Toon posts:

100mbit en router...

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb ff een vraag, als ik dus een cablerouter koop, kan die dan 100mbit internet aan?! Het probleem is dus dat ik 2 computers moet kunnen laten genieten van 100mbit internet.

Maar zijn er routers die dit aankunnen en zo ja, is dat knetterduur?! of werkt een goedkope sweex cable router ook gewoon op 100mbit?!

dit wordt bij de productinfo van zo'n router nooit echt duidelijk vermeld....

hartelijk dank alvast!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat heb je zelf zoal onderzocht voordat je dit bericht hier plaatste?

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Heb je 100 mbit internet dan :X

De meeste routers kunnen maar rond de 8 mbit aan... goedkoopere (sweex etc) vaak effectief minder...

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:29
Ja, er zijn routers die 100mbit aankunnen, maar die zijn idd nogal duur :) .

de goedkopere (sweex enzo) die kunnen die snelheid lang niet halen.. meestal maar 10mbit ofzo..

wat je wel kan doen is gewoon een linuxbak neerzetten, en die gewoon als router laten fungeren. Daarmee kun je denk ik het dichtst bij die 100mbit komen, voor de laagste prijs.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 07:20
Je internetverbinding is maximaal (oa Power ADSL van XS4ALL) 2-8mbit dus de 100 zal je nooit halen.

• Icey
The Undertaker schreef op 21 september 2003 @ 21:31:
Je internetverbinding is maximaal (oa Power ADSL van XS4ALL) 2-8mbit dus de 100 zal je nooit halen.
100 mbit internet kan wel, maar kost vrij duur ;)

8 mbit is het max wat de meeste normale mensen thuis kunnen halen :)

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op 21 September 2003 @ 21:30:
Wat heb je zelf zoal onderzocht voordat je dit bericht hier plaatste?
ik heb gezocht via de search functie hier, ik heb gekeken naar de 802.3 spec maar volgens mij is dat alleen Ethernet (10mbit)....

ff op google gezocht maar kwam ik uit dat Fast Ethernet soms wel 802.3 is en soms ook met een letter :S

ik heb dus wel het 1 en ander uitgezocht.....

Verwijderd

misschien zit hij in een glasvezel wijkje :) en zoon verbinding is al duur dus dan maakt een dure router ook niet uit toch?

Verwijderd

Topicstarter
uhmmzz die internetconnectie hoef ik nix voor te betalen het is op een studenhuis achtig iets bij een universiteit...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Icey schreef op 21 september 2003 @ 21:34:
[...]

100 mbit internet kan wel, maar kost vrij duur ;)

8 mbit is het max wat de meeste normale mensen thuis kunnen halen :)
kost veel, is duur ;)

Idd denk ik niet dat TS het niet goed begrepen heeft. Hij zegt ook 'cablerouter', dus ik ga er van uit dat ie kabel bedoelt. Kabel kun je in nederland max 3-4mbit ofzo uit trekken (@home)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
maar cable is niet echt een algemeen begrip, en die producten worden wereld wijd gemaakt.....

maar in principe is het dus met zo'n cableroutertje dus niet mogelijk om 100Mbit internet te behalen?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Goedkoopste oplossing hiervoor is een oude pc met 2 100 Mbit nicjes erin, dan weet je zeker dat het ook op 100 Mbit werkt. De meeste cheape routers zijn inderdaad max 10 Mbit.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 21:38:
maar cable is niet echt een algemeen begrip, en die producten worden wereld wijd gemaakt.....

maar in principe is het dus met zo'n cableroutertje dus niet mogelijk om 100Mbit internet te behalen?
Voor een studentenhuis moet je gewoon een switch hebben lijkt me. Afhankelijk van de setup daar. En die weten wij niet.

