Toon posts:

ADSL delen in een studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey jongens,

Ik zit met een probleem. Ik heb al een lange tijd zin naar een beetje snelle internetverbinding hier in het studentenhuis. Allemaal heel gezellig natuurlijk, maar steeds inbellen is traag en duur. Daarom hebben we besloten om met z'n achten maar eens naar ADSL te gaan kijken. Nu is ADSL wel leuk, maar het moet wel gedeeld kunnen worden met 8 personen. Nu is mijn vraag dus of dit kan, en HOE dit kan.

Ik zal hieronder even vertellen hoe ik het zelf had bedacht:

Ik had gedacht om een multi-pc-router-modem van adsl te nemen, zodat je daar al 4 poorten hebt. Dit is ideaal, want we hebben beneden 3 kamers en boven 5. Nu dacht ik zo dat ik op dit router-modem-ding de drie kamers beneden aan zou kunnen sluiten en in de laatste poort van het router-modem ding een 8-poorts hub zou kunnen aansluiten.
Die hub zou dan d.m.v. een utp-kabeltje boven komen te liggen, waar vervolgens de overige pc's op aangesloten kunnen worden..

Het idee is dus heel eenvoudig, naar mijn weten, alleen de uitvoering lijkt me iets complexer.

Nu zitten we allemaal al een tijdje op de TU/e en hebben dus geen laptop met WiFi etc. etc., maar we hebben ook geen zin om op al die laptops een cd'tje met software van de ADSL-isp te moeten installeren.

Ik heb dus de volgende paar vragen:

- is het mogelijk om direct vanuit het modem-router een hub eraan te hangen zodat ik in totaal 10 (tien) poorten creeër?
- is het mogelijk om het router-modem als een DHCP servertje te laten werken zodat iedereen die zijn/haar laptop aan het netwerk hangt vanzelf een IP-adres krijgt?

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik hoop dat ik niet te langdradig ben, maar vooral duidelijk.

Groetjes,

SnoRt namens de bewoners van Nol Imbo, Eindhoven

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

't is in feite heel simpel. Bij de meeste ADSL abo's moet je éénmalig de modem instellen door er direct een pc of laptop aan te hangen.

De makkelijkste en goedkoopste oplossing zou dan verder als volgt zijn:

4 Poorts Router/Modem beneden, een UTP kabel naar elke kamer
De 4de poort legt een kabel naar boven.
Boven staat een 4 of 8 poorts Switch die de andere kamers voorziet van internet.

Neem wel een switch en geen hub. Een hub wordt enorm traag met zoveel verbindingen. Scheelt maar een paar euro's

Op deze manier hoef je aan de rest van de pc's niks te doen, je kunt ze meteen op het netwerk aansluiten met standard instellingen. (zoals je zelf al aangaf; de router heeft idd een DHCP server)

[ Voor 17% gewijzigd door dreeke op 21-09-2003 11:53 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 19:12
Gewoon een simpele routertje kopen zoals een etech of een vigor
1 van de beschikbare poorten koppelen aan een hubje. Let er wel op dat 1 van de poorten geswitched kan worden naar een uplink of gebruik een crosscable
Configureer de dhcp binnen je router en klaar is kees

• DAS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-08 13:54

DAS

je hoeft zowiezo niks op elke laptop/pc te instaleren aan ISP software t is een steuntje in de rug.

en direct hub chter de modem werkt nie.

modem router met aan 1 poort een hub lijkt mij wel prima.
moet gewooon in een keer werken. ;)

kek

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:15
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 11:48:
Nu zitten we allemaal al een tijdje op de TU/e en hebben dus geen laptop met WiFi etc. etc., maar we hebben ook geen zin om op al die laptops een cd'tje met software van de ADSL-isp te moeten installeren.

