Hoe lang mag kabel voor dig. verbinding pc-minidisc zijn?

Pagina: 1
Acties:

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Hallo,

Mijn computer staat zo'n 10 meter van m'n minidiscdeck. Ik wil het mddeck via de digital coax in verbinden met de soundblaster (live! value volgens windows). Kan dit door zo'n tulp-tulpkabeltje te kopen (aan beide kanten een rood en wit stekkertje) en dan aan de ene kant een verloopstukje die verloopt naar zo'n mini-jack en aan de andere kant een verloopstukje die verloopt naar een enkele tulpstekker?

Op dit moment werkt het soms om geluid goed te krijgen over 1 luidspreker, op dit moment heb ik wel die 10 meter lange kabel en pruts ik dus wat met 1 stekker die ik uberhaupt niet gebruik. De andere luidspreker geeft veel ruis.

Ik heb de search al wat gebruikt maar daar word ik niet veel (wel wat) wijzer van. Het schijnt dat de kabel 75 ohm moet zijn. Er staat me iets bij dat ohm iets met weerstand is, dus dan zou een lange kabel teveel weerstand moeten hebben zou ik zeggen, maar op de een of andere manier werkt het wel al half (het geluid over de ene luidspreker is uitstekend).

Ik heb de ballen verstand van audio, dus kom maar op met die adviezen.

(mddeck is een sony MDS JE 520 voor wat het waard is...)

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Verwijderd

aan beide kanten een rood en wit stekkertje) en dan aan de ene kant een verloopstukje die verloopt naar zo'n mini-jack en aan de andere kant een verloopstukje die verloopt naar een enkele tulpstekker?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wattu?

• prinsrob
Het kan zijn dat ik de verkeerde termen gebruik. Met mini-jack bedoel ik zo'n stekkertje dat ook aan de meeste walkmanhoofdtelefoons zit en met tulp bedoel ik zo'n stekker die je in de analoge ingangen van de versterker kunt douwen.

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Verwijderd

Bij die lengte is het belangrijk niet gewoon afgeschermd microfoonsnoer te gebruiken, maar echte 75 Ohm coax: RG59, of een dunner type
Laat een handige kennis even plugjes aanzetten...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Audio en videokabels zijn altijd 50 Ohm voor zover ik weet (afgezien je CAI kabel, die is wel 75 Ohm). Dat is overigens niet de weerstand van de kabel (dan moet ie wel heel lang zijn om een weerstand van 75 Ohm te krijgen). Maar de karakteristieke impedantie. Heeft iets met termination, eindeloos lange kabels en reflecties te maken. Ingewikkelde electrotechniek dus, heb ik ook geen kaas van gegeten.
Je hoeft overigens ook niet in een winkel te vragen om kabels met een karakteristieke impedantie van 50 Ohm, dan kijken ze je namelijk heel raar aan. En ik spreek uit ervaring :P.

Lengte is overigens helemaal geen probleem, zo lang je hem maar niet 3 kilometer maakt ofzo :).

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 21-09-2003 22:11 ]

• prinsrob
Oke, dus het komt erop neer dat ik een echte coaxkabel moet kopen die 75 ohm is en dat de lange kabel die ik al had om het analoog aan te sluiten niet gaat werken als ik het via coax digitaal wil doen. Juiste samenvatting?

Verwijderd

Nope, klopt niks van :p

75 ohm is dus niet nodig. Verder heb ik een (audiofielen opgelet!) 10 meter lange tulp (l-R) kabel (Formido :Y) ) met daaraan vast een 2xtulp naar 3.5mm stereo jack plug-kabel lopen tussen mijn Receiver en Soundblaster live.

Het werkt dus wel, op de meest goedkope en simpele manier die je kunt bedenken. :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het schijnt dat de kabel 75 ohm moet zijn.
Dat is enkel de afsluitweerstand in elk apparaat. :)

Je kan ook gewoon standaard coaxkabel kopen bij een bouwmarkt. Of nog beter : kabel voor een schotelantenne. Die hebben een enorme afscherming waardoor het zeker gaat werken.

Je zou ook eens kunnen zoeken naar een optische kabel van 10 meter.
8 meter werkte bij m'n broertje zonder problemen.

Senile! Senile Oekaki

• prinsrob
Een optische kabel gaat niet werken aangezien ik geen optische uitgang heb op m'n geluidskaart, dan moet ik nog weer converteren enzo en dat kost geld :).

Play, hoe heb je de andere kant van je kabel naar de ingang van de minidisc gesluisd? Aangezien er maar 1 stekker naar de digitale coaxingang van de md gaat en er twee stekkers aan de kabel zitten?

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 21:04
ik werk zelf op de afdeling waar je alle kabels kan vinden bij de praxis en heb een pa die er vanalles over weet en wat het handigste is om te gebruiken is luidspreker snoer en daar kopjes op zetten en dat werkt gewoon goed en dat 75 ohm is alleen voor coax echt goed anders mot je 2 dikke coaxkabels aanleggen en dat is ook niet handig

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je hoeft maar 1 kabel te trekken, het is digitaal (stereo PCM signaal kan over 1 kabel). En luidspreker kabel kan je dus echt niet gebruiken en ik spreek uit ervaring :).
Nee je moet wel coax kabel gebruiken. Kan ook hele simpele zijn, je hoeft niks fancys te kopen. Alle signaal kabels voor audio gebruik zijn nl ook coax, ook die hele goedkope "standaard" dingen die je bij apparatuur krijgt meegeleverd.

Overigens maakte ik een fout, de interface van SPDIF dicteert wel degelijk een kabel met een karakteristieke impedantie van 75 Ohm (en idd ook een 75 Ohm afsluit weerstand).
Pagina: 1