Verwijderd

Topicstarter
uhmmz op een linux bak (moet 24/7 draaien) daarop internet sharen dus?! dat is niet echt makkelijk in te stellen ben ik bang :|

uhmmzz nou waar dat dus is heeft hij een wall outlet en daarop krijgt hij extern ip...

dus utp vanaf computer in die utp outlet, netzaols bij een kabelmodem...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:42 ]

• Icey
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 21:38:

niet met een standaart ding...

Maar als je het van de universiteit krijgt moet je ff contact met hun opnemen... waarschijnlijk zijn er 2 opties:

-gewoon 8 mbit

-ze trekken een lijntje naar jou huis voor 100 mbit, dan zul je dus een pc met 2 netwerkkaartjes neer moeten zetten...

Maar hun zouden het wel het best weten, immers, zij leveren het. denk je niet?

• Icey
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:41:
uhmmz op een linux bak (moet 24/7 draaien) daarop internet sharen dus?! dat is niet echt makkelijk in te stellen ben ik bang :|
handleiding lezen, je zit niet voor niets op een universiteit, niet zo lui zijn ;)

Windows 2000 kan bijvoorbeeld ook, maar daar kan je gewoon de 'internet delen faq' voor gebruiken...

Hoe deel ik Internet ?

• Keesk
  • Laatst online: 06-08 10:15
Technische specs van mijn sweex router geven aan 10/100 mbps en de router kost ca 100 euro (met draadloze optie) is dat duur ?

Verwijderd

Topicstarter
dat is waar, maar ik denk dat ze gaan lopen zeuren over waarom moet jij 2 x 100mbit, heb je er aan 1 niet genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
Keesk schreef op 21 September 2003 @ 21:42:
Technische specs van mijn sweex router geven aan 10/100 mbps en de router kost ca 100 euro (met draadloze optie) is dat duur ?
dat is dus de vraag of de WAN 100 mbit is, of dat ze alleen de switch bedoelen :S

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:41:

uhmmzz nou waar dat dus is heeft hij een wall outlet en daarop krijgt hij extern ip...

dus utp vanaf computer in die utp outlet, netzaols bij een kabelmodem...
dan gebruik je toch dat andere OS :? windows ofzo...

jees, niemand verplicht je toch linux gebruik :/

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Heb hier een Topcom 100Mbit router. Koste iets van 125€. Die 100Mbit komt alleen goed van pas als je data door het netwerk naar een andere pc wil versturen. Dit is natuurlijk alleen in een intern netwerk en niet over het internet!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:42:
dat is waar, maar ik denk dat ze gaan lopen zeuren over waarom moet jij 2 x 100mbit, heb je er aan 1 niet genoeg?
Tenzij je het heel goed hebt krijg je niet 2x100 maar 1x100 gedeeld met de rest van je huis.

Verwijderd

Topicstarter
uhmmzz nou.... die windows bak kan niet 24/7 aanstaan ivm stabiliteit problemen.... dus het probleem is dus dat die linux bak wel 24/7 online moet ijn..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 21:44:
Heb hier een Topcom 100Mbit router. Koste iets van 125€. Die 100Mbit komt alleen goed van pas als je data door het netwerk naar een andere pc wil versturen. Dit is natuurlijk alleen in een intern netwerk en niet over het internet!
waar had je die gekocht dan als ik het vragen mag?!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

koop/zoek een switch of hub, plak je UTP in de uplink port en hang daar je machines aan. 99% kans dat het werkt. (die laatste zit 'm in MAC-adresbeveiliging op een andere switch)

• Keesk
  • Laatst online: 06-08 10:15
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 21:43:
[...]

dat is dus de vraag of de WAN 100 mbit is, of dat ze alleen de switch bedoelen :S
De vraag was of de router 100 mbit aan kan ... of heb ik een bril nodig ?

[ Voor 1% gewijzigd door Keesk op 21-09-2003 21:47 . Reden: lettertje vergeten ]

• Icey
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:44:
waarschijnlijk is dat 100 mbit voor het switch gedeelte, dat heeft iedere router..