Ik heb dus de volgende paar vragen:

- is het mogelijk om direct vanuit het modem-router een hub eraan te hangen zodat ik in totaal 10 (tien) poorten creeër?
- is het mogelijk om het router-modem als een DHCP servertje te laten werken zodat iedereen die zijn/haar laptop aan het netwerk hangt vanzelf een IP-adres krijgt?
het cd-tje hoeft niet iedereen te installeren, de gegevens voer je in in de router, en de router doet de rest.
vraag 1) ja dat si mogelijk maar een switch is beter
vraag 2) ja dat kunnen de meeste routers wel

Tijd van werken, tijd van rusten

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
-is het mogelijk om direct vanuit het modem-router een hub eraan te hangen zodat ik in totaal 10 (tien) poorten creeër?

* ja

* ja, 99% van de routers staat er zelfs al op ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Heey jongens,

Dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden.
Dat ik HUB zei is een beetje verkeerd inderdaad. Ik leef zelf nog in de tijd van BNC en 10 mbps hubs :D nu heet het tegenwoordig allemaal Switching/Hub .. is dat wat jullie bedoelen?

• dreeke

dreeke

outdated icon

DASZ schreef op 21 September 2003 @ 11:53:
je hoeft zowiezo niks op elke laptop/pc te instaleren aan ISP software t is een steuntje in de rug.

modem router met aan 1 poort een hub lijkt mij wel prima.
moet gewooon in een keer werken. ;)
Hub direct achter de modem werkt idd niet omdat de modem in de meeste gevallen maar met één vast IP werkt.
Je kan de modem ook 'tweaken' naar een routertje, maar een losse router is toch wat makkelijker met instellingen, zeker als je met zoveel personen bent.

• Icey
Switches moet je hebben, kosten geen drol meer, is lekker snel en verder gen gezeik...

Wat jij doet, zorg dat je multi pc modem werkt met je adsl, als die verbinding heeft zet je je pc aan, dhcp aan en je kan internetten, geen gezeik, klaar :)

Ik heb eventueel nog een 8p 100mbit switch liggen, autosensing (dus geen gezeik met cross, patch uplink of niet ).

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 11:58:
Heey jongens,

Dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden.
Dat ik HUB zei is een beetje verkeerd inderdaad. Ik leef zelf nog in de tijd van BNC en 10 mbps hubs :D nu heet het tegenwoordig allemaal Switching/Hub .. is dat wat jullie bedoelen?
Een hub spuugt zijn data uit naar elke poort. Dus hij krijgt het 7 keer terug en 1 keer niet (omdat de andere 7 pc's de data niet willen).
Dan krijg je nogal veel colissions en wordt het netwerk trager.

Een switch 'weet' waar de data heen moet en spuugt het dus alleen uit op de goede poort.

Wat is dan een switching hub; eigenlijk beide. Het is in de meeste gevallen een 4 poorts switch, met 2 uitgangen op elke poort.

Maar dat is alsnog sneller omdat je dan natuurlijk maar één datapakketje terug krijgt.

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Als je een Speedtouch 510 ethernet modem neemt, dan hoef je hem enkel in een hub te prikken.
Een 10Mbit hub is al voldoende want je ADSL aansluiting komt daar toch nooit aan qua bandbreedte. Maar als je intern je bestanden wilt kunnen kopieren dan zou je ook een 10/100 hub kunnen gebruiken.

Het hele gebeuren van IP adressen uitdelen en internet delen wordt als door de 510 gedaan dus daar hoe je niet naar om te kijken.

Als je nog wat meer management in et geheel wilt bouwen (zoals quota's en beperkte download snelheden zodat niet 1 persoon alles dichttrekt) dan zou je een oude PC kunnen voorzien van Linux met de benodige software.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Okee.. daar gaat ie weer :)
Ik zal jullie eventjes wat meer informatie geven.

Ik wilde kiezen voor ADSL van Zonnet .. om wat voor reden weet ik niet, maar de voornaamste reden is GOEDKOOP .. aangezien wij alleen maar e-mailen en msn-en en meer dan ook ECHT ECHT ECHT niet leek ons het BASIS pakket al ruim voldoende.

