• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
De laatste tijd begint fotografie me steeds meer te boeien, en wil zelf ook eens wat meer tijd achter de camera spenderen. Nu is hier volgend weekend de Golden Tulip Rally in de buurt, en ik wil dit jaar eens wat mooie foto's maken.

Ik heb een Pentax A3 (analoog ja) tot mijn beschikking met een Takumar zoomlens (specs volgen nog).

Nu wil ik op de vrijdagavond (donker) en zaterdags overdag foto's gaan maken, maar wat voor sluitertijd en film kan ik dan het beste gebruiken?

Ik kan de camera instelleb van ISO <32 - 1600

Foto v/d camera;
Afbeeldingslocatie: http://www.iris.dti.ne.jp/~tmasada/spec/camera/A301.jpg

Lens:

Afbeeldingslocatie: http://kmp.bdimitrov.de/lenses/zooms/_non-SMC/tak-A_28-80f3.5-4.5.jpg

En specjes: http://kmp.bdimitrov.de/l.../tak-A_28-80f3.5-4.5.html

Als je zegt van daar kan je niks mee, zeg het me graag, dan zet ik het uit m'n hoofd :P , maar ik ga er van uit dat er wel mooie plaatjes mee te schieten zijn.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 15:33

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

dat zou moeten lukken! Ga je voor een flitser dan moet je dat helemaal doen volgens t tabelletje op de flitser, gebruik je geen flitstser, dan neem je dus een hoge sluiterstijd, neem een statief mee. Fixeer je op een punt en mikken maar.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik heb er idd ook een flitser bij, die gaat des avonds iig mee, statief weet ik zo nog niet aangezien we meestal vrij veel lopen naar andere punten.
Komt nog bij dat het statief niet echt easy-use is.
Maar met een tamelijk korte sluitertijd zal dat niet het grootste probleem zijn denk ik.

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 21 September 2003 @ 22:22:
Ik heb er idd ook een flitser bij, die gaat des avonds iig mee, statief weet ik zo nog niet aangezien we meestal vrij veel lopen naar andere punten.
Komt nog bij dat het statief niet echt easy-use is.
Maar met een tamelijk korte sluitertijd zal dat niet het grootste probleem zijn denk ik.
De vader van een een vriend van mij (hij maakt voetbal foto's voor o.a. Feyenoord :)) heeft een 'meeneem-statief', een enkele buis met ronde rubber dop (volgens mij zelf geknutseld maar hey, het werkt prima). ding is zo neer te planten en bied voldoende grip om de cam stil te houden.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Da's inderdaad ook wel een goeie, keer de schuur in :+

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 22 september 2003 @ 08:36:
Da's inderdaad ook wel een goeie, keer de schuur in :+
Alleen moet je voor 'snelle' foto's je toestel toch juist niet stil houden? Je moet de auto volgen en dan pas drukken. Op die manier krijg je mooi het effect dat de auto snelheid heeft, want de achtergrond wordt dan blurry en de auto (als het goed is) scherp...

Zo had ik het begrepen in ieder geval, nooit zelf geprobeerd.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-02 16:37

BaRF

bijna kerst

Hydraulik-Phunk schreef op 21 September 2003 @ 22:11:

Ik kan de camera instelleb van ISO <32 - 1600
misschien stomme opmerking, maar denk je er aan dat er ook een bijbehoren rolletje met die iso waarde in moet? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 21:25

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 08:38:
[...]

Alleen moet je voor 'snelle' foto's je toestel toch juist niet stil houden? Je moet de auto volgen en dan pas drukken. Op die manier krijg je mooi het effect dat de auto snelheid heeft, want de achtergrond wordt dan blurry en de auto (als het goed is) scherp...

Zo had ik het begrepen in ieder geval, nooit zelf geprobeerd.
Nou ja moet. Niets moet natuurlijk maar een mogelijkheid is om de camera op een "monopod" (éénpoot) of een "tripod" (driepoot) te plaatsen en het voorbij komende object te volgen. Dit wordt "panning" genoemd.

