Toon posts:

Athlon XP 2700+ TBred op 70 graden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt er echt gestoord van. Ik heb de laatste tijd nogal wat geïnvesteerd in mijn pc met tot doel deze stiller en koeler te maken. Eerst had ik een XP 2100+ processor (palmolino) en dat ding had altijd hoge temperaturen 60-70 graden, maar dat was niet vreemd want daar stonden ze om bekend. Daar stond dan ook nog zo'n straaljager op (Thermal take volcano 9) en 5 case fans. Die decibellen was ik dus zat en investeerde in een Zalman koeler 6000(AlCu). Die is inderdaad stiller maar koelde niet beter, sterker nog de temperatuur liep op tot 72-73 graden bij stress.

Ik heb dan ook deze week geinvesteerd in een Athlon XP 2700+ TBred (bewust voor gekozen, want Barton vereiste een Bios flash) met het idee dat die zowieso koeler zou zijn. Meteen maar even 2 stille Papst case fans erbij gekocht. Maar helaas, helaas alle investeringen tenspijt is ook deze processor stressed 69-71 graden celcius.... Ik snap er geen snars meer van. Ik weet echt zo zeker dat die cpu koeler goed staat, met geleidingspasta uiteraard (nope, niet te veel of te weinig) er zitten zelfs 4 koelfans in de kast en toch houd ik dergelijke temperaturen.

Ik twijfel ontzettend nu of ik die temperaturen wel moet geloven (ik gebruik MBM 5 en Digidoc (meegeleverd met het mobo van Chieftec)) maar het kan toch niet zo zijn dat ook deze cpu zo lekker loopt te bakken (V core ligt tussen de 1,55 - 1,60V, dus ook dat kan het niet zijn).

Even wat gegevens:

Mobo: 7NJL1 (nforce2) Apogee van Chieftec, Bios release date: 03/26/2003

Mijn vraag is nu: moet ik me zorgen maken om die 70 graden en zo ja wat kan ik nog proberen om die temperatuur betrouwbaar te controleren en eventueel naar beneden te brengen?

.... help :'(

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 18:19

RumaNoV

Folding

Ben je wel zeker dat die temperaturen kloppen :s

En als je geen instabiliteit merkt, dan zou ik mezelf er niet te veel van aanttrekken.

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Om te kijken of de temp. echt klopt zou je aan de koelblok kunnen voelen of die echt zo warm is (of met een externe temp. meter)! En kijk of je niet te veel koelpasta erop heb gesmeerd! Hierbij geldt: beter te weinig dan te veel pasta!

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
wat zijn je temp vlgs bios.kijk ebven in bios wat daar de temps zijn.
die mbm proggies kunnen soms afwijken
en anders voel even aan de heatsink als hij echt 70ç wordt verbrandt je je vingers

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 18:05:
...
Mijn vraag is nu: moet ik me zorgen maken om die 70 graden en zo ja wat kan ik nog proberen om die temperatuur betrouwbaar te controleren en eventueel naar beneden te brengen?

BIOS update doen. Zorgt voor veel betrouwbaardere en bijna altijd lagere temps :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

als hij aangeeft dat hij op 70 celcius draait moet je even
aan de koeler voelen hoe heet hij op dat moment is. als je je
verbrand dan is er iets mis. zkr weten dat de sensor niet kaduuk is?

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
als je zeker weet dat je koeler goed gemonteerd zit, gewoon even voelen aan het koelelement (zo dicht mogelijk bij de cpu als mogelijk)

als tie echt 70 graden wordt brand je je vingers er wel aan

als je pc verder stabiel loopt niet te veel van aantrekken

eehh - iemand was me al voorgeweest ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -NJ- op 21-09-2003 18:12 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Was het niet zo dat er bij die chaintech moederborden iets aan de hand is? In het chaintech 7njs ervaringen topic wordt er ook steeds over gesproken. De temperatuur ligt ongeveer 10 graden hoger dan in een vergelijkbaar moederbord. Ik meende dat dit door een anders geplaatste sensor kwam, maar hier kan ik me in vergissen.....