Hoeveel mbit is de wan kant? 10mbit half duplex waaarschijnlijk, waarvan hij er misschien maar 8 mbit van kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 21 September 2003 @ 21:46:
koop/zoek een switch of hub, plak je UTP in de uplink port en hang daar je machines aan. 99% kans dat het werkt. (die laatste zit 'm in MAC-adresbeveiliging op een andere switch)
tja, dat is nog niet zo'n gek id, maar de vraag is krijg je wel 2 externe ip's ??

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom wil je routen dan draaid daar geen dhcp server of zoeits :?
als het allemaal toch zo bijzonder is.
Het probleem is dus dat ik 2 computers moet kunnen laten genieten van 100mbit internet.
mmmmmmz
2 pc's die allebei 100mbit moeten hebben moet je gigabit router zoeken ..
helemaal knetterduur 8)7

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
de linux server moet volle bandwith hebben, en die ander trekt af en toe wat ... dus dat zal wel fair geshared worden, dat is het idee van een router...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:47:
[...]

tja, dat is nog niet zo'n gek id, maar de vraag is krijg je wel 2 externe ip's ??
Waarschijnlijk wel. Mogelijk dat ze er een beveiliging tegen gemaakt hebben (maar een MAC door jouw poort up hun switch bijvoorbeeld), dan moet je idd met een 2e machine werken. Maar die kans is volgens mij vrij klein.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop het dan maar... ik moet morgen die bak online hebben namelijk....

maargoed, ik zal dat ff proberen, en anders daar de sysadmin wel ff contacten.

nu kan ik dus van te voren nog niet een routertje kopen, maar dat komt dan allemaal wel goed, bedankt iedereen!

nu nog hopen dat het werkt :)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

wees nou eens duidelijk, komt hij op de campus van een universiteit te zitten alwaar glasvezelkabel ligt? Daar zit je dus inderdaad op een 100mb verbinding, en dan kun je het wel shaken met een low-end router om die snelheid te houden als je dat persé wilt gaan delen. Dan neem je dus een oude p1 en daar stop je twee 3com kaartjes in. Dan haal je van internet een kant-en-klare internet-deel distro voor op floppy, even een paar gegeventjes invoeren als intern en extern ip en waar de kaartje zich bevinden en klaar is klara. Vervolgens plug je dus 1 nic naar de wall-outlet en de andere naar een switch die 100mb aankan en van daaruit naar de twee compu's.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:49:
de linux server moet volle bandwith hebben, en die ander trekt af en toe wat ... dus dat zal wel fair geshared worden, dat is het idee van een router...
Doe dan eens naar IPcop of smoothwall oid kijken.
Dit zijn linux "distro's" die maar voor 1 ding gemaakt zijn, routeren/firewallen...

oude pentium bak met 2 100mb nicjes erin, goed instellen en klaar is klara.
de download is ongeveer 25/40 meg incl updates, handleiding die erbij zit is super duidelijk en iemand die naar een universiteit gaat moet dit in een halfuur draaiend kunnen hebben (je hoeft het nml niet te snappen je moet alleen kunnen doen wat er staat).

ik draai er al een tijdje een aantal op een paar locaties en sommige staan al een jaar aan (even de reboots na een update daargelaten).

Slash Care
Mementô

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:45:
[...]

waar had je die gekocht dan als ik het vragen mag?!
Bij Microman in België.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

deff schreef op 21 september 2003 @ 21:56:
[...]en iemand die naar een universiteit gaat moet dit in een halfuur draaiend kunnen hebben (je hoeft het nml niet te snappen je moet alleen kunnen doen wat er staat).
offtopic:
nou daar zeg je het toch precies verkeerd, iemand die universitair geschoold is/wordt kan zoiets juist niet, die is er namelijk altijd op uit om alles zo veel mogelijk te begrijpen :P Die gaat dus net zo lang zitten klooien totdat het niet meer werkt :)

Een HBO of "minder" student zal het gewoon stap-voor-stap invullen en klaar-is-Klara (m/v)

[edit] oh en no flame intended of wat dan ook hoor })

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mensen, wat boeit het nou hoe hij aan de bandbreedte komt. De topicstarter wil gewoon weten of een simpele cable-router hiervoor geschikt is.
Leze schijnt tegenwoordig een groot probleem te zijn :?

