Toon posts:

Raar probleem met de indeling van een hd.

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey hello,

mijn zus heeft een nieuwe schijf gekocht een Samsung 120gig 7200RPM 8mb en ze heeft nog een oude hd IBM 20gig 5400RPM.

Ze heeft die nieuwe (120gig) als Master staan en die oude (20gig) als Slave staan.
Nu is er een probleem met de indeling van de schijven, ik heb er nog na gekeken en het loopt allemaal zo raar, zelf zit ik ook met de handen in het haar, maar ik zal het even uitleggen wat er aan de hand is.

Bron: Ware 120GIG Ware 20GIG

Windows Xp installatie: 114GIG 2GIG
Fdisk: 50GIG 20GIG

Kan iemand er wat uit maken? Ik zit me namelijk ook af te vragen of het misschien met de BIOS instellingen te maken heeft ik heb daarna nog naar gekeken, maar de instellingen staan voor mij appart goed. Weet er misschien ook iemand wat S.M.A.R.T. inwezenlijk in mag houden? Want als de pc opstart krijg ik een melding te zien bla S.M.A.R.T. bla :? Ik weet niet als het daar iets mee te maken heeft.

En ik zal nog even kijken als de jumpers wel goed staan.

Alvast bedankt voor de reacties en de hulp _/-\o_

Verwijderd

SMART is een feature om de toestand/gezondheids-status van je harddisk in de gaten te houden.
Dat Fdisk van win98 of ouder slechts 50GB toont, klopt. Fdisk heeft namelijk een visuele fout dat zorgt dat er modulo 64 gerekend wordt:

114 - 1*64 = 50GB getoond
180 - 2*64 = 52GB getoond

de FAQ van dit subforum heeft waarschijnlijk wel een verwijzing naar een nieuwere versie van Fdisk die deze bug niet bevat.
Mijn vermoeden is dat je mbv Fdisk een fat32 partitie groter dan 32GB wilt creeren? (iets wat MS uit win2000/XP heeft gesloopt om het gebruik van NTFS te promoten)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat jij eens moet leren om éérst o.a. de FAQ na te slaan eer je een topic opent :+
Check dus de FAQ van dit subforum B)

Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette).

Dit topic is gesloten.