Effe snel gezocht:

[rml]MahRain in "Chaintech Zenith 7NJS [ Ervaringen]"[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door Rendier2710 op 21-09-2003 18:15 ]

Verwijderd

Wat ik hier niet lees.. en wat het aller belangrijkste is, is de vraag of je airflow wel ok is. Het maakt niet uit wat voor een koeler je hebt, als je met warme lucht koelt, koel je natuurlijk veel minder.
Zorg dus voor een airflow van onder aan de voorkant naar boven aan de achterkant. Dit scheelt wel een aantal graadjes...

-edit-

cheers

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 18:29 ]

• Rendier2710
  • Laatst online: 14-08 12:24
Oh ja, dit stukje bedoelde ik met die sensor trouwens:

[rml]dEADkIRK in "Chaintech Zenith 7NJS [ Ervaringen]"[/rml]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 18:05:

....

Ik heb dan ook deze week geinvesteerd in een Athlon XP 2700+ TBred (bewust voor gekozen, want Barton vereiste een Bios flash) met het idee dat die zowieso koeler zou zijn. Maar helaas, helaas alle investeringen tenspijt is ook deze processor stressed 69-71 graden celcius.... Ik snap er geen snars meer van.

Dat een Thoroughbredded 2700+ nauwelijks koeler is dan een Palomino 2100+ onder dezelfde omstandigheden verbaasd mij niks. Een thoroughbredded heeft op dezelfde snelheid minder jus nodig dan een Palomino om te kunnen werken, maar een snellere processor heeft vervolgens gewoon weer wat meer jus nodig om zonder problemen te werken.

Als je het even had opgezocht (op bijv de BalusC server)dan vond je dat een Palomino 2100+ 72 Watt verbruikt, een Thoroughbredded 2100+ 62.1 Watt en een Thoroughbredded 2700+ 68.3 Watt.

En inderdaad, als het verder gewoon r*testabiel is dan zou ik mij er niet alteveel van aantrekken...

9800x3d

Verwijderd

makje schreef op 21 September 2003 @ 18:45:
[...]
Dat een Thoroughbredded 2700+ nauwelijks koeler is dan een Palomino 2100+ onder dezelfde omstandigheden verbaasd mij niks. Een thoroughbredded heeft op dezelfde snelheid minder jus nodig dan een Palomino om te kunnen werken, maar een snellere processor heeft vervolgens gewoon weer wat meer jus nodig om zonder problemen te werken.

Als je het even had opgezocht (op bijv de BalusC server)dan vond je dat een Palomino 2100+ 72 Watt verbruikt, een Thoroughbredded 2100+ 62.1 Watt en een Thoroughbredded 2700+ 68.3 Watt.

En inderdaad, als het verder gewoon r*testabiel is dan zou ik mij er niet alteveel van aantrekken...
maar dan nog tegen 70 graden stressed. is best wel
veel voor een processor als de 2700+ die goed
gekoeld is en met een goede caseflow.

Heb hier ook de palomino (niet voor lang meer) en die komt
stressed en idle niet eens boven de 54 celcius uit. Als hij dat al
had met de 2100+, zit er toch iets niet goed

Verwijderd

Topicstarter
Wow wat een hoop reaktie, thanks!

Om even een paar antwoorden te gegeven:

Bios update: ik zou wel willen en ik heb het ook geprobeerd, maar nadat ik de nieuwe bios heb geflashed start Windows XP (pro) niet meer door, zelfs niet in veiligemodus. Volgens Chaintech is dat de normaalste zaak van de wereld na een ingrijpende bios verandering .... jullie begrijpen dat ik het daar niet mee eens ben, en omdat ik geen zin heb om heel WinXP opnieuw te moeten installeren ga ik dus niet flashen, vandaar ook de investering in een 2700XP TBred i.p.v. een 2800XP Barton (of hoger).

Ik heb zeer weinig geleidingspasta gebruikt. Volgens de instructie van Zalman een druppeltje op de processor en dit dun uitgesmeerd over het vlak (ongeveer 1 mm dik).

De airflow in mijn kast is van voor onder naar achter boven. Ik heb ook andere airflows geprobeerd, maar daar wordt het niet beter of slechter van.

De pc loopt verder zeer stabiel. Wat ga ik precies merken als het niet goed gaat met de processor?

En over het meten van de temperatuur van de heatsink: ik kan aan een laserdot thermometer komen. Die zal ik morgen een richten onderaan het koelblok. Er vanuitgaande dat er een goed contact is tussen de processor en het koelblok, hoeveel graden verschil zit er dan ongeveer tussen het koelblok en de pc .... oftewel wat is normaal?

