSB gelijk blijft op 100MHz zou de winst allicht maar 15% a 20% zijn, maar nog steeds niet mis, je hebt weinig te verliezen (een nieuwe K6-2 zou max EUR 15 hoeven kosten als iets misgaat)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 22-09-2003 01:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1