Winamp random lijkt helemaal ni random

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb zo den indruk dat de random met winamp ni echt random is... Ik heb +/- 1200 liekes en heb den indruk dat hij er altijd maar een deel random van afspeelt en als hij aan het eind van dat deel is gewoon terug opnieuw begint...

Ik bedoel: Der zijn nen hoop liekes die ik al vele malen heb gehoord en meer dan den helft die ik nog nooit heb gehoord...

Ben ik d enige die dat is opgevallen... Of is dat echt zo...

[ Voor 9% gewijzigd door deleenheir op 21-09-2003 13:45 ]

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Dat heet ook random. met 1200 mp3's is de kans groot dat bepaalde mp3's pas na 50000 keer een liedje afspelen aan de beurt komen

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 13:03
nouja... je kan instellen hoe groot het bereik is van de sprongen die die maakt in je playlist... en bepaalde liedjes die net tussen tussen die sprongen zitten, hebben dus een kleinere kans om afgespeeld te worden

klinkt beetje vaag, maar je moet maar ff kijken bij de preferences wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Het algoritme die bij random gebruikt word, is inderdaad niet echt toppie. Ik merk dit niet alleen bij winamp, maar ook bij mediaplayer en ook gewoon bij de cdspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik merk soms ook freaky toevalligheden, eerst een nummer en dan de Weird Al parodie bijvoorbeeld. Gewoon toeval natuurlijk, maar als je 3 willekeurige getallen moet trekken tussen de 0 en de 100 is de kans er ook gewoon dat je 1, 2 en 3 trekt.
En je gaat vanzelf patronen zien, in iets dat willekeurigs is, omdat je ze wilt zien.
Hoe de shuffle van winamp precies werkt, weet ik niet, maar het lijkt er inderdaad op dat hij bij het inladen van je playlist al bepaalt in welke volgorde hij gaat spelen. Je kan het nog wel extra random maken door in je playlist MISC -> Sort List -> Randomize list te doen. Dan is het dus dubbel random (gehusselde playlist + shuffle) maar of het werkelijk veel verschil maakt, betwijfel ik eigenlijk, omdat je daar dan ook weer gewoon patronen in gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit algoritme voor winamp hetzelfde zijn als voor cdspelers? Lijkt me dat winamp gewoon een random getal neemt tussen 1 en het aantal nummers in de lijst toch? Of houdt-ie wel bij welke bestanden al eens afgespeeld zijn?

De grootte van de sprongen zou best uit kunnen maken, aangezien de kans op een sprong vooruit net zo groot is als een sprong achteruit, en als de grootte van een sprong dan redelijk laag is, blijft-ie wel rond dezelfde nummers hangen.

En de kans dat sommige nummers op de 1200 pas na 50000 keer afgespeeld worden is niet zo enorm groot lijkt me ;)

Ik denk dat de grootte v/d sprongen (is volgens mij een percentage die je op moet geven) best zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:07
het is random en niet shuffle, bij random is het zo dat er steeds een "random" getal word gegeven (rekenmachientjes hebben dit ook op) en dan kan het voorkomen dat een getal een paar keer achter elkaar of vaker voorkomt en een ander getal nooit. Bij shuffle zou het zo moeten zijn dat hij een random getal krijgt en dat dan ergens opslaat, als hij een nieuw nummer (liedje) moet gaan spelen dan dan komt die random getal gever weer in werking en zou het moeten controleren of hij dat al gehad heeft, zo ja, opnieuw een getal krijgen. Zo nee, play :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon misc->sortlist->randomize doen, en vervolgens de liedjes normaal afspelen. Op die manier krijg je nooit twee maal hetzelfde liedje, en wordt elk liedje met een evengrote zekerheid gespeeld, ongeacht de totale tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen duizenden liedjes maar winamp doet maar 1 keer random voor zover ik weet. Namelijk de eerste keer dat je die knop indrukt. Dan wordt er namelijk een geshuffelde playlist aangemaakt die hij van begin tot einde begint af te spelen.
Merk je meteen als je winamp uitzet en weer aanzet. Hij zal telkens met hetzelfde liedje beginnen en dan hetzelfde random tweede liedje en dan het derde liedje. Random bij winamp is niet meer dan een verborgen gemengde playlist die hij telkens opnieuw van het begin opnieuw speelt.

Als je dus veel liedjes hebt dan kom je nooit erg ver in die playlist en hoor je dus eigenlijk altijd dezelfde x liedjes aan het begin van die verborgen playlist en haast nooit de andere. Zelfs als je een liedje zelf kiest uit de lijst gaat ie daarna gewoon weer verder met zijn verborgen playlist af te lopen. Niks random gewoon een verborgen shuffle dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Omdat ik mij enorm ergerde aan de random van winamp heb ik een eigen versie gemaakt.

Deze random selecteert eerst een aantal (X) liedjes.
Deze worden vergeleken met een aantal laatst gespeelde liedjes. (Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.verstoep.net/musicontroller/pics/ar-settings.gif
Je kunt strafpunten uitdelen voor overeenkomst in band ( A ), album ( B ) en genre (G0,G1,G2,G3).
Als laatste kan je nog vertellen dat weinig-gespeelde tracks voorkeur moeten krijgen, of juist andersom. (Pr en Pc).

Het liedje dat de meeste punten krijgt wordt gespeeld.

Leuk he?
http://www.verstoep.net/musicontroller/

[ Voor 8% gewijzigd door Varienaja op 21-09-2003 14:52 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1