THXS!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

1 mm dik, dat is wel wat veel volgens mij. Ik heb altijd gedacht dat je met koelpasta vooral oneffenheden op de core moet vullen en niet er een geglaceerde taart van moet maken. Dus ik zou er heel wat minder pasta op doen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Frag or die schreef op 21 September 2003 @ 19:24:
1 mm dik, dat is wel wat veel volgens mij. Ik heb altijd gedacht dat je met koelpasta vooral oneffenheden op de core moet vullen en niet er een geglaceerde taart van moet maken. Dus ik zou er heel wat minder pasta op doen
Mmmh nog eens op mijn lineaal gekeken, 1mm is wellicht wat hoog ingeschat, het zit tussen de 0,5-1,0 mm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 19:30:
[...]
Mmmh nog eens op mijn lineaal gekeken, 1mm is wellicht wat hoog ingeschat, het zit tussen de 0,5-1,0 mm.
Dat is nog veel te dik, je mag het niet eens kunnen meten met je lineaaltje, een tiende mm is meer dan genoeg, ik wrijf het meestal eerst in met een schoon plastic zakje en haal dan het overbodige weg met een schone creditcard/bankpasje e.d.

zie bijv. http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

N.B. wat zijn de temps nou eigenlijk in je bios, die moeten natuurlijk wel overeenkomen met MBM

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bios temps zijn hetzelfde. Ik heb zekerheidshalve een vraag ingediend bij Chaintech of de weergegeven CPU temperatuur in de core gemeten wordt of er buiten. In het laatste geval moet ik er 20 graden bij optellen en kom ik boven de maximale die temperatuur van 85 graden uit. Vreemd genoeg staat er in de bios dat het systeem uitschakelt als de cpu temperatuur boven de 85 graden celsius komt (kan ook ingesteld worden op 90, 95 en 100). Dat in ogenschouw genomen zal je haast denken dat de temperatuur die weergegeven wordt in de core is. Ik weet dat Athlons geen sensor in de core hebben, dus hoe ze dat gaan doen.... geen idee.

Als het antwoord van Chaintech geen oplossing biedt, ga ik nog maar eens de koeler plaatsten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vandaag opnieuw de koeler geplaatst, een flinter dun laagje geleidingspasta en wat denken jullie?............ geen verschil! Net zo heet. Vervolgens heb ik met een laserdot thermometer onderaan op het koelblok gericht .... 40graden celcius in idle position... das dus 20 graden lager dan wat de bios aangeeft, of kan er zomaar 20 graden verschil zitten tussen de processor en een correct geplaatst koelblok?

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde moederbord als jou en ik kan je vertellen dat de temps zo'n 10 graden te hoog worden weergegeven. Iedereen met dit bord heeft hoge temps. Chaintech probleem. Niks om je zorgen over te maken.

En oja die temps worden intern gemeten.

[ Voor 11% gewijzigd door xabre16v op 22-09-2003 20:50 ]

• Nielson
  • Laatst online: 09:15
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:48:Dat in ogenschouw genomen zal je haast denken dat de temperatuur die weergegeven wordt in de core is. Ik weet dat Athlons geen sensor in de core hebben, dus hoe ze dat gaan doen.... geen idee.
Volgens mij zit er sinds de Athlon XP's wel een temperatuur diode in de core.

Verwijderd

heb volgens mij ongeveer zelfde prob me epox mobo geeft met TBred ongeveer 10 tot 20 graden hogere temp(dan in werkelijkheid) ik weet niet meer precies waar het aanlag maar volgens mij was het iets met de sensor aansturing ofzo :S

Verwijderd

Topicstarter
Dear Sir:

Temp for all AMD CPU's beyond a 1500+ is measured in the core. 60-72 degrees is a normal temp for this CPU. For optimum preformance ensure that your casing is sufficiently cooled with case fans. Also ensure that your CPU cooler is certified for your CPU type and is configured as depicted in the attached diagrams.
Yours sincerely,
Chaintech Technical Support

Chaintech Europe
Coenecoop 620
2741 PV WADDINXVEEN

Inderdaad, het wordt in de core gemeten ..... wist ik dus niet . ... zo leer je nog eens wat ;)

Dank allen voor de reakties.
Pagina: 1