De truuk zit hem erin dat de achtergrond voldoende wazig is (groot diaframa, lage F-waarde) en de sluitertijd zo is dat je het object niet bevriest maar dat de snelheid zichtbaar is (doordat de draaiïng van de wielen bv zichtbaar is). Het heeft dus wel de nodige oefening nodig maar kan erg mooie resultaten opleveren. Oefen dus wat van te voren voordat je hele serie mislukt.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Daarom vraag ik het ook, o.a. welke film.

Jij weet er vast wel meer vanaf, dus als je me ff vertelt wat voor sluitertijd ik
moet/het beste kan gebruiken kan ik daar mijn film op aanpassen ;)

edit; @ barf that is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 22-09-2003 13:00 ]

Verwijderd

-Stef- schreef op 22 September 2003 @ 12:41:
[...]

Nou ja moet. Niets moet natuurlijk maar een mogelijkheid is om de camera op een "monopod" (éénpoot) of een "tripod" (driepoot) te plaatsen en het voorbij komende object te volgen. Dit wordt "panning" genoemd.

De truuk zit hem erin dat de achtergrond voldoende wazig is (groot diaframa, lage F-waarde) en de sluitertijd zo is dat je het object niet bevriest maar dat de snelheid zichtbaar is (doordat de draaiïng van de wielen bv zichtbaar is). Het heeft dus wel de nodige oefening nodig maar kan erg mooie resultaten opleveren. Oefen dus wat van te voren voordat je hele serie mislukt.
Heheh.. Tuurlijk moet het niet, was van mijn kant eigenlijk ook meer een vraag 8) Maar bovenstaand verhaal bedoel ik inderdaad wel. Maar wat doe je bij dit soort foto's met de sluitertijd?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Kijk ook even of je flitser wel nut heeft; wat is het richtgetal van dat ding (gemeten bij ISO100 meestal); dit getal geeft aan hoever je bij een bepaalde F waarde kunt flitsen ; meestal zit er wel een tabelletje bij je flitser met afstanden, iso en F waardes.. Als je een wat zwakke flitser hebt dan heeft flitsen totaal geen nut.. zeker als je toestel met de flitser gesync is (sluitertijd van 1/60 ofzo), dan krijg je gewoon donkere foto's

Pvouput live

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 21:25

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 15:25:
[...]

Heheh.. Tuurlijk moet het niet, was van mijn kant eigenlijk ook meer een vraag 8) Maar bovenstaand verhaal bedoel ik inderdaad wel. Maar wat doe je bij dit soort foto's met de sluitertijd?
Dat hangt maar net van de omstandigheden af. Zijn het auto's of fietsen, staan je in een (langzame) bocht of langs een recht stuk, is het erg zonnig of bewolkt? Dit zijn maar wat verschillende omstandigheden die verschillende sluitertijden vereisen. Ik maak in dat geval wat proeffoto's op zeg 1/60, 1/125, 1/250 of 1/500. Is is een beetje schipperen tussen zowel zichtbare snelheid als een wazige achtergrond.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:43
Reken op zeer veel mislukte foto's, maar oefening baart kunst.

Ik las laatst een guide, ah hier:

http://www.photozone.de/4Technique/compose/panning.htm

Volledige guide:

http://www.photozone.de/bindex4.html

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/4Technique/compose/panning3.jpg
In maybe two out of 10 pics the main object is indeed quite sharp and the background is fuzzy due to motion blurr.

[ Voor 34% gewijzigd door Captain Pervert op 22-09-2003 18:48 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Hmm, wordt wel een duur geintje dan als dat zo is, oefenen heeft weinig nu aangezien het maar 2 dagen is. En ikga niet op de openbare weg staan fotograferen :+
Maar ik probeer het wel ffkes.

Pagina: 1