Toon posts:

Virtueel bestandssysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er ook zoiets als een virtueel bestandssysteem voor Linux, zeg maar de tegenhanger van WinFS? Mij lijkt dat wel praktisch, op die manier hoef je je niet meer druk te maken waar dingen worden opgeslagen. Informatie over bestanden wordt dan opgeslagen in een soort database, waardoor je snel en doeltreffend kan zoeken door belangrijke criteria op te geven. Directories worden dan vervangen door virtuele (folders), waarin bestanden worden weergegeven waarvan de eigenschappen aan de door jou opgegeven eisen voldoen.

Is zoiets momenteel in ontwikkeling?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 16:37
Linux kent dat volgens mij niet zo, maar er zijn wel FS'en waarin een db gebruikt wordt, voor de lokatie, ik kan't ook fout hebben, zoals ReiserFS, EXT/3 enz...

|>

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
http://no.spam.ee/~tonu/m...php?name=News&new_topic=2

Dat is mysqlfs / SQLfs of hoe het tegenwoordig heet. Het is volgens mij zoiets als jij bedoelt.

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 12:36

Cyril

it's all in my mind

Storage. Dit is een project dat iets dergelijks aan het realiseren is.
http://www.gnome.org/~seth/storage/

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Topicstarter
Storage lijkt inderdaad percies op wat ik zoek. Het is helaas momenteel nog volop in ontwikkeling, maar ziet er heel veelbelovend uit! Is het aannemelijk dat zo'n project als standaard wordt geintegreerd in de gnome-omgeving?

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Je beseft je wel dat het niet uitmaakt hoe je je bestanden opslaat, zolang je erin kan zoeken? Je beseft je ook dat een filesystem ook een database (eigenlijk een directory tree) is? Zolang je niet direct de boel bewerkt zal het worst zijn hoe het wordt opgeslagen, en zie je het verschil ook niet. Ik kan een frontend schrijven die bestanden in een LDAP tree opslaat, en je ziet het verschil niet met een normale directory structuur.

ReiserFS 4 heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor metadata, dit is bijna hetzelfde wat WinFS doet, en waarschijnlijk ook wat je zoekt.

Verder heb je altijd AFS, een netwerk file system met support voor redundancy, clustering, e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmzaniac op 21-09-2003 17:21 ]

Ik heb een WOS-post!

Pagina: 1