Toon posts:

Papst Vario Fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik kan toevallig aan een paar vario fannetjes van Papst komen (80*80mm en groter). Alleen heb ik even op hun site gekeken www.papst.de. Daar stond dat dat geen ballbearing fans zijn, is dat niet veel slechter?

Nou wil ik ook even weten of die vario fans altijd draaien en als de temperatuur dan hoger wordt dat ze dan meer toeren gaan maken? Of draaien ze gewoon niet totdat de temperatuur hoger wordt (wel geluidsarmer).

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ervaring met die fannetjes

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
ik heb 2 120 mm papst fans, weet zo niet of het ball bearing is...ze draaien van 8 volt tot 16 volt, ik dnek dat het vario daar op slaat....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Rocco
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 22:00

Rocco

nightlife

Ik heb 2 papst variofans (type 8412NGMV) in mijn computer. Een voorin mijn kast, de ander heb ik in mijn voeding gestoken. Ik moest zelf zo'n temp sensor eraan solderen.

Ze draaien altijd en de motortjes zijn redelijk stil. 's zomers draaien ze duidelijk harder. Maar wel zeer degelijk. Echter erg duur geweest.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 02 december 2000 18:20 schreef Sneeuwbal het volgende:
Daar stond dat dat geen ballbearing fans zijn, is dat niet veel slechter?
Nee hoor, een goede glijlager is beter dan een slechte kogellager. Het is wel zo dat het veel eenvoudiger is een slechte glijlager te maken. Dus in hele goedkope zooi vindt je glijlagers

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Ahhhh, goedkoop zijn ze niet (nieuwe fan)
80*80= 56,- gulden

Verwijderd

Op zondag 03 december 2000 22:46 schreef Sneeuwbal het volgende:
Ahhhh, goedkoop zijn ze niet (nieuwe fan)
80*80= 56,- gulden
Bij Conrad: Papst ventilator (1450/2900omw/min. nom. spanning 8 V=/16 V) F14.50, Zelfde maar dan met 3050omw/min F17,50

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat zijn geen temperatuur geregelde fans denk ik.

Verwijderd

Zo'n Papst 8412NGMV heb ik nu ook gekocht. Even op de voeding aangesloten en hij is wel lekker stil. Maar er staat dat de paarse draad voor een NTC is. Hoe sluit ik die aan? Zit deze in de fan?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27
Move PMG -> CE :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1