Antwoord is nee. Ookal adverteren veel HTK* routerfabrikanten met alles waar 100Mbit in voorkomt, uiteindelijk mag je blij zijn als er 10 doorheen gaat.
Voor grotere bandbreedte moet je gaan kijken naar apparatuur van Juniper/Cisco en andere goede maar vooral dure oplossingen.

Voor eens studentenhuis-opzet is software dan een betere keus, alleen zit je hier wel met de benodigde kennis en een oudere pc die ook in staat is om de software te draaien.

*HTK = huis tuin en kuiken.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 21-09-2003 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
hufkes schreef op 21 September 2003 @ 21:53:
wees nou eens duidelijk, komt hij op de campus van een universiteit te zitten alwaar glasvezelkabel ligt? Daar zit je dus inderdaad op een 100mb verbinding, en dan kun je het wel shaken met een low-end router om die snelheid te houden als je dat persé wilt gaan delen. Dan neem je dus een oude p1 en daar stop je twee 3com kaartjes in. Dan haal je van internet een kant-en-klare internet-deel distro voor op floppy, even een paar gegeventjes invoeren als intern en extern ip en waar de kaartje zich bevinden en klaar is klara. Vervolgens plug je dus 1 nic naar de wall-outlet en de andere naar een switch die 100mb aankan en van daaruit naar de twee compu's.
ik ben kennelijk duidelijk genoeg geweest, je geeft het zelf al aan wat ik wou :)

maaruh dat met die distro's ff ergens een gare pentium vandaan zien te toveren...

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op 21 September 2003 @ 22:11:
Mensen, wat boeit het nou hoe hij aan de bandbreedte komt. De topicstarter wil gewoon weten of een simpele cable-router hiervoor geschikt is.
Leze schijnt tegenwoordig een groot probleem te zijn :?

Antwoord is nee. Ookal adverteren veel HTK* routerfabrikanten met alles waar 100Mbit in voorkomt, uiteindelijk mag je blij zijn als er 10 doorheen gaat.
Voor grotere bandbreedte moet je gaan kijken naar apparatuur van Juniper/Cisco en andere goede maar vooral dure oplossingen.

Voor eens studentenhuis-opzet is software dan een betere keus, alleen zit je hier wel met de benodigde kennis en een oudere pc die ook in staat is om de software te draaien.

*HTK = huis tuin en kuiken.
super, verstand van software matig heb ik wel redelijk, heb hier nog een p3 450 staan die mooi zou kunnen delen, maar die heeft al andere functie :| en ik heb nergens meer een gare bak liggen die wel weg kan.....

• TakTiX
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Lijkt me idd niet makkelijk om zo'n router te vinden en verbinden met een PC/Switch lijkt me de beste oplossing. Maar buiten dit om, wat heb je er nu aan om het ipv 10mbit 100mbit te hebben, welke server geeft nu ALS ze al 100 Mbit hebben deze aan 1 client...lijkt me niet

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

Verwijderd

Topicstarter
tja, het is een 100mbit kring waarin ie komt de hangen, daarom is die 100mbit nodig..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TakTiX schreef op 21 september 2003 @ 22:15:
Lijkt me idd niet makkelijk om zo'n router te vinden en verbinden met een PC/Switch lijkt me de beste oplossing. Maar buiten dit om, wat heb je er nu aan om het ipv 10mbit 100mbit te hebben, welke server geeft nu ALS ze al 100 Mbit hebben deze aan 1 client...lijkt me niet
nou ja ik kan me voorstellen dat je wel 100mbit wil communiceren met een andere pc op de campus

Iperf

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
Mensen, waarom doen jullie zo moeilijk :?

