Hitteprobleem

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-03 22:57
Ik heb een AMD 1900+ met een normale koeler, een Matrox G550 en drie harddisks van 7200 toeren in één kast zitten. Bij het maken van filmpjes met Pinnacle Studio 8 liep het systeem steeds vast. Ik merkte dat het koelblokje op de Matrox erg heet werd en heb daar een apart koelertje op gezet. Daarna kon ik de filmpjes al wat langer renderen, maar nog steeds niet helemaal tot het einde. Ik heb toen de kast open gezet en er een gewone ventilator in laten blazen. Toen lukte het dus wel. Ik heb dus een probleem met de warmte in de kast, alleen: hoe kan ik nagaan waar ik extra koeling op moet zetten? Mijn CPU is 57 graden volgens het Gigabyte-tooltje, de kasttemp. 43 graden. Ik kan wel lukraak een andere koeler kopen voor én de cpu én een koeler voor de Matrox, maar wie zegt dat het probleem dan is opgelost. Ik zoek tips om systematisch na te gaan welke hittebron moet worden aangepakt!

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kan je niet gewoon een koeler voor intake en 1 tje voor outtke doen :?
of heb je daar geen plaats voor in je kast :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Nielson
  • Laatst online: 09:15
Als je problemen hebt met warmte in je kast kun je denk ik beter eerst wat aan de airflow in je kast doen i.p.v. nieuwe koelers voor je cpu/vga te kopen. Dus een paar goede intake/outake fans hebben dan meer nut.

• 4-legged-bird
Hoe zien die koelers eruit? Bedoelen jullie gewone koelers die ik bv. in het dank van de pc monteer en aan de zijkant? Heb je een merk, dan kan ik eens kijken; ik wist eigenlijk niet eens dat zoiets bestond.........

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

57 graden voor je cpu is niet te veel en 43 voor de kast ook niet echt. Ik denk dat het dan toch je matrox nog is. Kan je het koellichaam nog enigzins aanraken of verbrand je direct je vinger?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:12
42 in een kast is te veel, ruim 30 lijkt me beter, meer airflow in de kast (casefans) lijkt met de oplossing. Hoeveel heb je er op dit moment in zitten? Een videokaart heeft standaard een koeling die goed genoeg is mits de kasttemperatuur niet te hoog is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pc123 op 21-09-2003 15:55 ]

Verwijderd

speedfan geeft informatie over de warmte in je kast van bijv je hd's cpu's en casetemp.

• 4-legged-bird
Swerfer schreef op 21 september 2003 @ 15:54:
57 graden voor je cpu is niet te veel en 43 voor de kast ook niet echt. Ik denk dat het dan toch je matrox nog is. Kan je het koellichaam nog enigzins aanraken of verbrand je direct je vinger?
Nou, die Matrox wordt wel behoorlijk heet ja. Volgens mij echt té. Ik heb zitten denken aan een andere videokaart (ik zie dat je tegenwoordig allerlei kaarten met koelers hebt), maar ik ben nogal aan Matrox gehecht vanwege die Dual Head.......

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

4-legged-bird schreef op 21 September 2003 @ 15:54:
Hoe zien die koelers eruit? Bedoelen jullie gewone koelers die ik bv. in het dank van de pc monteer en aan de zijkant? Heb je een merk, dan kan ik eens kijken; ik wist eigenlijk niet eens dat zoiets bestond.........
http://www.alternate.nl/html/nodes_info/tl4v01.html
gewoon zulke ;)
die doe je meestal voorin de kast beneden om lucht naar binnen te blazen, en achterin om warme lucht uit te blazen.
je hebt meestal van die roostertjes met gaten in de kast zitten en daar komen ze te zitten.
deze is trouwens klein meestal is het 80x80.

