Toon posts:

DTS naar DD 5.1 converteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat films op DVD die alleen DTS geluid hebben, maar die kan ik niet afspelen, want mijn DVD speler+versterker kan alleen Dolby Digital 5.1 aan.

Kun je DTS eigenlijk converteren naar DD? Kwaliteitverlies is er dan uiteraard maar dat kan me niet zoveel schelen (in dit geval).

Ik heb uiteraard zowel met google als op GoT gezocht. Zelfs op www.dvdrhelp.com (normaal toch DE vraagbaak over dit soort onderwerpen) vind ik alleen maar wat discussies over DD naar DTS conversie, waarvoor je commerciele DTS encoders nodig schijnt te hebben.

Maar goed, ik wil dus graag de andere kant op, van DTS naar DD5.1. Anyone?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
DTS is gewoon een soort formaat en als je speler/versterker dit niet kan lezen, dan kan hij het ook niet omzetten naar een ander formaat. Of anders gezegd, als hij het kon lezen dan had je dit probleem niet. :)

Een echte oplossing is een andere speler/versterker kopen. (Of misschien een firmware-update?)

Senile! Senile Oekaki

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
_bas_ schreef op 21 September 2003 @ 23:48:
DTS is gewoon een soort formaat en als je speler/versterker dit niet kan lezen, dan kan hij het ook niet omzetten naar een ander formaat. Of anders gezegd, als hij het kon lezen dan had je dit probleem niet. :)

Een echte oplossing is een andere speler/versterker kopen. (Of misschien een firmware-update?)
TS wil gewoon de DTS soundtrack downsamplen naar 5.1 DD, en dan weer fikken, dat begrijp ik tenminste. En dat zou (lijkt mij) idd moeten kunnen.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Volgens de derde posting in deze thread kan het met azidts en besweet (via een tussenstap met 6 losse wav-files).

Als ik de thread goed begrijp kan het met een nieuwe besweet dll ook direct, hoewel dat niet bevestigd wordt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley: downsamplen is iets anders :) (48KHz -> 44.1KHz bijvoorbeeld)

Verder, wat zijn dit voor vage dvd's dan? Een dvd /moet/ voor zover ik weet of een DD track, of een PCM track hebben, minimaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
CyBeR schreef op 22 September 2003 @ 00:16:

Verder, wat zijn dit voor vage dvd's dan? Een dvd /moet/ voor zover ik weet of een DD track, of een PCM track hebben, minimaal.
Re-encoden bedoelde ik, iig bitrate enzo beetje aanpassen :)

Maar idd, vind het wel vaag: Ik ken geen enkele DTS-only dvd...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

neehoor, dat is absoluut niet waar. Een "echte" DTS track heeft een bitrate van ~1,5Mbps (precies evenveel als 16bits PCM 44.1Khz audio), als je dat op een DVD zet, is er vaak erg weinig ruimte om ook een Dolby Digital (384/448Kbps) track op te zetten en werden DVD's dan ook met alleen DTS uitgebracht.
Tegenwoordig is DTS meer een marketingtruc dan daadwerkelijk beter, want je krijgt namelijk niet meer je echte DTS track, maar een kreupele half-bitrate (zo'n 768 Kbps) en dan is er weer plenty ruimte om er een DD track of twee naast te plempen. Sommige DVD's worden nog steeds alleen met een DTS track uitgebracht. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Officieel moeten DVDs een DD track hebben vanwege compatibiliteit, maar... in de praktijk kom je inderdaad ook DVDs met uitsluitend DTS tegen.

En ja, ik bedoelde inderdaad converteren op mijn PCtje, en dan weer fikken hahaha. Thanks DJsmiley, you made my day ;)

Ik zal Bezweet eens proberen...

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 01:29:
hahaha. Thanks DJsmiley, you made my day ;)

Ik zal Bezweet eens proberen...
Graag gedaan hoor! :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JvS schreef op 22 September 2003 @ 00:28:
[...]

neehoor, dat is absoluut niet waar. Een "echte" DTS track heeft een bitrate van ~1,5Mbps (precies evenveel als 16bits PCM 44.1Khz audio), als je dat op een DVD zet, is er vaak erg weinig ruimte om ook een Dolby Digital (384/448Kbps) track op te zetten en werden DVD's dan ook met alleen DTS uitgebracht.
Tegenwoordig is DTS meer een marketingtruc dan daadwerkelijk beter, want je krijgt namelijk niet meer je echte DTS track, maar een kreupele half-bitrate (zo'n 768 Kbps) en dan is er weer plenty ruimte om er een DD track of twee naast te plempen. Sommige DVD's worden nog steeds alleen met een DTS track uitgebracht. :)
Eigenlijk is dit hetzelfde idee als de CD's met kopieerbeveiliging. Officieel moeten ze aan allerlei dingen voldoen, maar in de praktijk is dat niet zo. Volgens mij mag je een DVD zonder PCM of DD track geen DVD-Video noemen, net zoals je een CD met beveiliging geen CD-audio mag noemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 19:12

Eboman

Ondertitel

/offtopic Ik heb de dvd van the cranberries in Paris deze heeft alleen DTS of PCM. Volgens mij U571 ook...

oops niet helemaal goed gelezen, maar ik denk dat de topicstarter dit ook bedoeld. Dat hij voor surround geen andere keuze heeft dan DTS.

[ Voor 21% gewijzigd door Eboman op 22-09-2003 12:29 ]

Signature

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

CyBeR schreef op 22 September 2003 @ 12:18:
[...]

<knip> Volgens mij mag je een DVD zonder PCM of DD track geen DVD-Video noemen, net zoals je een CD met beveiliging geen CD-audio mag noemen.
En wat te denken van de Superbit DVD's dan, die zijn toch DTS only?

Succes is een keuze

Pagina: 1