TS wil 100 Mbit inet verbinding delen. Dit kan op twee manieren:

1. Hij koopt een dure Cisco router
2. Hij haalt ergens een P1-xxxMhz vandaan en zet er een linux distro op.

Aangezien de eerste optie veels te duur is, moet hij ergens een Pentium vandaan halen.

Klaar :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ts heb je het al uberhaubt geprobeert met een switch ?

Iperf

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Mijn SMC router haalt officieel op zijn WAN poort 100 MBit. In hoeverre hij dit in de praktijk haalt, weet ik niet, maar hij hoort het wel te kunnen.

Verder, een switch werkt alleen als je IP adressen via DHCP uitgedeeld krijgt. Bij Studentenhuisvesting in Nijmegen (daar had ik tot voor kort een 10Mbit netwerkaansluiting met een kamer er om heen :) ), krijg je vaste IP's en dan gaat het alleen werken met een router.

Een simpel dingetje werkt dan waarschijnlijk niet, maar 3Com of Cisco materiaal zal het wel aan kunnen. Mijn SMC kan het dus volgens de specificaties officieel ook aan, maar in hoeverre dat in de praktijk goed gaat...

En anders dus een ouwe Pentium, een 100 MHz werkt al goed genoeg, met Freesco. Even googlen op 'Freesco' en je hebt het zo aan de praat.

[ Voor 21% gewijzigd door dreamscape op 21-09-2003 22:47 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
freesco is makkelijk dat draait heir al, nu nog een gare p75...

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
hufkes schreef op 21 September 2003 @ 22:03:
[...]
offtopic:
nou daar zeg je het toch precies verkeerd, iemand die universitair geschoold is/wordt kan zoiets juist niet, die is er namelijk altijd op uit om alles zo veel mogelijk te begrijpen :P Die gaat dus net zo lang zitten klooien totdat het niet meer werkt :)

Een HBO of "minder" student zal het gewoon stap-voor-stap invullen en klaar-is-Klara (m/v)

[edit] oh en no flame intended of wat dan ook hoor })
none taken, zie er de humor wel van in :) zat meer te denken in de trant van "dies slim genoeg om te beseffen dat hij gewoon de manual moet volgen en niet moet gaan zitten kutten;) )

magoe hij wenst om mijn post en die van degene boven me te negeren en te gaan zitten zoeken naar een bbrouter met een 100mbit wanport voor rond de 100 eurie(yeah right) of pc/switch oplossingen. Ach moetie helemaal zelf weten.

Slash Care
Mementô

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
met die goed kope lukt het ook hoor....

maar meestal is het 10 mbit verbinding

en 100 mbit heb je dan meestal binnen het netwerk intern als je router en je netwerk kaart het ondersteunen

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 22:51:
freesco is makkelijk dat draait heir al, nu nog een gare p75...
Fantastisch! Bij deze heeft TS z'n probleem dus al zelf opgelost :)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
ja en nee, ik heb geen Pentium ragbak.... en om er ff 1 te regelen binnen een dag :| gaat me alsnog om een router oid :s

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

(+1 behulpzaam)

http://tweakers.net/aanbod

Staat vast wel iets bij dat te betalen en in de buurt is. :)

[ Voor 21% gewijzigd door max op 22-09-2003 00:04 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Predator

Suffers from split brain

Het zal toch wel lastig zijn om een Freesco op een P75 100mbit te NAT'n.
Routen is niet zo'n probleem, maar NAT is wel redelijk cpu-intensief.

Er moet veel meer gedaan worden dan bij het gewone routing proces.

Maar je zal ook wel zelden 100mbit doorgestuurd krijgen, dus het zal wel meevallen.
Ik zou toch iig eens testen met een ander (krachtiger) toestel.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1