Verwijderd

http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=9 => 80x80 koelers passen bijna in elke kast. ik denk dat als je 1 outake en 1 in in je kast gooit dat het probleem op gelost is. houd wel rekening met meer lawaai:P

je kan beter naar de computer dealer op de hoek lopen en vragen voor een 80mm case fan. dan kan je ze krijgen voor rond de 6 euri :P bestelen van internet is zonde-> bestel kosten >:)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 16:02 ]

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 21:33

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 16:00:
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=9 => 80x80 koelers passen bijna in elke kast. ik denk dat als je 1 outake en 1 in in je kast gooit dat het probleem op gelost is. houd wel rekening met meer lawaai:P
Als je ze op 7 volt laat lopen valt het heel erg mee :)

Verwijderd

StonedKinG schreef op 21 september 2003 @ 16:01:
[...]

Als je ze op 7 volt laat lopen valt het heel erg mee :)
vind het toch nog een pokke lawaai :)

• 4-legged-bird
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 15:55:
speedfan geeft informatie over de warmte in je kast van bijv je hd's cpu's en casetemp.
Wat geeft Speedfan eigenlijk precies aan? Ik krijg een HD1 en HD3-temperatuur te zien terwijl ik 4 HD's in mijn systeem heb. Verder geeft hij aan TEMP 1, 2 en 3. Die TEMP 3 is 81 graden! Is dus veel te hoog denk ik, maar ik weet niet waar dat is gemeten......

Verwijderd

Een kasttemperatuur van 43C is een beetje aan de erg hoge kant...

De reden waarom is simpel: Om te kunnen koelen moet 't koelmedium (lucht) een temperatuur hebben die lager ligt dan 't te koelen object.

Omdat lucht niet zo geweldige koeler is (relatief gezien) wil je een zo groot mogelijk temperatuursverschil tussen bv koellichaam en koellucht.

Actieve koeling helpt mee dit tempverschil zo groot mogelijk te houden, maar aangezien er nog veel componenten passief gekoeld worden zal je er toch voor moeten zorgen dat de lucht in de kast voldoende koel is, om die componenten ook koel te houden, immers stroomt de lucht daar veel trager langs, en is 't koelvermogen dus ook véél lager.

'T plaatsen van een fan voor-onder, en achter-boven zal al gauw een hoop schelen in de warmtehuishouding. Ook een beetje opruimen van de vaak aanwezige kabelbrij, en een doordachte plaatsing van de systeemkast (niet wegstoppen in een kast bv, achterzijde voldoende vrij laten) kan een hoop schelen.

• 4-legged-bird
Ik denk dat ik al een heel eind geholpen ben, bedankt allemaal! Ik zit alleen nog wel met die TEMP 3 van Speedfan....... 81 graden voor welk onderdeel dan ook lijkt me toch wel érg warm.......

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

4-legged-bird schreef op 21 September 2003 @ 16:09:
Ik denk dat ik al een heel eind geholpen ben, bedankt allemaal! Ik zit alleen nog wel met die TEMP 3 van Speedfan....... 81 graden voor welk onderdeel dan ook lijkt me toch wel érg warm.......
jep, maar speedfan kan het ook mis hebben of hij meet wat anders ;)
ikzelf heb b.v 2 van de intakefans voor over mijn hd's blazen waardoor deze ook enigszins worden gekoeld.

als ze vlak bij elkaar zitten zou je de middelste er ff uit kunnen halen en aangesloten naast je kast kunnen laten staan.
dan een fan over de andere laten blazen.
lukt het nu allemaal wel, dan zou je b.v. aan hd koelers kunnen denken.
maar daar moet je wel plaats voor hebben ;)

• 4-legged-bird
Ja, met 4 HD's in een miditower is de ruimte voor HD-koelers wat krap ........

