[postfix] bounce e-mail

Pagina: 1
Acties:

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:09
Hallo GoT.

Hoe kan ik mijn postfix e-mail lokaal laten bouncen? Ik draai op mijn eigen machine een postfix server, om bijvoorbeeld e-mail namens mijn @hotmail.com adres af te leveren. Als deze e-mail echter niet aankomt, word een failure-bericht naar dat @hotmail.com adres gestuurd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat naar bij diederik@localhost gestuurt wordt?

laatst had ik een dns lookup probleem, en heeft dus mijn e-mail, inclusied bounce-mail 10 dagen in de deferred queue gestaan |:(

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Niet. Tenzij je je From veld vervalst. Heeft niets met *jouw* SMTPd te maken dan wel met die van Hotmail :)

• YaPP
uhh... Ik krijg anders directe bounce mails van postfix als een mailserver iets weiger..
Het is alleen nogal nutteloos om postfix via america te laten vertellen dat hij een bericht niet kon versturen :p

Hier een voorbeeld:

Undelivered Mail Returned to Sender

From: MAILER-DAEMON {at} hal9000.internal-domain (Mail Delivery System)
To: diederik_vd_boor {at} hotmail.com
Date: Yesterday 17:36:18

This is the Postfix program at host hal9000.internal-domain.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<iemand@hotmail.nl>: host rc.bay0.hotmail.com[65.54.241.129] said: 551 5.1.1
User not local; please try <iemand@hotmail.com> (in reply to RCPT TO
command)

Er zitten dan 2 bijlagen bij de e-mail: "Delivery error report", en "Undelivered Message" (de @ tekens heb ik uiteraard vervangen door {at})

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
XTerm schreef op 21 September 2003 @ 17:31:
Niet. Tenzij je je From veld vervalst. Heeft niets met *jouw* SMTPd te maken dan wel met die van Hotmail :)
Onzin. Naar het From adres worden geen foutmelding gestuurd. Daarvoor wordt de header Return-Path gebruikt.

Net even getest maar ik denk dat je met canonical maps wel het een en ander kan regelen.

Meer info:
man canonical

In je main.cf:
code:
1
sender_canonical_maps = hash:/etc/postfix/sender_canonical

in /etc/postfix sender_canonical_maps :
code:
1
jouw@hotmail.com    diederik@localhost

vervolgens doe je:
postmap /etc/postfix/sender_canonical
postfix reload

Hiermee wordt je return-path herschreven naar diederik@localhost. Het is verstandig dat je hier een echt emailadres voor gebruik, omdat alle bounces voortaan naar dat adres gaan.

De bounce die je gepost had, was een lokale wegens de 55x error. Indien om wat voor reden dan ook de 55x error gehandeld wordt door een remote server, dan zal die ook bouncen naar diederik@localhost en dat wil je niet. Immers het zou stom toeval zijn als er een account diederik was op de betreffende machine! :)

[ Voor 28% gewijzigd door jant op 21-09-2003 20:39 . Reden: info over bouncing ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• YaPP
Als ik het goed heb staat er nu dus in mijn Return-Path: diederik@localhost... Dat heb ik ook lokaal even getest, en dat klopt ook. Nu vraag ik me alleen wel af... wat als deze e-mail inderdaad ergens bij een smtp op internet aankomt? Gaat die dan op die host niet op die desbetreffende server bouncen?

Het enige wat ik postfix wil vertellen, is dat hij alle foutmeldingen direct mag terugsturen, en niet hoeft proberen af te leveren bij het externe e-mail adres, aangezien ik daarvan de e-mail ook direct weer binnenhaal. :p

De sample-rewrite.cf ben ik nog niet echt wijs uit geworden, maar ik heb het idee dat ik hier ook in moet verder zoeken.. Of zijn er nog andere ideeen mogelijk?

In weze mag het zo zijn, dat postfix *alle* e-mail naar diederik_vd_boor {at} hotmail.com afleverd bij diederk@localhost. (aangezien ik zo toch dat bounce probleem voorkom wat ik in mijn eerste post beschreef.

[ Voor 28% gewijzigd door YaPP op 22-09-2003 10:29 . Reden: 2 alinea's erbij ]

• jant
  • Niet online
YaPP schreef op 22 September 2003 @ 10:22:
Als ik het goed heb staat er nu dus in mijn Return-Path: diederik@localhost... Dat heb ik ook lokaal even getest, en dat klopt ook. Nu vraag ik me alleen wel af... wat als deze e-mail inderdaad ergens bij een smtp op internet aankomt? Gaat die dan op die host niet op die desbetreffende server bouncen?
Jawel en dat had ik je ook al verteld.
Het enige wat ik postfix wil vertellen, is dat hij alle foutmeldingen direct mag terugsturen, en niet hoeft proberen af te leveren bij het externe e-mail adres, aangezien ik daarvan de e-mail ook direct weer binnenhaal. :p[
Daarom probeer ik je ook over te halen om een bereikbaar emailadres te nemen op je postfix box, om dat vervolgens als Return-Path: te gebruiken.

In de praktijk zal blijken dat er meer bounces gegenereerd worden door een externe smtp machine dan je eigen postfix box !

[ Voor 12% gewijzigd door jant op 22-09-2003 11:31 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• YaPP
Dank voor je uitleg. Het was me eerst nog niet helemaal duidelijk :/
jant schreef op 22 September 2003 @ 11:30:
In de praktijk zal blijken dat er meer bounces gegenereerd worden door een externe smtp machine dan je eigen postfix box !
Bounces op een andere server laat ik gewoon voor wat het is. Tot nu toe heb ik het echter nog niet meegemaakt; steeds werd mijn postfix-bounce *vanaf mijn machine* naar mijn hotmail adres terug gestuurd. Dat vind ik nogal nutteloos. (en gaf ook mijn gigantische probleem afgelopen week, waarbij niets afgeleverd/gebounced werd, omdat er geen MX records gevonden konden worden)

Mijn postfix daemon is niet te bereiken via het internet. Ik gebruik deze alleen om e-mail direct af te leveren, of te ontvangen van fetchmail. Poort 25 zet ik ook liever niet open :| Mocht postfix besluiten om een bounce zelf te geven, kan ik deze dan wel lokaal laten verlopen, of is dat tegen de regels van de RFC in?

• jant
  • Niet online
Dan kun je gewoon de setup gebruiken die ik je gegeven heb.

Pagina: 1