Hierbij kun je kiezen uit een USB modem, OF een MULTI-PC modem en die laatste leek ons dan ook het beste.

Wat nu mijn hoofdvraag is: Kan ik dat multi-pc modem DIRECT in contact zetten met een hub, zodat die hub weer het internet verder sproeit naar meerdere poorten??

en wat ik ook nog wilde vragen.

Welke SWITCH kan ik dan het beste kopen en hoe duur is zo'n ding en waar te koop etc :)

alvast bedankt.. jullie zijn echt tof :)

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Wat is dan een switching hub; eigenlijk beide. Het is in de meeste gevallen een 4 poorts switch, met 2 uitgangen op elke poort.
Een Swithing-HUB wordt helaas soms ook gebruikt om aan te geven dat je zowel een 10Mbit als 100Mbit kaart kan aansluiten. Dan werkt het niet als een switch, maar als een hub die beide kan aansluiten. Maar bij sommige van die gevallen wordt de snelheid direct van 100Mbit naar 10Mbit verlaag wanneer er een verbinding op 10Mbit aangesloten wordt. Dan heb je op dat moment een hele dure 10Mbit hub. :)

Een echt 10/100Mbit switch werkt wel als een switch waarbij 2 mensen die een 100Mbit aansluiting hebben ook op 100Mbit met elkaar kunnen communiceren ongeacht of er nu 10Mbit adapters zijn aangesloten.

Van collisions op een hub merk je weinig zoalng je niet alleen maar niet bezig bent met het continu overpompen van data. Als je allemaal wat zit te internetten zal je er weinig van merken omdat een standaard ADSL abbonement veel minder data verkeer levert dan 10Mbit.

*_bas_ draait hier ook 7 computer+server op een 10 jaar oude 10Mbit hub.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
DASZ schreef op 21 september 2003 @ 11:53:

hier was ik me ook van bewust.. maar het is een MULTI-PC-MODEM .. dat wil dus eigenlijk zeggen dat er al een router inzit .. niet waar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 12:11:
[...]

hier was ik me ook van bewust.. maar het is een MULTI-PC-MODEM .. dat wil dus eigenlijk zeggen dat er al een router inzit .. niet waar?
yup. sterker nog, met het gewone ethernetmodem moet het ook werken. dat is eigenlijk een eenpoortsrouter...

voor alleen het delen van internet volstaat de allergoedkoopste switch die je maar kan vinden. sweex heeft een leuke 5 poorts voor rond de 20 eur. beter pc boer zal hem wel hebben

• Icey
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 12:10:
Okee.. daar gaat ie weer :)
Ik zal jullie eventjes wat meer informatie geven.

Ik wilde kiezen voor ADSL van Zonnet .. om wat voor reden weet ik niet, maar de voornaamste reden is GOEDKOOP .. aangezien wij alleen maar e-mailen en msn-en en meer dan ook ECHT ECHT ECHT niet leek ons het BASIS pakket al ruim voldoende.

Hierbij kun je kiezen uit een USB modem, OF een MULTI-PC modem en die laatste leek ons dan ook het beste.

Wat nu mijn hoofdvraag is: Kan ik dat multi-pc modem DIRECT in contact zetten met een hub, zodat die hub weer het internet verder sproeit naar meerdere poorten??

en wat ik ook nog wilde vragen.

Welke SWITCH kan ik dan het beste kopen en hoe duur is zo'n ding en waar te koop etc :)

alvast bedankt.. jullie zijn echt tof :)
Je doet moeilijk...

multi pc modem -> switch -> computers *klaar*

Simpele sweex switchje voldoet, hubjes zijn bijna nergens meer te krijgen, en schelt je 2 euro, wat helemaal niet de moeite is omdat een switch vele malen sneller is als je bestanden en films etc gaat delen...

Verwijderd

Topicstarter
okee :) dan is het eenvoudig .. hartelijk bedankt voor al jullie hulp. :)
Pagina: 1