Toon posts:

WinXP start langzaam op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Paar dagen geleden heb ik mijn harde schijf geformatteerd en
vervolgens winXP opnieuw geinstalleerd.
Sindsdien gaat het opstarten veel langzamer.
Eerst zie je gewoon dat winxp logo, met dat balkje. Dat duurt ongeveer
20 sec. Daarna wordt het beeld helemaal zwart. Dat duurt een dikke minuut
en dan pas wordt het welkom's scherm geladen. Dit was al zo voordat ik ook
maar iets geinstalleerd had. Nog geen drivers, firewall, NIX. Voor de werkt alles heel snel.

Hoe kan dit ? Ik had eerst ook gewoon winxp en toen duurde het hele opstart proces zo'n halfe minuut. Ik zit trouwens wel een klein thuis netwerkje... Heeft dat er wat mee te maken ?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even bootvis draaien, dan kan je zien waarom XP zoveel tijd nodig heeft. Het kan zijn dat ie naar netwerkverbindingen loopt te zoeken. Misschien is het instellen van een vast IP voor je netwerkkaart de oplossing. Of anders kan het zijn dat je virusscanner eerst je systeem controleerd voordat XP doorstart :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Probeer dit eens:
You can make Windows XP boot faster by 5 - 15 seconds (on some machines).

To do so do the following:

Start Registry Editor (Regedit.exe).

Locate the following key in the registry:

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\
MemoryManagement\PrefetchParameters

Make sure you backup the keys by exporting them to a .reg file.

On the EnablePrefetcher value, change the setting from 3 to 5 (decimal).

Close the registry editor.

Restart your computer.

Note: Whatever you do DO NOT install a tool called BOOTVIS from Microsoft, unless you're absolutely sure of what you're doing and have good knowledge of the tool and it's use.
Zal waarschijnlijk je sratr up iig versnellen :)

En heb je toevallig 2 netwerk kaarten waarvan je er maar 1 gebruikt??? Dan moet je die andere even uitschakelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 21-09-2003 15:21 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
hoi, bedankt voor jullie reacties!

ik heb BOOTVIS geprobeerd en dat met het veranderen in het regsiter ook, maar die hielp niet echt.
Ik denk dat ik mischien een andere oorzaak heb gevonden. Ik heb nl een 2e geluidskaart ( met joystick poort). Voordat ik de updates van windows xp had geinstalleerd zag xp die kaart niet, daarna kwam ie met een bericht 'nieuwe hardware gevonden'. Ik keek dus in apparaat beheer en zag zo'n '!' bij een USB poort en bij die geluidskaart staan. Deze heb ik uitgeschakeld en nu gaat op starten een stuk sneller. Maar nog steeds heb je dat zwarte scherm gedoe dat toch wel een 30 sec duurt.
Ik denk dat ik deze 2e geluidskaart verwijder want ik heb hem toch niet meer nodig. Zou dit helpen ?

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Volgens mij gaat dat zeker wel helpen.
Elke kaart minder zal sneller zijn. Heb het vroeger ook gemerkt toen ik een 2e netwerkkaart erin zette. M'n computer werd beduidend langzamer en startte ook veel langzamer op.
Dus denk dat het wel uitmaakt en aangezien die kaart toch overbodig is, maakt het niks uit.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Wat voor een DNS server heb je ingesteld? Daar ligt dat meestal aan....

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt
Dan haal ik die geluidskaart in ieder geval weg.
En DNS server ? Ik weet eigelijk niet precies wat dat is...
Hoe zou deze moeten ingesteld zijn voor een optimale start-up snelheid ?
Mijn Pc is niet pc die aan het internet zit in ons thuis-netwerkje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 18:45:
En DNS server ? Ik weet eigelijk niet precies wat dat is...
Hoe zou deze moeten ingesteld zijn voor een optimale start-up snelheid ?
Mijn Pc is niet pc die aan het internet zit in ons thuis-netwerkje.
Een DNS server vertaalt (simpel gezegd) hostnames naar IP-adressen en omgekeerd. Als je in je browser www.tweakers.net intikt, vraagt je pc aan de DNS server welk IP-adres daar bij hoort (213.239.154.35). Dit wordt dan meestal in een cache opgeslagen zodat het niet iedere keer herhaald hoeft te worden.
Bij de instellingen van TCP/IP kun je een DNS server invullen (en eventueel een tweede mocht de eerste een keer niet bereikbaar zijn, soort backup dus). Als je DHCP gebruikt hoef je niks in te vullen, als je een router in je netwerk gebruikt die ook als DNS server fungeert kun je dat IP gebruiken, of je kunt de DNS server(s) van je ISP gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen aparte software geinstalleerd om internet te delen. Dat heb ik met windows xp zo gedaan.
Ik even bij de eigenschappen van mn netwerk, TCP/IP gekeken daar staat 'automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen' aangevinkt. Als ik dan onder geavanceerd kijk, staat DHCP ingeschakeld.

Verwijderd

DHCP wil nog wel es traag zijn, maar als het voorheen in dezelfde situatie gewoon vlot ging moet het bijna wel iets anders zijn... Helaas kunnen het erg veel verschillende dingen zijn.
Als je het IP adres weet van de PC die rechtstreeks aan 't internet hangt zou je die als DNS server kunnen invullen, misschien dat dat helpt? Of heb je in je oude installatie toevallig de netwerk-wizard van XP gebruikt en dit keer niet? De details weet ik niet, maar wie weet dat die wizard het een en ander onder de motorkap wat gunstiger instelt wat betreft de structuur van je netwerk.

Voor de rest kan ik zo gauw ff niks bedenken.
Pagina: 1