• 4-legged-bird
Nog één vraag: waar sluit je twee extra koelers op aan? Op mijn mobo (gigabyte 7VRXP) zitten twee connectoren en daar zit de cpu-koeler op en nu dan die Matrox-koeler. Als ik dus voor en achter nog een koeler wil zetten, hoe doe ik dat dan?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

4-legged-bird schreef op 21 september 2003 @ 16:15:
Ja, met 4 HD's in een miditower is de ruimte voor HD-koelers wat krap ........
dat bedoel ik ;)
maar als je het ff probeerd zoals ik net zei en dan gaat het wel goed.
dan kan je dus ff proberen of het met intake en outtake fans wel goed gaat.
gaat het niet goed met fans dan kan je altijd over een andere kast nadenken.
die hoeven niet duur te zijn.
neem je een iets grotere waarbij je ze verder uit elkaar kan zetten en je hebt met fans dan ook weer een betere koeling.

Verwijderd

gewoon om casefans met 4 pins molex connector vragen. deze kan je rechtstreeks op je voeding aansluiten.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

4-legged-bird schreef op 21 September 2003 @ 16:18:
Nog één vraag: waar sluit je twee extra koelers op aan? Op mijn mobo (gigabyte 7VRXP) zitten twee connectoren en daar zit de cpu-koeler op en nu dan die Matrox-koeler. Als ik dus voor en achter nog een koeler wil zetten, hoe doe ik dat dan?
meestal zitten er op een mobo nog andere aansluitingen voor koeling hoor ;)
zoniet kan je ze aansluiten op de stekkers die uit je voeding komen.
(waar je hd ook aan zitten).
hier heb je meestal ook een tussen stekkertje voor nodig die van 1 aansluiting 2 maakt.
http://www.alternate.nl/prodpic/200x200/r/rizc01.jpg
en dan ff opletten op het stekkertje die aan de fan zit.
in de winkel weten ze het meestal wel wat je bedoeld ;)

[ Voor 4% gewijzigd door chucky666 op 21-09-2003 16:25 ]

• 4-legged-bird
Mooi, mooi, mooi al die tips. Ik denk dat het nou wel moet lukken. Nogmaals hartelijk dank allemaal!!!!

• 4-legged-bird
Ik zit even naar mijn kast te kijken voor de praktische kant van ze zaak en stuit dna toch op de vraag hoe ik zo'n koeler aan de voorkant monteer...... Ik zie dat er een Zalman koeler is (http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=101) die je in een vrij slot achterin kan zetten, dus dat is makkelijk. Maar is er ook een koeler voor voorin, in een 5,25"-slot? Anders moet je gaan zagen en boren neem ik aan??????

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

nee niet zo,n koeler :'(

• 4-legged-bird
Waarom niet? Te slecht?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja.
http://www.alternate.nl/html/nodes_info/tl4v01.html
zulke koelers moet je hebben.

als je in je kast kijkt.
zie je dan iets aan de voorkant beneden en aan de achterkant te hoogte van je processor, iets van gaatjes zitten in je kast :?
meestal een hoop gaatjes in een rondje of vierkantje.

• 4-legged-bird
Ja, achter zeker, maar aan de voorkant zit dan toch altijd het plastic front ervoor?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

4-legged-bird schreef op 21 September 2003 @ 17:49:
Ja, achter zeker, maar aan de voorkant zit dan toch altijd het plastic front ervoor?
als er vooraan beneden er ook 1 inzit, zit er in het plastic meestal een gleuf waar de lucht in word gezogen.
deze zie je meestal niet omdat ie aan de onderkant zit.

• 4-legged-bird
chucky666 schreef op 21 September 2003 @ 17:54:
[...]

als er vooraan beneden er ook 1 inzit, zit er in het plastic meestal een gleuf waar de lucht in word gezogen.
deze zie je meestal niet omdat ie aan de onderkant zit.
De hele voorkant (achter het frontpaneel) zit vol met gaatjes, dus daar kan ik vast wel een koeler kwijt. Ik zie idd geen gleuf onderaan, wel een klepje waarachter ik USB en koptelefoon op kan zetten. Ik ga het gewoon proberen in elk geval.

Verwijderd

Nee hoor prima voor achterin, voral al je 'm dicht bij die veel te hete matrox plaats.

Voorin plaats je een gewoon ventilatortje zie de post van benx http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=9 natuurlijk kun je die ook achterin plaatsen
Pagina: 1